معاون امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتا با اشاره به تهدید جدی باج‌گیران فضای مجازی از مردم خواست تا به باج‌افزارها باج ندهند.
کد خبر: ۱۰۲۲۷۴۰

سرهنگ حسین رمضانی اظهار کرد: باج‌افزار‌ها یکی از انواع بدافزارهای نوظهور و خطرناک می‌باشد که فعالیت آنها در سال‌های اخیر رو به ازدیاد گذاشته و مقابله با آنها نیز مشکل شده است.

وی ادامه داد: این دسته از بدافزارها پس از رخنه به رایانه فرد قربانی و رمزنگارهای فایل‌های مهم موجود روی آن دسترسی کاربر را به فایل‌های اصلی خود و محتوای آنها محدود می‌کند و پیام‌هایی را مبنی درخواست وجه جهت رمزگشایی فایل‌ها به قربانی نمایش می‌دهد و بازه زمانی را به منظور پرداخت باج برای او تعیین می‌کند .

این مقام مسئول ادامه داد: به طور معمول باج‌افزارها از طریق اجرای فایل‌های آلوده الصاق شده به نامه‌های الکترونیکی یا بازدید از وب‌سایت‌های آلوده به سیستم قربانی راه می‌یابند و برخی از اوقات این عمل از طریق انتخاب فرد قربانی و از طریق مهندسی اجتماعی رخ دهد، از جمله باج افزارهای شناخته شده می‌توان به Reveton,Cryptolocker,Cryptowall, Dharma,Cerber و... اشاره کرد .

رمضانی افزود: باج افزارها معمولا اقدام به رمز نگاری فایلها با پسوند‌های خاص و مهم همچون PDF,DOC,DOCX,PPT,JPG,TXT, JPEG و... که از اهمیت بیشتری برای کاربران برخوردار هستند، می‌کنند تا از این طریق قربانیان را مجبور به پرداخت باج کنند .

معاون امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتا ناجا بیان کرد: باج‌افزارها به منظور جلوگیری از ردیابی، مبلغ درخواستی از قربانیان را به صورت BITCOIN یا سایر ارزهای مجازی دریافت می‌نمایند.

سرهنگ رمضانی گفت: برابر گزارش‌های مراکز رسمی بین‌المللی مقایله با جرایم سایبری باج‌افزارها در سال 2016 خسارت‌های مادی و معنوی بسیار بالایی به کاربران حقیق و حقوقی در فضای سایبر وارد ساخته‌اند و اصلی‌ترین اهداف نسل جدید باج‌افزارها را سازمان‌های دولتی، موسسات مالی و بانکی، مراکز آموزشی، مراکز درمانی و شرکت‌ها تشکیل می‌دهند؛ زیرا از این طریق مبالغ بیشتری نصیب مجرمان سایبری می‌شود.

وی با اشاره به این‌که باج‌افزارها دارای مکانیسم پیچیده‌ای هستند و بهترین راه مقابله با آنها جلوگیری از آلودگی سیستم‌های رایانه‌ای و مسدود نمودن راه‌های نفوذ آنها به سیستم است، نکاتی را درخصوص روش‌های مقابله با باج‌افزارها به شرح ذیل عنوان کرد:

تهیه نسخه پشتیبان از تمامی داده‌ها حساس

استفاده از آنتی‌ویروس و نرم‌افزارهای ضد بدافزار و به‌روزرسانی آنها

فعال نمودن دیواره آتش و پیکربندی صحیح آن

باز نکردن نامه‌های الکترونیکی و پیوست‌های مشکوک و ناشناس

عدم بازدید از وب‌سایت‌های ناشناس و آلوده

به‌روزرسانی سیستم عامل و نرم‌افزارهای مورد استفاده

معاون امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتا ناجا از کاربران و قربانیان این‌گونه بدافزارها خواست از پرداخت باج به مجرمان سایبری خودداری کنند؛ زیرا در صورت پرداخت باج نیز تضمینی برای رمزگشایی فایل‌ها وجود ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها