تلویزیون یکی از مهم‌ترین رسانه‌ها در جهان امروز است و مهم‌ترین ابزار شکل‌دهی به افکار عمومی تلقی می‌شود.
کد خبر: ۱۰۲۲۹۳۰
تلویزیون رسانه بلامنازع انتخابات

مناظره‌های انتخاباتی در تمام جهان از طریق رسانه تلویزیون به نمایش در می‌آید و بسیاری از کسانی که قصد دارند در انتخابات شرکت کنند، پای این رسانه می‌نشینند تا از هر جهت حتی به لحاظ ظاهری، رفتاری، روحی و روانی نامزدها را ارزیابی کنند.

تلویزیون کشور یا سیمای جمهوری اسلامی ایران، همین عملکرد را در انتخابات ریاست جمهوری کشورمان دارد.

خوشبختانه مدیران صدا و سیما با آگاهی از نقش و میزان تاثیرگذاری این رسانه، برای پخش مستقیم مناظره‌ها پایمردی کردند و امیدواریم روند برگزاری شان به ترتیبی پیش برود که تاثیر منفی روی مخاطب نداشته باشد و افکار عمومی را دچار ناامیدی نکند.

به اعتقاد من، مناظره باید به معنای واقعی مناظره باشد؛ مخاطبان دوست دارند نامزدها حقایق را مطرح کنند و بدانند که هر کدام با چه آرمان، هدف و برنامه‌ای می‌‌خواهند رئیس‌جمهور بشوند. تلویزیون، مناظره‌های تلویزیونی و نیز مجری این مناظر‌ه‌ها تاثیر زیادی در سرنوشت انتخابات دارند.

مناظره‌ شبیه مسابقه فوتبال است که مخاطب هر قدر از سایر رسانه‌ها اطلاعات پراکنده دریافت کرده باشد، ولی دلش می‌خواهد واقعیت‌ها را با همه جزئیات از تلویزیون تماشا کند. برای همین در شب مناظره، تلویزیون مخاطب بسیار بالایی خواهد داشت.

بی‌تردید تعداد مخاطبان و بینندگانش در زمان برگزاری مناظره‌ها از هر رسانه‌ دیگری بیشتر خواهد بود، چون هیچ رسانه دیگری اخبار و اطلاعات را اینچنین و به این ترتیب در اختیار مخاطب قرار نمی‌دهد.

اگر یک نامزد انتخاباتی ترس از دوربین یا میکروفن داشته باشد، به این معنا که دچار لرزش صدا یا نوعی حواس پرتی بشود یا مواردی از این دست، بی‌واسطه و بی‌ابهام در تلویزیون دیده خواهد شد؛ حتی مواردی مانند تصویر یک سمعک نامریی یا زبان بدن نامزدها یا شیوه عملکرد تیم مشاوره‌ای هر نامزد.

مناظره، فرصت کارزار نامزدهاست و چالشی برای تک تک آنها که بتوانند حقایق را بازگو کنند و این برای مخاطب بسیار جذاب است.

گرچه امروز مردم به رسانه‌های متعدد دسترسی دارند، اما شب مناظره هیچ رسانه دیگری حتی رادیو نیز نمی‌تواند جای تلویزیون را بگیرد یا رقیب آن باشد.

این تلویزیون است که با تصاویرش می‌تواند یک نامزد را به تمامی در مقابل دیدگان مردم به نمایش بگذارد.

تلویزیون در این باره می‌تواند شاهکار بیافریند به شرط آن که مناظره را به صورت اصولی، علمی، دقیق و بکر برگزار کند.

دکتر عباس اسدی - استاد دانشگاه علامه طباطبایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها