با وجود تأکید سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر توسعه اقتصادی درون‌زا و برون‌گرا، تحرک اردبیل در توسعه تجارت خارجی و کسب سهمی از بازارها، به اظهارات شعارزده محدود مانده است.
کد خبر: ۱۰۳۰۴۹۲

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، اردبیل بیشترین کاربری اراضی کشاورزی در مقایسه با مساحت خود را دارا است.

عدیل سروی تصریح کرد: این استان سالانه 4.5 میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌کند که قرار است با بهره‌برداری از شبکه پایاب خداآفرین 1.5 میلیون تن دیگر نیز به این میزان اضافه شود.

تنوع محصولات کشاورزی استان قابل توجه است. از سبزی جات و صیفی‌جات گرفته تا میوه‌ها و محصولات سردرختی در این استان تولید می‌شود.

خاک اردبیل به حدی برای کشاورزی مرغوبیت دارد که در سال‌های گذشته محصولات کمتر کاشته شده از جمله زعفران و پسته نیز عمل‌آوری مطلوبی در این استان داشته است.

در واقع آمار ارائه شده صادرات محصولات کشاورزی از سوی گمرک اردبیل، البته در سال گذشته نشان می‌دهد، بیشترین صادرات مختص به سیب‌زمینی و آن هم محدود به بازار یک یا دو کشور است.

بطوریکه در واقع این صادرات از سوی چند تاجر انجام شده و همه ساله تکرار می‌شود. در مقابل سیب‌زمینی اردبیل روی دست مانده و اینبار برای این که از فساد آن جلوگیری کرد، مدیران برنامه‌ریز به دنبال ایجاد انبار و سردخانه هستند؛ بدون این که روند صادرات تسهیل شود.

علاوه بر این هیچ یک از محصولات کشاورزی استان نتوانسته با فرآوری راهی بازار شود. برخی کارخانه‌های خرد فرآوری نیز امروز در کمال تعجب به تالار عروسی تبدیل شده‌اند.

صادرات محصولات دامی، تکرار روند گذشته

به گفته مدیرکل دامپزشکی استان در سال گذشته بالغ بر 5 میلیون قطعه جوجه یک‌روزه تولیدی استان به کشورهای افغانستان، ارمنستان، آذربایجان و ترکمنستان صادر شده است.

صادق صالحی در گفتگو با خبرنگار مهر میزان صادرات جوجه یک‌روزه را پنج میلیون و 120 هزار و 300 قطعه عنوان کرد و افزود: دامپزشکی استان نیز نظارت بهداشتی بر روند صادرات اعمال کرده است.وی همچنین به صادرات تخم‌مرغ نطفه‌دار به کشورهای افغانستان، آذربایجان و عراق اشاره کرد و گفت: میزان صادرات شامل چهار میلیون و 348 هزار و 320 عدد است.

مدیرکل دامپزشکی استان میزان صادرات عسل را 344 هزار و 60 کیلوگرم در سال گذشته عنوان کر و افزود: عسل تولیدی استان به کشورهای امارات و عراق صادر شده است.صالحی افزود: علاوه بر این در سال گذشته دو میلیون و 660 هزار کیلوگرم پا و پنجه مرغ به کشور ویتنام صادر شده است.

این ارقام در مقایسه با میزان تولیدات اردبیل نشان می‌دهد، اردبیل از ظرفیت مرزی بودن خود بهره کافی ندارد.چراکه به تعبیر رئیس جهاد کشاورزی استان، اردبیل یکی از قطب‌های کشاورزی کشور محسوب می‌شود که بخش عمده‌ای محصولات موردنیاز در این استان تولید می‌شوند.وی با ذکر مثالی به تأمین 100 درصدی سورگوم بذری، تأمین 15 درصد از سیب‌زمینی و 80 درصد از ذرت بذری اشاره کرد و افزود: علاوه بر این 8.7 درصد از عسل در این استان تولید می‌شود.

سروی به تأمین 4.5 درصد از شیر و گوشت، پنج درصد از میوه‌های سیب و آلبالو، 8.5 درصد از کلزا و 4.5 درصد از غلات نیز اشاره کرد.

صنایع‌دستی اردبیل به کام گمرکات دیگر

نبود ارزیاب در گمرک، نگاه صوری به مقوله صادرات صنایع‌دستی، عدم‌حمایت از تولیدکننده و ناتوانی در تأمین نیاز بازار موجب شده صنایع‌دستی اردبیل نیز صادرات چندانی تجربه نکرده باشد.

معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی استان اردبیل گفت: بیشترین سهم صادرات صنایع‌دستی استان مربوط به دست بافته‌های تولیدی هنرمندان است.

علیرضا دباغ عبداللهی در گفتگو با خبرنگار مهر در تشریح وضعیت صادرات صنایع‌دستی در سال گذشته اضافه کرد: سال گذشته 500 هزار دلار صادرات صنایع‌دستی از استان انجام شد.

وی افزود: انواع گلیم و ورنی، انواع جاجیم، انواع سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و محصولات تلفیقی عمده محصولات صادراتی صنایع‌دستی استان هستند.

معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی استان بیشترین میزان صادرات را به کشورهای آسیای میانه، کشورهای عربی و حوزه خلیج‌فارس و برخی کشورهای اروپایی نظیر انگلیس و آلمان عنوان کرد.به گفته دباغ عبداللهی به دلیل نبود ارزیاب صنایع‌دستی در گمرک اردبیل بخش قابل‌توجهی از صنایع‌دستی اردبیل از گمرکات استان های دیگر صادر می‌شود.وی با تأکید به قابلیت‌های صنایع‌دستی اردبیل برای حضور در بازارهای جهانی اضافه کرد: لازم است تمهیداتی برای توسعه صادرات صنایع‌دستی استان اندیشیده شود.

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سال گذشته 56 میلیون و 400 هزار دلار صادرات انجام شده است.

سید حامد عاملی به خبرنگار مهر گفت: سهم عمده آن شامل سیب‌زمینی، مصنوعات پلاستیکی، لاستیک و پروپیلن است.

وی با تأکید به ضرورت تنوع‌بخشی به محصولات صادرات افزود: بازارهای هدف صادراتی نیز در سال گذشته شامل کشورهای همسایه آذربایجان و عراق بود.

رئیس صنعت، معدن و تجارت استان میزان واردات استان طی سال گذشته را نیز 18 میلیون و 700 هزار دلار عنوان کرد و افزود: عمده محصولات وارداتی شامل کاغذ دکور خام، قالب تایر و کنجاله پنبه دانه است.این اظهارات در حالی طرح می‌شود، که گمرک اردبیل به مدت بیش از یک سال ارتباط خود با اصحاب رسانه را قطع کرده و آماری در خصوص وضعیت صادرات و واردات ارائه نمی‌شود.

از سویی دی‌ماه سال گذشته دبیر اتاق بازرگانی استان اردبیل با اشاره به کاهش 50 درصدی صادرات اردبیل از وضعیت صادرات ابراز نگرانی کرد.حسین وثوقی از کاهش 50 درصدی صادرات استان در 9 ماهه سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال 94 خبر داد و گفت:علاوه بر این ارزش صادرات استان نیز در مدت ذکر شده 38 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: به نظر می‌رسد صادرات استان به سمت کوچک شدن گام برداشته و لازم است با افتی که حداقل در سال‌های گذشته بی‌سابقه است، مسئولان تدبیری برای وضعیت صادرات استان بیندیشند.دبیر اتاق بازرگانی استان عمده محصولات صادراتی را شامل سیب‌زمینی، مصنوعات پلاستیکی، شیرینی و شکلات و مصالح ساختمانی برشمرد و گفت: در واقع کاهش صادرات نیز در نتیجه کاهش صادرات این محصولات بویژه سیب‌زمینی است.

وثوقی متذکر شد: قیمت محصولات اردبیل در بازارهای جهانی رو به افزایش است و با نصف قیمت سیب‌زمینی ما در آذربایجان سیب‌زمینی معامله می‌شود.

وی افزود: علاوه بر این کارخانه تولید مصنوعات پلاستیکی نیز در آذربایجان راه‌اندازی شده و به دلیل این که حتی هزینه نیروی انسانی در آذربایجان کمتر از ایران است پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده صادرات پلاستیک از اردبیل به صفر برسد.

دبیر اتاق بازرگانی استان به تکرار وضعیت مشابهی برای فرش تولیدی اردبیل اشاره کرد و افزود: متأسفانه وضعیت صادراتی استان نگران کننده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها