پرواز با خودروی پرنده سوخت اتمی

جاده ها حذف می شوند!

دنده هوایی در خودروی آئروموبیل؛ بزودی!

مساله خودروی پرنده و بود و نبود آن به موضوعی تبدیل شده که ما را نسبت به آینده و پیشرفت‌های فناوری دچار تردید می‌کند. زمانی آینده‌گراها در حدود 60 تا 70 سال پیش به ما وعده ساخت شهرهایی در فضا یا فرار از ترافیک‌های سنگین به وسیله پرواز با خودروهای خود بر فراز بزرگراه‌ها را می‌دادند، اما هنوز این فناوری‌ها محقق نشده است.
کد خبر: ۱۰۲۵۴۸۸
دنده هوایی در خودروی آئروموبیل؛ بزودی!

اما شرکت آئروموبیل (AeroMobil) هنوز به رویای خودروی پرنده باور دارد و معتقد است فناوری‌هایی مانند مواد سبک وزن و موتورهای بهتر، به نقطه‌ای رسیده‌اند که می‌توانند ساخت خودروهای پرنده را به واقعیت تبدیل کنند. این شرکت خودروسازی بتازگی در نمایشگاه تاپ مارکز (Top Marques) موناکو، از خودروی پرنده خود رونمایی کرده است.

این خودروی پرنده، چهارمین نسل از خودروهای پرنده ساخت تیم مهندسی آئروموبیل اما اولین نمونه از خودروی پرنده‌ای است که توانسته مقررات هوایی و وسایل نقلیه جاده‌های آمریکا و همچنین اتحادیه اروپا را تامین کند. داگلاس مک‌اندرو، سرپرست بخش فنی آئروموبیل می‌گوید: وقتی اولین نسخه خودروهای پرنده را می‌ساختیم، این فناوری‌های پیشرفته را در اختیار نداشتیم. اما اکنون می‌توانیم از مواد بسیار سبک و موتورهای با توان بسیار زیاد بهره ببریم و به دلیل وجود این امکانات و همچنین بازار، راننده‌ها می‌خواهند در حرکت خود آزادی عمل داشته باشند. در واقع این تمایل اساس وجود شرکت آئروموبیل شده است. ما از دو سال گذشته، زمان ساخت اولین خودروی پرنده نسخه 0/3، در تلاش بودیم خودرویی سازگار و مطابق با استانداردهای قانونی بسازیم.

بدنه این خودروی پرنده از فیبرکربن بسیار سبک و با مقاومت بالا ساخته شده و برای پرواز از بال‌هایی روی سقف خودرو استفاده می‌کند که در حالت رانندگی در جاده، جاسازی شده است. البته پرواز عمودی خودرو از داخل حیاط منزل را فعلا باید فراموش کنید. چنین امکانی در حال حاضر وجود ندارد. در آینده شرکت آئروموبیل درنظر دارد نسخه‌ای از این خودرو را به بازار ارائه دهد تا به طور کاملا خودگردان در جاده و همچنین هوا براند. شما برای استفاده از این خودرو در اروپا و آمریکا، علاوه‌بر گواهینامه رانندگی به گواهینامه پرواز نیز احتیاج دارید. حتی این شرکت، خدمات و اخبار فنی در خصوص تازه‌ترین‌های فناوری مربوط به رانندگی در جاده و همچنین پرواز را به‌عنوان خدمات فروش ارائه خواهد داد.

پشت اتاق مسافر، موتور چهار سیلندری 2 لیتری توربوشارژ با توان 300 اسب‌بخار (223 کیلووات)، به صورت افقی قرار گرفته است. این موتور می‌تواند هنگام پرواز، خودرو را به سمت جلو با گام‌های متغیر پیش براند و زمانی که خودرو در جاده حرکت می‌کند مانند ژنراتور عمل کرده و نیروی برق یک جفت موتور الکتریکی را تامین کند. هر موتور، مختص هر کدام از چرخ‌های جلوی خودروست. بنابراین این خودروی پرنده، از نوع هیبریدی است.

اما خودروهای جاده‌ای به میدان نیروی وسیع‌تر و کنترل دقیق‌تر آلودگی نیاز دارند. بنابراین هیبریدی کردن خودروی پرنده مشکل ساخت موتوری را که با هر دو شرایط رانندگی در جاده و همچنین پرواز سازگاری داشته باشد، حل می‌کند. اما چنین خودرویی، مانند ولت یا پریوس، نمی‌تواند پر از باتری باشد یا برای شارژ به پریز برق وصل شود.

شرکت آئروموبیل می‌گوید خودروی پرنده ساخت آنها، در عرض 3 دقیقه می‌تواند برای پرواز تغییر شکل دهد و وقتی در جاده حرکت می‌کند حدود 724 کیلومتر و هنگام پرواز کمی بیشتر از آن برد داشته باشد. این خودروی پرنده چندان ارزان نیست. قیمتش بین 3/1 و 6/1 میلیون دلار (نزدیک به پنج تا شش میلیارد تومان) متغیر است و همین موضوع نشان می‌دهد چرا این شرکت نمایشگاه تاپ مارکز سوپرخودروهای سنگین را برای رونمایی از خودروی پرنده خود انتخاب کرده است.

منبع: arstechnica.com

مترجم: نادیا زکالوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
روایت اول، شرط پیروزی

در گفت‌وگو با دکتر سیدمرتضی موسویان، ضرورت و اهمیت داشتن دکترین در رسانه و دلایل قوت و ضعف رسانه‌های داخلی و معاند را بررسی کرده‌ایم

روایت اول، شرط پیروزی

مجرمان در قاب شوک

در گفت‌وگو با تهیه‌کننده مستند معروف شبکه سه اولویت‌های موضوعی فصل جدید بررسی شد

مجرمان در قاب شوک

نیازمندی ها