در آستانه حماسه‌ای دیگر

رقابت نفس گیری انتخاباتی در ساعات پایانی خود با پیچیدگی بیشتری همراه شده است.
کد خبر: ۱۰۳۱۷۲۳
در آستانه حماسه‌ای دیگر


رقابت نفس گیری انتخاباتی در ساعات پایانی خود با پیچیدگی بیشتری همراه شده است. رسانه‌های حامی سید ابراهیم رییسی تجمع بزرگ مصلی تهران را نمادی از اقبال فزاینده افکار عمومی به سوی این پدیده انتخاباتی می‌دانند، و بر این باورند که کناره‌گیری قالیباف به نفع رئیسی نه تنها آراء تقریبا 20 درصدی قالیباف را در سبد رای رییس ریخته است، که ترکیب شخصیت راهبردی رییسی با شخصیت اجرایی قالیباف را به فرصتی برای جهش آرای مردد به سوی رییسی تبدیل کرده است.
در مقابل حامیان حسن روحانی معتقدند که دو قطبی ایجاد شده پس از کناره‌گیری قالیباف و جهانگیری، به انگیزه‌ای برای آرای خاکستری و افزایش احتمال مشارکت تا مرز 70 درصد تبدیل شده است، و نتیجه خیزش آرای خاکستری چیزی جز افزایش سبد آرای روحانی نیست.
در چنین فضایی دو رقیب اصلی و نهایی انتخابات امروز در مشهد مقدس (پایتخت فرهنگی کشور( با حامیان خود وعده دارند تا از آخرین فرصت‌ها برای جذب آرای حدود 5 میلیون رای‌دهنده ی استان منسوب به امام رضا (ع) بهره گیرند.
این برداشت‌ها و تحلیل‌ها که از طریق رسانه‌ها به ویژه فضای مجازی به بدنه جامعه منتقل شده است، هیجان فزاینده‌ای را در ساعات پایانی تبلیغات انتخاباتی رقم زده و ستادهای انتخاباتی را به کانون تردد حامیان دو طیف تبدیل کرده است.
روزنامه‌های روز چهارشنبه هم، این هیجان و امید را در صفحه نخست خود به تصویر کشیده‌اند. مروری بر برخی از جهت‌دارترین تیترهای امروز روزنامه‌ها، این فضای هیجانی را به خوبی نشان می‎دهد:
روزنامه آرمان «رستاخیز روحانی» را تیتر یک خود کرد و ازپیوستن آرای خاکستری و اراده مصمم مردم برای رای به نامزد اصلاحات و اعتدال خبر داد.
روزنامه شرق کناره‌گیری جهانگیری را «سنگ بنای پیروزی» نامید و نوشت: اصلاح‌طلبان مانند سال 92 تمام قد در کنار روحانی ایستاده‌اند.
روزنامه اعتماد با درج تصویری از روحانی نوشت: «جمعه هوای تو را داریم»
روزنامه جوان با برجسته‌سازی تجمع حامیان رئیسی در تهران که آن را «بزرگترین تجمع انتخاباتی تاریخ ایران نامید» نوشت: «سونامی تغییر در تهران»
وطن امروز، شعار این روزهای هواداران رئیسی را تیتر کرده و نوشته: «آخر هفته، روحانی رفته»
تیتر یک کیهان هم «سونامی عظیم مردم تهران در حمایت از سید مظلومان» بود.
روزنامه دولتی «ایران» با حفظ بی طرفی نوشت: «ایرانیان در دو راهی تدبیر یا تغییر»
روزنامه جام جم هم از «شمارش معکوس برای حماسه انقلابی» خبر داد، تا به حفظ بی‌طرفی، جهت این حماسه را به سوی جبهه انقلابی نشان دهد. (جبهه مردمی نیروهای انقلاب موسوم به جمنا)
از آنچه گفته شده و به وضوح در جای جای ایران اسلامی قابل مشاهده است، نکاتی چند بر می‌آید.
1- باور عمومی رسانه‌ها، احزاب و فعالان سیاسی به نظام مردسالار دینی و سازوکار انتخاباتی تعریف شده در آن.
2- باور به نقش تعیین کننده مردم و آراء عمومی در تعیین سرنوشت کشور.
3- باور به نتایج آرا، به عنوان تنها مسیر قانونی استمرار یا تغییر دولت در کشور.
4- توسعه تعیین کننده رسانه‌ها به عنوان چهارمین رکن دموکراسی در روشنگری، بسیج و هدایت آراء عمومی. طبعا ظهور فضای مجازی و نقش تامل‌برانگیز آن که فرصت نقش آفرینیِ برابر را در فضای اطلاع‌رسانی کشور فراهم کرده است، قدرت رسانه در هدایت افکار عمومی را بیشتر از همیشه به رخ می‌کشد.
5- فضای قانونمدار حاکم بر رقابت دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در کنار سابقه حدود 30 انتخابات گویای نهادینه شدن انتخابات در نظامی جمهوری اسلامی به عنوان مردمی‌ترین ساختار سیاسی در منطقه است.
6- و این ماهیت مردمی قدرت در ایران، همانگونه که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی تصریح کرده‌است: اصلی‌ترین پایگاه اقتدار و امنیت ایران اسلامی است.
7- به همین دلیل هر ایرانی معتقد به نظامی جمهوری اسلامی و متعهد به استقلال و اقتدار ایران؛ بار دیگر روز جمعه رای خود را به نشانه حمایت از ساختار سیاسی موجود و برای انتخاب رئیس اجرایی کشور در 4 سال آینده به صندوق‌ آرا می‌ریزد.


یوسف اسماعیلی/ مفسر جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها