سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه به جای مجازات اعدام باید به توانمندسازی محکومین پرداخته و با حمایت فرزندانشان از آسیب‌‌های اجتماعی آنها جلوگیری کنیم، گفت: طرح کاهش مجازات اعدام درصورت تصویب نهایی و تأیید شورای نگهبان، شامل محکومین فعلی به اعدام نیز می‌شود.
کد خبر: ۱۰۲۳۴۷۶
حکم اعدام مساوی با پرورش سرباز برای قاچاقچیان/ اعدامی‌ها شامل طرح کاهش مجازات می‌شوند

«حسن نوروزی» در گفت‌وگو با خبرنگار جام جم آنلاین، در خصوص کاهش مجازات سوداگران مرگ از اعدام به حبس ابد، اظهار داشت: از اول انقلاب و بر اساس قانون مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ حمل ، تولید، فروش و توزیع مواد مخدر شامل محکومیت اعدام می‌شد.

وی افزود: با توجه به اینکه همه کسانی که در چرخه قاچاق مواد مخدر قرار داشتند اعدام می‌شدند، این موضوع عملا خانواده اعدامیان را دچار آسیب‌های اجتماعی فراوانی می‌کرد.

پرورش سرباز قاچاق‌چی با حکم اعدام

نماینده مردم رباط کریم در مجلس با بیان اینکه با بی‌سرپرست شدن خانوارهای اعدامی، فرزندان آنها از روی تنگدستی به ناچار به فروش مواد مخدر روی می‌آورند خاطر نشان کرد: با رصدی که صورت گرفت، مشخص شد بسیاری از فرزندان اعدامی در دراز مدت به دلیل اینکه پدران خود را با حکم اعدام از دست داده‌اند از جامعه منزوی شده و هیچ اداره‌ای افراد مذکور را استخدام نکرده و حتی هیچ کس حاضر به وصلت خانوادگی با مشارالیه نیست. بنابراین در چنین شرایطی سرباز برای همکاری با قاچاق‌چیان تربیت می‌شد و آنها به همکاری با باندهای مواد مخدر سوق پیدا می‌کردند.

وی در پاسخ به این سئوال که دولت باید چه راه‌کاری اتخاذ کند تا هم خانواده‌ها ازآسیب اجتماعی در همان باشند و هم تبهکاران مواد مخدر متنبه گردند، گفت: استدلال ما در تعدیل حکم اعدام به حبس در این است که نیروی انتظامی با تربیت ضابطین روان شناس و به موازات آن قوه قضاییه با آموزش قضات ویژه جرایم مربوط به مواد مخدر، در جهت توانبخشی محکومین گام برداشته و پس گذراندن دوران حبس، شخص زندانی با یک مهارت فنی و حتی تحصیلات دانشگاهی به آغوش جامعه بازگردد.

سخنگوی کمیسیون حقوقی قضایی مجلس در واکنش به این فرضیه که شاید با تعدیل جزای اعدام به حبس این دغدغه در جامعه به وجود آید که قاچاقچیان جری‌ترشوند و دامنه کار خود را وسعت بخشند، تصریح کرد: البته مدت زمانی که مجرمین در زندان هستند طولانی مدت بوده و مثلا ممکن است یک فرد 30 ساله با سپری کردن دوران محکومیت خود 70 ساله از زندان خارج شود.

وی اضافه کرد: اما همین فرد می‌تواند با کسب و مهارت و علم در زندان هم بر امرار و معاش افراد تحت تکلف خود کمک نموده و بعد از پایان حبس بعنوان یک سربار به اجتماع ورود نخواهد کرد تا دوباره زمینه ارتکاب به جرم برای وی فراهم باشد.

نوروزی با ارایه آمار 600 هزار زندانی قبل از اصلاح قانون مجازات اسلامی، تصریح کرد: آمار زندانیان به مرز 230 هزار نفر کاهش یافته اما برای ادامه روند کاهش تعداد زندانیان باید نسبت به کاهش عناوین مجرمانه توجه شود.

زندان را دانشگاه کنیم

نوروزی با بیان اینکه در کشورهای گوناگون از مجازات‌های حبس به دلیل بالا بودن هزینه بسیار کمتر استفاده می‌کنند، گفت: طبق آمار برخی کارشناسان، هر زندانی در ماه تا 4 و نیم میلیون تومان هزینه دارد لذا با به کارگیری این افراد در بخش‌های مختلف می‌توان هزینه بسیار نگهداری از این زندانیان را کاهش داد.

نوروزی با یادآوری وضعیت نامناسب زندان‌های کشور، گفت: زندانیان باید با مهارت‌های مختلف آشنا شوند در حقیقت مهارت‌آموزی می‌تواند یکی از عوامل بازدارندگی از جرایم باشد. می توان با این روش زندانها را از یک محیط تولید بزه به یک دانشگاه تبدیل کرد.
سخنگوی کمیسیون حقوقی قضایی خانه ملت درباره نظر رییس قوه قضاییه در مورد طرح تعدیل مجازات اعدام ابراز داشت: موضوع مجازات اعدام در در جلسه کمیسیون قضایی و حقوقی با رئیس قوه قضاییه مطرح شد، در کتب اسلامی قتل تنها در دو مورد قصاص و حدود الله است و در رابطه مواد مخدر و بنابر نظر اکثر فقها زمانی باید از مجازات اعدام استفاده کرد که علاوه بر اینکه مفسدفی‌الارض هستند، مرتکب، محارب هم باشد.

وی ادامه داد: بنابر طرح موضوع طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با موادمخدر و الحاق موادی به آن مواردی که مباشر جرم یا حداقل یکی از شرکا حین ارتکاب سلاح سرد یا گرم همراه داشته باشد، رئیس قوه قضاییه نیز معتقد به کاهش مجازات اعدام هستند و تاکید داشتند که کاهش این مجازات نباید منجر به افزایش جرم شود.

اعدام بازدارنده نبوده است

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در مورد اینکه آیا کاهش مجازات اعدامیان و به حبس شامل محکومین فعلی می‌شود عنوان داشت: تصویب نهایی این طرح در صحن علنی عطف به ماسبق هم خواهد شد، بنابراین زندانیان محکوم به مجازات اعدام شامل قانون جدید می‌شوند زیرا قانون اخف نسبت به قانون اشد قبل ارجح است.

نوروزی با بیان اینکه مجازات اعدام در سال‌های گذشته بازدارنده نبوده است، خاطر نشان کرد: قانون به گونه‌ای تصویب خواهد شد که قاچاقچیان را متنبه کند، این طرح به دنبال افزایش برخورد با سرکرده‌ها و قاچاقچیان اصلی مواد مخدر است البته نمایندگان تاکید دارند مهارت‌ و آموزش‌های لازم به مجرمانی که محکوم به حبس می‌شوند ارائه شود تا خانواده‌ها هم کمتر متضرر شوند.

وی افزود: درشرایط کنونی خانواده‌های اعدامی از بسیاری حمایت‌های اجتماعی محروم شدند و عملا پس از اجرای حکم این خانواده‌ها رها شده، در حالی که طبق شرع مقدس اسلام جامعه مکلف به حمایت از آنهاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۷
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
۰
۰
قاچاقچی ها درست نمیشوند
علیرضا نیكپور
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
۰
۰
اگه اعدام حذف بشه قاچاق چیان حتما پر وبال بیشتری میگیرن باید به موازات حمایت از خانوادشون گسانی كه به جونای این مردم ظلم میكن رو مجازات كرد
من
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
۰
۰
توجیه حذف مجازات اعدام بهیچوجه قانع كننده نیست . حمایتهای مادی و قانونی از خانواده های افراد اعدامی پیش از این هم باید میشده كه نشده . وقتی مسائلی مثل ركودتورمی و بیكاری در سطح جامعه حل نشده و حتی برخی را بسوی قاچاق مواد مخدر كشانده شما می خواهید در زندانها و در میان افرادی كه سود فراوان قاچاق زیر دندانشان مزه كرده این مشكلات را حل كنید ؟!!!!!
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
۰
۰
واقعا جای تاسف دارد اكنون با وجود مجازات اعدام اینگونه مواد مخدر در جامعه بیداد می كند و جوانان بدبخت می شوند وای به روزی كه مجازات اعدام حذف و قاچاقچیان احساس امنیت كنند. كسانی كه می خواهند مجازات اعدام را حذف كننددر برابر خدا باید پاسخگو باشند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
۰
۰
شما نگران فررندان قاچاقچی ها هستید؟همین ها جون هزاران فرزند هر خانواده رو گرفتن.متاسفم واسه این طرح
محمد حسین
Oman
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
۰
۰
باسلام ازفكر وایده مردم عزیز كشور میتوان دراین خصوص استفاده كرد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
۰
۰
همه عمده فروش ها خودشون یك زمانی خرده فروش بودن و همه قاچاق چی های حرفه ای اول خودشون سرباز بودن...!!! مگه میشه اصلان یك آدم یك شبه قاچاق چی حرفه ای بشه اصلان مگه همچین چیزی رو ما داریم...!!! متاسفانه قانون گذارها وقتی جامعه كلان آلوده شد هر روز بدتر از دیروز اونوقت به فكر میافتن كه اعدام فایده نداره... سال 89 تصویب شد 30 گرم شیشه و آمفیتامین به بالا اعدام حتمان الان باز اعلام میشه 300 گرم به بالا اعدام شكی هم نیست چند سال بعد باز میگن 3 كیلو به بالا اعدام...!!! این جماعت معتاد اگه میخواستن آدم بشن تا حالا شده بودن 1ز 100 تا توشون 10 تا مرد واقعی پیدا بشه بعد از یك مدت حبس باز سمت مواد نرن
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها