بنگاه‌های مسکن براساس مصوبه اتحادیه ‌مشاوران املاک موظف هستند هزینه مشاوره را براساس ارزش ملک فروخته شده ودرصد های تعیین شده محاسبه و از طرفین معامله دریافت کنند، اما برخی بنگاه‌ها به عرفی که در بازار مسکن رایج شده استناد می‌کنند و گاهی برخلاف نظر اتحادیه، از همه معاملات، یک رقم ثابت و البته قابل توجه دریافت می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۲۷۱۵۹
نحوه محاسبه حق الزحمه مشاورین در معاملات ملکی

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین ، مشاوران املاک هر شهر ملزم به رعایت دستورالعمل محاسبه کمیسیون معامله در شهر خود ‌بر اساس آنچه اتحادیه مشاورین املاک تعیین کرده است هستند و طبق اطلاع رسانی اتحادیه اگر شهروندان تخلفی در دریافت این کمیسیون ها مشاهده کردند می توانند به اتحادیه مشاوران املاک شهر خود مراجعه و مورد تخلف را گزارش دهند والبته سامانه تلفنی 7334 نیز در سراسر کشور آماده دریافت شکایت ها در این زمینه است.

بر اساس آنچه مشاورین املاک تهران اعلام کرده است، در حوزه خرید و فروش املاک اگر رقم مورد معامله تا سقف 500 میلیون تومان باشد مشمول نیم درصد کمیسیون از هر طرف معامله است یعنی خریدار و فروشنده هر یک باید نیم درصد حق الزحمه مشاور املاک را پرداخت کنند ،اما درارقام بالاتر معا مله اگر از 500 میلیون تومان بیشتر باشد به نسبت مازاد ارزش مورد معامله 25 صدم درصد به کمیسیون طرفین معامله افزوده خواهد شد.

به عنوان مثال اگر ارزش معامله خرید و فروش یک ملک 700 میلیون تومان باشد، هر طرف معامله برای 500 میلیون اولیه می بایست نیم درصد کمیسیون به بنگاه مشاوره املاک بپردازند. این یعنی مبلغ 2 میلیون و پانصد هزار تومان و پس از آن کمیسیون 200 میلیونی باقیمانده بر اساس بیست و پنج صدم درصد محاسبه می شود که معادل یک میلیون تومان خواهد شد. البته حسب قانون پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، هر طرف معامله می بایست 9 درصد ارزش کمیسیون معامله را هم به بنگاه مشاوره املاک علاوه بر کل کمیسیون پرداخت کند. بدین ترتیب در یک معامله ملک به ارزش 700 میلیون تومان هر طرف معامله می بایست 3 میلیون و دویست و هفتاد هزار تومان کمیسیون پرداخت کند.

در خصوص اجاره مسکن، فرمول محاسبه حق الزحمه بنگاه مشاور املاک بر اساس ارزش اجاره ملک است. به این شکل که یک چهارم اجاره نوشته شده در قرارداد میان موجر و مستاجر به عنوان کمیسیون دفتر مشاور املاک پرداخت می شود. کمیسیون محاسبه شده برای خانه های اجاره ای فقط یک چهارم مبلغ اجاره یک ماه خانه است و برای املاک رهنی به ازای هر یک میلیون تومان رهن معادل 30 هزار تومان اجاره در نظر گرفته می شود و براساس رقم معادل، کمیسیون مشاور املاک محاسبه می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها