سبزی خوردن را خانگی بکاریم و بخوریم!

خانم خانه سفره ناهار را پهن کرده، بشقاب‌ها و قاشق و چنگال‌ها را داخلش چیده و دیس غذا را وسط آن قرار داده است.
کد خبر: ۱۰۲۹۴۷۸
سبزی خوردن را خانگی بکاریم و بخوریم!

اعضای خانواده با ذوق و شوق دور آن می‌نشینند و خوشحالند که می‌خواهند یک بار دیگر در کنار هم دستپخت خوش‌طعم مادر را بچشند. همه چیز عالی است، اما عالی‌تر از همه آن بشقاب بزرگ سبزی خوردن است که کنار دیس غذا می‌درخشد و سبزی‌های معطر و خوش‌آب و رنگ داخلش را به رخ می‌کشد.

برای اعضای خانواده این سبزی‌ها عطر و طعم دیگری دارد؛ چون آنها را خانم خانه با دستان هنرمند خود کاشته و برداشت کرده است.

اینها سبزی خوردن خانگی هستند. شما هم دوست دارید سبزی خوردن بکارید؟ به راحتی می‌توانید. داشتن یک گلدان یا باکس و کمی بذر کافی است تا شما هم بتوانید لذت کاشتن سبزی خوردن را حس کنید.

تربچه

گرد و قلمبه و قرمز، زینت‌بخش سبزیجات سبزرنگ است. خیلی زود به عمل می‌آید و فضای کمی هم لازم دارد. پس همین الان دست به کار کاشتنش شوید.

بذرهای تربچه را به فاصله در گلدان یا گوشه‌ای از باغچه منزلتان قرار دهید و چیزی حدود یک سانتی‌متر و نیم رویش خاک بریزد. بذرها را به فاصله حدودا 5 سانتی‌متری بکارید. اگر بذرها زیاد نزدیک هم باشند تربچه‌هایی لاغر خواهید داشت. آنها را هر روز به اندازه کافی آبیاری کنید.

مراقب باشید دور و برشان سر و کله علف هرز پیدا نشود وگرنه تربچه‌ها با شما قهر می‌کنند و خوب عمل نمی‌آیند. حدودا سه هفته بعد از کاشت، تربچه آماده می‌شود. تربچه هوای معتدل را دوست دارد و در گرما و سرمای شدید خوب بار نمی‌دهد.

شاهی

شاهی به نور کافی احتیاج دارد و باید بخوبی آبیاری شود. اگر دوست دارید این سبزی خوش‌طعم و تند و تیز را بکارید به آب و نور آن توجه کنید. بذر شاهی را به صورت دستپاش بکارید و کمتر از
6 سانتی‌متر خاک روی آنها بریزید. بعد از سه چهار روز بذرها جوانه می‌زنند. دو هفته بعد آنها تقریبا قابل برداشتند. برای برداشت، شاهی‌های رسیده‌تر را بچینید، اما همگی را همزمان قیچی نکنید و فقط بوته را کمی کم‌پشت کنید.

بوته شاهی تا یک سال به شما خدمت خواهد کرد.

تره

هم به عنوان سبزی خوردن کاربرد دارد و هم در آش، سبزی پلو و خورش قرمه‌سبزی جای خود را پیدا کرده است. بذر تره را در گلدان بکارید و تا سه سال از آن برداشت کنید. الان زمانی مناسب برای کاشتن آن است. بذرها را در گلدان یا باغچه به فاصله دو تا سه سانتی‌متر از یکدیگر بکارید. روی آنها حداکثر یک سانتی‌متر خاک بریزد.

بعد از دو هفته بذرها سبز می‌شوند. چند بار نوک آنها را در حد دو سه سانتی‌متر بچینید تا ضخیم و گوشتی شوند. حالا نوبت برداشت تره است. دو تا سه هفته طول می‌کشد تا قد تره به اندازه برداشت شود. آنها را در فاصله دو تا سه سانتی‌متر از خاک بچینید. سه هفته دیگر دوباره تره قد کشیده شما آماده است. این روال تا سه سال ادامه خواهد داشت.

ریحان

عطر خوشش همه را سرمست می‌کند و به همین دلیل خیال دارد از گلدان خانه شما سر درآورد. گلدانتان را پر از خاک خوب کنید، سپس بذرهای ریحان را به فاصله 15 سانتی‌متری یکدیگر بکارید و چیزی حدود نیم سانتی‌متر خاک رویش بریزید. حدود 8 تا 14 روز طول می‌کشد تا ریحان‌ها جوانه بزنند. تا قبل از جوانه زدن فقط با اسپری به خاک آن آب بدهید و مراقب باشید خاک همیشه مرطوب باشد، اما بعد از جوانه زنی و رشد ریحان، روزی یک مرتبه آب بدهید،
آن هم زمانی که خاک خشک است.

گلی که بالای ریحان درمی‌آید را بچینید وگرنه به رشد سبزی ریحان لطمه خواهد زد.

لیلا رعیت - روزنامه نگار

ضمیمه چمدان جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها