طی چند سال گذشته شاهد تداوم رکود در حوزه مسکن بوده‌ایم. این رکود در شرایطی بر بازار این کالای سرمایه‌ای سایه افکنده که صنعت مسکن نقش پر رنگی در رونق کسب و کار و نیز بهبود فضای اقتصاد و اشتغال کشورمان ایفا می‌کند.
کد خبر: ۱۰۲۵۰۵۳
مسکن همچنان در سراشیبی رکود،رونق بازار مسکن عامل بهبود فضای اقتصادی

به گزارش جام جم آنلاین؛ وضعیت بازار مسکن همچنان در سراشیبی رکود به سر می‌برد و به عقیده کارشناسان مسکن، حتی افزایش چند درصدی قیمت در این صنعت در نهایت باز هم به معنی خروج از حالت رکود در حوزه مسکن نخواهد بود.

علاوه بر وضعیت رکود چند سال اخیر در صنعت مسکن ، فرضیه ای نیز طبیعی بنظر می‌آید و آن رکود پیش از انتخابات است که این موضوع بر غبار رخوت چهره بازار مسکن افزوده است.

موضوع مهمی که در حال حاضر از چشم کارشناسان دور مانده، این است که باید به قدرت خرید و توان اقتصادی مردم اضافه شود. این در حالی است که میزاندرآمد و سهمی که مردم برای خرید مسکن در نظر می گیرند از نظر ارزش نسبت به سه سال پیش حداقل 20 درصد کاهش پیدا کرده است.

مجلسی‌ها چه طرحی برای خروج از رکود مسکن دارند

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از بی توجهی دولت ها به بخش مسکن، می گوید: با ادامه روند فعلی، بازارمسکن رونق و افزایش قیمتی را تجربه نخواهد کرد.

علی اکبر کریمی اعتقاد دارد: حل مشکلات پیش روی مسکن مهر و تکمیل آن می‌تواند تاحدودی تحرک در بازار ایجاد کند. متاسفانه وزارت راه و شهرسازی رویکرد مثبتی به مسکن مهر نداشته و طولانی شدن پروژه مسکن مهر نیز دلیل روشنی بر بی توجهی به این پروژه است.

این نماینده مردم درمجلس دهم با بیان اینکه اگر دولت خواهان ایجاد رونق در اقتصاد است؛ باید به بخش مسکن توجه کند، زیرا ایجاد رونق در مسکن تاثیر گسترده ای در سایر بخش‌های اقتصادی همچون اشتغال دارد.

آیا پیش بینی بازار مسکن پس از آغاز بکار دولت جدید ممکن است؟

در پاسخ به این سوال باید دید دولت آتی درخصوص بحث مسکن چه سازوکاری را درپیش می‌گیرد تا به این ترتیب پیش بینی درستی از آینده این بازار ارایه کرد.

به هر حال ، جلوگیری از افزایش بی‌رویه و لجام گسیخته قیمت‌ها در بخش مسکن و همچنین توجه به ایجاد تحرک در این بازار از الزاماتی است که باید مدنظر دولت قرار گیرد.

حضور نامزدها زیر سقف مسکن

نامزدهای نهایی انتخابات ریاست جمهوری، در اولین مناظره تلویزیونی که عصر جمعه با محوریت اجتماعی-فرهنگی برگزار شد، نظرات خود را در مورد معضل مسکن بیان کردند.

حسن روحانی رییس جمهور کنونی کشورمان با تاکید بر احترام به حق انتخاب متقاضیان مسکن، به‌صورت غیرمستقیم، پرهیز دولت مدنظر خود از مداخله مستقیم در خانه‌سازی را مطرح کرد و گفت که بنا دارد در صورت پیروزی در انتخابات، طرح‌های نوسازی بافت فرسوده با اولویت خانه‌اولی‌ها را به اجرا دربیاورد.

محمدباقر قالیباف نیز با یادآوری احکام قانون نوسازی بافت فرسوده مصوب دهه 80، از تکلیف دولت‌ها برای نوسازی سالانه 10 درصد از بافت‌های فرسوده شهرها گفت که نشان می‌دهد برنامه او نیز برای اجرا در دولت دوازدهم، عرضه مسکن در هسته فرسوده درون شهرها است.

از طرفی اسحاق جهانگیری در نظر دارد دو موضوع خانه‌های خالی و نیاز کم‌درآمدها را همزمان جلو ببرد.

طرح وی برای کم‌درآمدها، اجرای مصوبه اسفند سال گذشته هیات دولت با عنوان مسکن اجتماعی است که مطابق آن باید سالانه 100 هزار واحد مسکونی برای اقشار خاص، ساخته یا تامین شود.

ابراهیم رئیسی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیز معتقد است، مسکن مهر باید ادامه پیدا کند و اگر چه اشکالاتی به آن وارد است اما نباید به جای رفع آنها، اجرای کل طرح در قالب ایجاد ظرفیت جدید، متوقف می‌شد.

رئیسی در مناظره، با تاکید بر تحویل سریع واحدهای باقی مانده مسکن مهر به 11 میلیون جوان در آستانه ازدواج اشاره کرد و گفت: برای این گروه لازم است تسهیلات اجاره مسکن در نظر گرفته شود ضمن آنکه عرضه کمتر از یک میلیون واحد مسکونی جدید در سال، باعث کسری و کمبود خواهد شد.

مصطفی هاشمی‌طبا نیز با مناسب دانستن تسهیلات فعلی خرید مسکن، بر اشتغال جوانان برای توانمند پذیر شدن آنها بابت پرداخت قسط وام تاکید کرد و معتقد بود: در حال حاضر می‌توان صاحب یک خانه با متر مربعی 3/ 1 میلیون تومان شد. این در حالی است که دست کم در تهران، طبق آمارهای رسمی، چنین آپارتمان‌هایی در شهرهای اطراف وجود دارد.

مصطفی میرسلیم نامزد دیگر انتخابات، برای عرضه مسکن اجاره‌ای با تاکید بر ظرفیت بالقوه خانه‌های خالی، برنامه‌ریزی کرده است ، در مناظره جمعه گفت: نباید زوج‌های جوان را از همان ابتدای زندگی مشترک،‌ به پرداخت قسط وام آلوده کنیم.

توجه به توان داخلی راه حلی زودبازده در رونق مسکن

به هر حال باید بمنظور خروج چند ساله بخش مسکن از رکود و به گردش افتادن چرخ اقتصاد، توجه مضاعفی را به ظرفیت‌های بالقوه و درونیِ اقتصاد کشور کرد.

به هر حال، امیدواریم فارغ از اینکه چه دولتی و با چه مشی سیاسی انتخاب شود، این دولت منتخب برای تأمین مسکن آحاد جامعه به ویژه قشر جوان مملکت یک راهکار عملیاتی مدون داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها