استعفای مشاور امنیتی رئیس‌جمهور تازه کار آمریکا بعلت مراوده با سرگئی کیسلیاک، سفیر مسکو در واشنگتن بر آتش خرمن سیاست خارجی یانکی‌ها افزوده است. با استعفای مایکل فلین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، فشارها بر دولت نئو جمهوری‌خواه پیرامون روابط پشت پرده ترامپ با کرملین رو به فزونی است.
کد خبر: ۱۰۰۳۱۹۳
روح نیکسون در کالبد ترامپ، سایه واترگیت بر سر تازه کارها

در این بین برخی از سناتورها، پروژه تحقیق و تفحص درباره تماس‌های «ژنرال فلین» با نماینده بلند پایه روسیه و نیز شائبه دست داشتن پوتین در نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را کلید زده اند.

اگر گمانه‌زنیها در مورد ارتباط اردوگاه انتخاباتی ترامپ با سرویسهای جاسوسی مسکو درست باشد، پاسخ این سوال که آیا دونالد ترامپ از آمد و شد مشاور خود به راهروهای سفارت روسیه اطلاع داشته، چندان هم سخت نخواهد بود.

در همین ارتباط «نیویورک تایمز و سی ان ان» مدعی شده‌اند به اسنادی دست یافته‌اند که حکایت از همکاری و تماس بین تیم انتخاباتی ترامپ و ماموران بلندپایه امنیتی روسیه دارد.

آنچه که در این میان خدشه بردار نیست، استعفای فلین نشانه‌ای آشکار از اختلال و شکاف در سازمان امنیتی آمریکا دارد. این موضوع آنقدر به لحاظ امنیتی حایز اهمیت است که سایر جنجال آفرینی‌های میلیارد سیاست پیشه را به گوشه رینگ دعواهای جناحی آمریکا هدایت کرده است.

محجوریت یا جمهوریت؛ آرای الکترال به جیب چه کسی رفت؟

با گسترش دامنه هرج و مرج در فضای پسا انتخاباتی ایالات متحده داستان جالب‌تر هم می‌شود. سی و پنج تن از روانشناسان با ارسال یک نامه به روزنامه نیویورک‌ تایمز اعلام کرده‌اند دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری این کشور یک بیمار روانی بوده و صلاحیت لازم برای ریاست‌جمهوری آمریکا را دارا نیست.

در این نامه اعلام شده دونالد ترامپ به دنبال رئیس‌جمهور بودن نیست بلکه بیشتر به دنبال این است که یک فاتح باشد.

با این وجود مقامات کرملین در واکنش به ادعاهای مذکور مبنی بر دخالت در انتخابات آمریکا و روابط امنیتی پنهان با کاخ سفید، آنها را گامی در جهت تضعیف روابط مسکو- کرملین بشمار می‌آروند و معتقدند برخی با این فضا سازی‌ها درصددند از بهبود روابط دیپلماتیک بین روسیه و آمریکا جلوگیری کنند.

اکران دوباره واترگیت با گذشت پنج دهه

واترگیت رسوایی است منجر به استیضاح و در نتیجه استعفای سی و هفتمین رییس جمهورآمریکا، «ریچارد نیکسون» شد. در این رخداد سیاسی مشخص شد برخی از رجال و مقامات سرویس امنیتی آمریکا سیا در محل اقامت احزاب دموکرات در هتلی بنام واترگیت از ابزار شنود برای پی‌بردن به برنامه‌های انتخاباتی رقیب استفاده کرده‌اند.

پس از این ماجرا نیکسون در سنا استیضاح و از سمت خود کناره گیری کرد. وی برای این از قدرت کنار رفت که دروغ گفت. گفته می‌شود که مایکل فلین در همان روز نخست شروع کار دولت ترامپ توسط پلیس فدرال آمریکا مورد پرس و جو قرار گرفته و پاسخ‌های مایکل فلین برای ماموران اف‌بی‌آی قانع کننده نبوده است.

اینک اتاق بیضی کاخ سفید آبستن رویدادی مشابه واترگیت نیکسون است. نیکسون به دنبال درز اطلاعات دروغ گفت و ترامپ هم به شکلی دیگر گام در حیاط هتل واترگیت گذاشته، باید منتظر گاف های بیشتری از این رییس جمهور مو طلایی باشیم.

محمدرضا شجاعیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
علی
Germany
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
۰
۰
مطبوعات توانستند چنین رسوایی بزرگی را توی كاسه ترامپ بگذارند
سلمان
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
۰
۰
هارتو پورت ترامپ تا دوسه ماه دوام داره هیچ كاری نمیتونه كنه ما تو داخل برامون فرقی منیكنه چون مشكلات اقتصادی بیكار ی و فقر همیشه پابرجاست

نیازمندی ها