باثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از فردا کلید می‌خورد

5 روز داغ ساختمان فاطمی

سیاسی ثبت‌نام از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری از فردا آغاز می‌شود و افراد و چهره‌‌هایی که قصد دارند خود را برای حضور در پاستور در معرض رای مردم قرار دهند با حضور در ستاد انتخابات کشور ثبت‌نام می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۱۷۷۷۷

بر اساس برنامه زمان‌بندی انتخابات ریاست‌جمهوری، فردا همزمان با صدور دستور آغاز فرآیند انتخابات ریاست‌جمهوری، ثبت‌نام از نامزدهای این انتخابات آغاز می‌شود و به مدت پنج روز ادامه می‌یابد.

علی‌اصغر احمدی، رئیس‌ ستاد انتخابات کشور در این زمینه گفت: انتخابات ریاست جمهوری از 22 فروردین با تشکیل هیات اجرایی و ثبت‌نام نامزدها آغاز خواهد شد.

تاکنون علاوه بر حسن روحانی، رئیس‌جمهور که به نظر می‌رسد امروز در نشست خبری، تصمیم خود را برای حضور در انتخابات آینده اعلام کند اصولگرایان نیز در حرکتی جمعی، برای ورود به انتخابات آینده اعلام آمادگی کرده‌اند. بر همین اساس در نشستی که روز پنجشنبه گذشته از سوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) برگزار شد، پنج نامزد شامل سیدابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، مهرداد بذرپاش، محمدباقر قالیباف و پرویز فتاح به عنوان گزینه‌های این جبهه انتخاب شدند که البته پرویز فتاح، ساعاتی پس از اعلام این نتایج گفت تصمیمی برای حضور در انتخابات ندارد.

حضور رئیسی، فارغ از گروه‌بندی‌های سیاسی

دیروز هم سیدابراهیم رئیسی بیانیه‌ای انتخاباتی صادر کرد که از سوی برخی رسانه‌ها و تحلیلگران سیاسی به معنای حضور مستقل او در انتخابات ریاست‌جمهوری تفسیر شد.

رئیسی در بخشی از این بیانیه با اشاره به قطعی بودن تصمیمش برای حضور در انتخابات آورده است: این حضور فارغ از گروه‌بندی‌های سیاسی رایج و صرفا با تاکید بر رعایت قانون، اخلاق، انصاف، صداقت با مردم و پرهیز از جنجال و سوءاستفاده از مقدسات و بیت‌المال در رقابت انتخاباتی خواهد بود و معتقدم مردم صاحبان حقیقی سرنوشت کشور و انقلابشان هستند و آنانند که به واسطه فرصت دادن برای خدمت، بر مسئولان منت دارند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، رئیسی افزوده است: ابراز محبت اقشار مختلف مردم، گروه‌های مختلف سیاسی و جبهه انقلاب اسلامی به این خادم امام هشتم علیه‌السلام نویدبخش امکان ایجاد انسجام و همدلی حداکثری میان تمامی علاقه‌مندان به سرافرازی ایران و دلدادگان به آرمان‌های انقلاب اسلامی، امام و شهدا برای تشکیل دولت جدیدی است که وضع کنونی را به نفع مردم و آینده درخشان ایران اسلامی تغییر دهد.

جلیلی و میرسلیم، نامزدهای خارج از جبهه مردمی

سعید جلیلی و مصطفی میرسلیم، دو چهره دیگر اصولگرا هستند که بر اساس اخبار قرار است خارج از ساز و کار جبهه مردمی نیروهای انقلاب برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شوند.

البته دیروز محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با ایرنا گفت:‌ ما تشکیلاتی نخواهیم بود که در نهایت به ائتلاف اصولگرایان و ائتلافی که با همت جبهه مردمی شکل گرفته آسیبی برسانیم اما چگونگی این موضوع بستگی به این دارد که چه شرایطی از این به بعد اتفاق می‌افتد؟

همچنین دیروز رضا شیران، نماینده مشهد در مجلس و از چهره‌های نزدیک به شهردار تهران در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره ارتباط محمدباقر قالیباف با جبهه مردمی نیروهای انقلاب، ضمن تاکید بر عدم حضور قالیباف در جمنا گفت: قالیباف درخواستی برای حضور در جمنا نداشت و بدون درخواست وی اقدام به رای‌گیری شد که نتیجه نیز با واقعیت همخوانی ندارد.

بلاتکلیفی جریان اصلاحات در مورد نامزد پوششی

در جریان اصلاحات نیز که حسن روحانی را به عنوان نامزد اصلی خود اعلام کرده است، هنوز تصمیم‌گیری در مورد معرفی نامزد پوششی در کنار روحانی، نهایی نشده است اما محمدرضا تابش، نایب‌رئیس‌ فراکسیون امید مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما ضمن اعلام این‌که ظرف یکی دو روز آینده در جلسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، تصمیم نهایی در این زمینه اتخاذ خواهد شد تاکید کرد تصمیم‌گیری در مورد نامزد پوششی حتما با مشورت رئیس‌جمهور انجام می‌شود. در همین حال به گزارش تسنیم، مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس که از او به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی برای ایفای نقش نامزد پوششی یاد می‌شود، دیروز اعلام کرد هنوز در این زمینه تصمیمی نگرفته است.

البته دیروز محسن غرویان ضمن اعلام نامزدی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری، یکی از انگیزه‌های خود را تنها نبودن حسن روحانی در رقابت‌های انتخاباتی یاد کرد. از سوی دیگر راضیه علی‌بخشی، سخنگوی جبهه مستقلین و اعتدالگرایان با بیان این‌که قدرتعلی حشمتیان، علی مطهری، حسن روحانی، محمد شریعتمداری و محمد اشرفی‌اصفهانی، نامزدهای این جبهه برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری هستند، تاکید کرد: ما در نهایت به یک نامزد اصلی و یک نامزد در سایه خواهیم رسید.

سیدمحمد غرضی و حمید بقایی، چهره نزدیک به محمود احمدی‌نژاد هم از دیگر افراد مطرحی هستند که تاکنون تصمیم خود را برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرده‌اند و ستاد انتخابات کشور در روزهای آینده شاهد نام‌نویسی آنها خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها