با تصمیم شورای عالی کار، افزایش حقوق کارگران، دونرخی شد؛ به طوری که برای حداقل‌بگیران میزان افزایش دستمزد در سال آینده 5/14درصد و برای سایر سطوح 12درصد خواهد بود. به این ترتیب، حداقل دستمزد کارگران از 812 هزار تومان امسال، در سال آینده به 930 هزار تومان خواهد رسید که با سبد معیشت 5/2میلیون تومانی، فاصله فراوانی دارد.
کد خبر: ۱۰۱۲۶۰۸

اعضای شورای عالی کار در جلسه‌ای 12 ساعته که تا ساعت 5 بامداد روز چهارشنبه به طول انجامید درخصوص افزایش 5/14درصدی حداقل مزد کارگران و مشمولان قانون کار به توافق رسیدند. این جلسه علاوه بر افزایش مزد حداقل‌بگیران، مصوبه دیگری هم داشت که افزایش 12درصدی سایر سطوح مزدی به میزان آخرین مزد سال 1395 به اضافه روزانه 6768 ریال بود.شورای عالی کار در مورد دیگر آیتم‌های بسته مزد از جمله حق بن خواربار و حق مسکن به توافق جدیدی دست نیافت و لذا از ابتدای فروردین 1396، مبلغ کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار به عنوان مزایای رفاهی و انگیزشی موضوع تبصره3 ماده 36 قانون کار، بدون تغییر ماهانه 110هزار تومان از سوی کارفرمایان پرداخت می‌شود و حق مسکن نیز کماکان 40 هزار تومان خواهد بود.

افزایش حقوق پایه، صفر درصدی است

سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس درخصوص تصویب افزایش 5/14 درصدی دستمزد کارگران درسال 96 گفت: افزایش 5/14 درصد حقوق پایه کارگران درسال 96 به‌طور حتم مبلغ قابل توجهی نبوده و بسیار ناچیز است؛ زیرا دستمزد کارگران درسال 95 حدود 14 درصد افزایش داشت لذا افزایش کنونی به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

خدادادی با اشاره به این‌که طبق آمار دولت، نرخ تورم درحال حاضر 10 درصد است، افزود: واقعیت در جامعه چیز دیگری است و دولت با دستکاری در سبد کالای مردم و افزایش و کاهش برخی اقلام، نرخ تورم را مطابق خواسته خود تعیین می‌کند؛ این درحالی است که نرخ تورم در جامعه 14 تا 15 درصد است بنابراین افزایش 5/14 درصدی دستمزد پایه کارگران نسبت به نرخ تورم معادل افزایش صفر درصدی است. وی با بیان این‌که همان شرایط معیشتی که کارگران در سال 95 داشتند در سال آینده نیز اجرا خواهد شد، تصریح کرد: متاسفانه افزایش 5/14 درصدی دستمزد کارگران در سال 96 ناچیز است و نه تنها کفاف و پاسخگوی هزینه‌های زندگی نیست، بلکه دریافتی زیر دو میلیون و 500 هزار تومان زیر خط فقر است؛ بنابراین مصوبه افزایش دستمزد کارگران در سال 96 حتی جوابگوی هزینه‌های ایاب و ذهاب کارگر هم نیست.

جزئیات مصوبه شورای عالی کار برای دستمزد 96

1ـ حداقل دستمزد سال 1396 روزانه 309هزار و 977 ریال تعیین می‌شود.

2ـ سایر سطوح مزدی از ابتدای سال 1396 به میزان 12 درصد آخرین مزد (ثابت یا مبنا موضوع ماده 36 قانون کار) سال 1395 به اضافه روزانه 6768 ریال افزایش می‌یابد.

تبصره ـ با اعمال افزایش این بند مزد شغل کارگران مشمول طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز مزد ثابت سایر کارگران نباید از مبلغ روزانه 309هزار و 977 ریال کمتر شود.

3ـ نرخ پایه سنوات در سال 96 در مورد کارگران دارای قرارداد دائم و موقت مشمول قانون کار که دارای یک سال سابقه کار شده یا یک سال از دریافت آخرین پایه (سنوات) آنان در همان کارگاه گذشته باشد، اعم از این‌که حق سنوات یا مزایای پایان کار خود را تسویه کرده باشند یا خیر، روزانه 17هزار ریال تعیین می‌شود.

تبصره (1) ـ نرخ پایه (سنوات) کارگران مشمول طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل برای گروه یک مبلغ مذکور و سقف آن در گروه 20 مبلغ 22هزار و 600 ریال همانند سال گذشته خواهد بود و برای سایر گروه‌ها بر اساس جدول اعلامی اداره کل روابط کار و جبران خدمت اقدام خواهد شد.

تبصره (2) ـ به کارگران فصلی نسبت به مدت کارکردشان در سال 1395 میزان مقرر در این بند (یا تبصره 1 آن حسب مورد) تعلق می‌گیرد.

4ـ مبلغ کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار به عنوان مزایای رفاهی و انگیزه‌ای موضوع تبصره 3 ماده 36 قانون کار ماهانه یک میلیون و 100 هزار ریال از سوی کارفرمایان پرداخت می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها