در سال‌های اخیر و با اطلاع‌رسانی درباره مضرات شیرینی، بسیاری از ما مصرف شکر، قند و شیرینی را کمتر کرده‌ایم با این تصور که سلامت خود را تضمین کرده‌ایم؛ اما کماکان برخی نوشابه‌ گازدار می‌نوشند و نمی‌دانند همین نوشابه و حتی نوشیدنی‌های رژیمی در آینده‌ برای مغزشان چه مشکلاتی به وجود خواهد آورد.
کد خبر: ۱۰۲۵۸۳۵

پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون، برای این که دریابند، نوشابه‌ شیرین گازدار چه تاثیری بر مغز می‌گذارد، افراد بسیاری را به مدت چند سال مورد مطالعه قرار دادند. پرسشنامه‌ها، تاثیر عصبی شدید و حالات جسمی افراد را ـ که حاصل نوشیدن نوشابه‌هایی بود که به‌طور مصنوعی با موادی مثل ساخارین یا آسپارتام شیرین شده بود ـ در درازمدت بررسی می‌کرد.

گروهی متشکل از 5000 زن و مرد، داوطلب شدند تا اطلاعات مربوط به سلامت خود را از سال 1971 در اختیار پژوهشگران قرار دهند.

در این تحقیق، روی 2888 نفر از اعضای گروه ـ که بیش از 45 سال داشتند ـ مطالعاتی درباره سکته مغزی انجام شد. نتیجه این بود که 97 نفر از آنها نشانه‌های سکته مغزی را نشان دادند. 87 مورد از 1484 عضو گروه که بیش از 60 سال داشتند، علائمی از زوال عقل را نشان دادند و در 63 نفر آنها، نشانه‌هایی از بیماری آلزایمر هم دیده شد.

پژوهش‌ درباره این افراد و سبک و شیوه غذا خوردنشان نشان می‌داد، مصرف نوشابه‌ به میزان یک بار در روز، احتمال بروز سکته مغزی ایسکمیک را افزایش می‌دهد. این نوع سکته مغزی منجر به زوال عقل می‌شود یا احتمال ابتلا به آلزایمر را تا 3 درصد افزایش می‌دهد.

البته لازم نیست الان سراغ یخچال بروید و نوشابه‌ها را دور بریزید! درباره نتایج این تحقیق به چند نکته باید توجه کنید:

خوردن نوشابه‌ گازدار، احتمال خطر را 3‌درصد افزایش می‌دهد که واقعا عدد ناچیزی است، هر چند برای حفظ سلامت، هر احتمالی را باید جدی گرفت.

از طرفی، پرسشنامه‌ها از برخی قفقازی‌هایی که پس‌زمینه بیماری ارثی داشتند، جمع‌آوری شده بود و ظاهرا فرهنگ در نتایج این نظرسنجی بی‌تاثیر نبوده است؛ ممکن است نوشیدنی‌هایی که اقوام قفقازی در وعده‌های روزانه‌ مصرف می‌کنند، با نوشیدنی اقوام دیگر تفاوت داشته باشد. با این تفاسیر، هنوز نشانه‌ای یافت نشده که با قطعیت بگوید نوشابه‌ گازدار و شیرین، مسبب زوال عقل یا سکته مغزی می‌شود تا افراد به‌طور جدی مصرف آن را کاهش دهند. در این میان، البته نوشابه‌ بدون قند هم جایگزین خوبی نیست و بی‌ضرر نخواهد بود.

شرکت‌های نوشابه‌سازی آمریکایی در جست‌وجو برای تولید شیرین‌کننده‌ کم‌کالری و مفید هستند؛ شیرین‌کننده‌ای که تایید دانشمندان، سازمان‌های حامی سلامت و دولت‌ها را بگیرد. سازمان بهداشت جهانی (FDA) و سازمان ملی ایمنی مواد غذایی اروپا، نوشیدنی‌های شیرین کم‌کالری را به طور جامع، بررسی و آزمایش کرده‌اند و همگی به یک نتیجه واحد رسیده‌اند: اینها برای سلامت بی‌ضرر هستند. با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.بهترین گزینه در حال حاضر، جایگزین کردن آب، شیر کم‌چرب و نوشیدنی بدون شکر به جای نوشابه‌ است.

منبع: Science Alert

مترجم: محبوبه نورانی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها