در جلسه علنی امروز مجلس

قانون انتخابات شوراها اصلاح شد

نمایندگان مجلس، موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور، همچنین، انتخاب شهرداران را اصلاح کردند.
کد خبر: ۹۹۶۶۷۶
قانون انتخابات شوراها اصلاح شد

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صدا و سیما، کلیات این طرح در جلسه قبلی مجلس شورای اسلامی تصویب شده بود.

بند (ب) ماده 19 این قانون به این شرح اصلاح شد: «آراء افرادی که اقدام به خرید و فروش رأی کرده باشند».

محمودی شاه نشین عضو کمیسیون شوراها در تشریح این اصلاحیه گفت: پیشتر اگر خرید و فروش رأی صورت می گرفت کل آراء شعبه ای که این اتفاق در آن رخ داده است باطل اعلام می شد اما با اصلاح امروز مجلس صرفاً آراء فردی ابطال خواهد شد که اقدام به خرید و فروش رأی کرده باشند بنابراین کل انتخابات در آن شعبه ابطال نمی شود.

از دیگر اصلاحیه های قانون انتخابات شوراها این بود که پیشتر 9 اردیبهشت به عنوان زمان آغاز به کار شوراهای اسلامی شهر و روستا انتخاب شده بود اما با اصلاح امروز قید زمان برداشته شد و زمان آغاز به کار شوراهای اسلامی شهر و روستا بستگی به برگزاری انتخابات دارد که یک ماه پس از برگزاری انتخابات، کار شوراهای اسلامی شهر و روستا آغاز می شود و چهار سال بعد خاتمه می یابد.

همچنین نمایندگان مجلس داشتن سلامت جسمانی در حد برخورداری از نعمت شنوایی و بویایی و سلامت روانی حسب مورد با گواهی پزشکی قانونی را از جمله شرایط نامزدهای شوراهای اسلامی شهر و روستا برشمردند.

نمایندگان در ادامه تصویب کردند کسانی که سابقه یک دوره کامل عضو اصلی شورا را دارا باشند به این شرط که در همان حوزه انتخابیه نامزد شوند از شرط مدرک تحصیلی معاف هستند.

ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران در جلسات بعدی مجلس ادامه خواهد یافت.

برخی نمایندگان پیشنهاد کردند که سطح تحصیلات نامزدهای شورا کارشناسی ارشد باشد اما این پیشنهاد رأی نیاورد و طبق گفته محمودی شاه نشین سطح تحصیلات نامزدها همان کارشناسی خواهد بود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با برگزاری الکترونیکی انتخابات شوراها با تأیید هیئت مرکزی نظارت بر این انتخابات، موافقت کرد.

نمایندگان مجلس در بررسی طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مواد یک تا هشت را بررسی و با آن موافقت کردند.

بر مبنای اصلاح طرح مذکور، دوره فعالیت شوراهای اسلامی شهر و روستا چهار سال است، وزارت کشور می تواند در برخی حوزه ها انتخابات شوراهای کشور را الکترونیکی برگزار کند، ابطال آراء خرید و فروش شده، کاندیداهای انتخابات شوراها و شاغلان در شهرداری و موسسات وابسته به آن با حذف پست سازمانی می توانند در انتخابات شوراهای کشور شرکت کنند.

بر این اساس مواد یک تا هشت اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران به این شرح است:

ماده 1- ماده 3 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375.03.01 و اصلاحات بعدی آن که به اختصار در مواد بعدی، قانون نامیده می شود به شرح زیر اصلاح و تبصره ذیل آن حذف می شود:

ماده 3- دوره فعالیت شوراهای اسلامی شهر و روستا از تاریخ تشکیل، چهار سال می باشد که یک ماه پس از برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا شروع می شود و چهار سال بعد خاتمه می یابد.

ماده 2- تبصره 1 ماده 10 مکرر قانون به شرح زیر اصلاح می شود.

تبصره 1 – در شورای شهرستان از شورای هر بخش یک نفر و از شوراهای هر یک از شهرها تا یکصدهزار نفر جمعیت یک نفر و بیش از یکصدهزار نفر جمعیت دو نفر و شهر تهران سه نفر عضویت خواهند داشت.

ماده 3- به انتهای تبصره ماده 17 عبارت «انتخابات هیئت رئیسه شوراهای موضوع این قانون نیز مشمول مفاد این تبصره می باشد» اضافه می شود.

ماده 4 – ماده 17 مکرر قانون به شرح زیر اصلاح می شود:

ماده 17 مکرر – وزارت کشور می تواند با تأیید هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور تمام یا برخی از مراحل مربوط به برگزاری انتخابات را در تمام یا تعدادی از حوزه های انتخابیه به صورت رایانه ای برگزار نماید.

ماده 5 – بند (ب) ماده 19 قانون به شرح زیر اصلاح می شود:

ب) آراء افرادی که اقدام به خرید و فروش رأی نموده باشند.

ماده 6- ماده 26 قانون به شرح زیر اصلاح می شود:

الف) یک بند به عنوان بند (ز) به شرح زیر به ماده الحاق می شود:

ز) داشتن سلامت جسمانی در حد برخورداری از نعمت شنوایی و گویایی و سلامت روانی، حسب مورد با گواهی پزشکی قانونی

ب) تبصره 1 بند (هـ) به شرح زیر اصلاح می شود:

تبصره 1- کسانی که سابقه یک دوره کامل عضو اصلی شورا را دارا باشند به شرطی که در همان حوزه انتخابیه نامزد شوند از شرط مدرک تحصیلی معاف هستند.

ج – در تبصره 2 ذیل ماده 26 بعد از عبارت «در محدوده» عبارت «بخش» اضافه می شود.

ماده 7- ماده 27 قانون به شرح زیر اصلاح می شود:

ماده 27 – معتمدان دعوت شده از سوی فرماندار و بخشدار و اعضای هیئت های اجرایی و نظارت از داوطلب شدن در حوزه انتخابیه مربوطه محرومند. استعفا از سمت های مذکور پس از قبول دعوت و شرکت در اولین جلسه تاثیری در این محرومیت ندارد.

ماده 8 – ماده 28 قانون به شرح زیر اصلاح می شود:

الف) بند 1 ماده به شرح زیر اصلاح می شود:

اول – بعد از عبارت «نمایندگان مجلس شورای اسلامی» عبارت «معاونان و مشاوران رئیس مجلس شورای اسلامی» اضافه می شود.

دوم – بعد از عبارت «رئیس سازمان نظام پزشکی ایران»، عبارت «رئیس سازمان نظام مهندسی کشور و روسای مجامع صنفی، مدیران کل و سرپرستان ادارات کل ستادی مجلس شورای اسلامی» اضافه می شود.

ب) در بند 2 بعد از عبارت «روسای دانشگاه ها» عبارت «(دولتی و غیردولتی) و روسای شعب آنها» اضافه می شود.

ج) متن زیر به انتهای بند 4 ماده الحاق می شود:

«و یا از شاغلان در شهرداری وموسسات و شرکت های وابسته و همچنین دهیاران و شاغلان در دهیاری باشند».

درخواست از رئیس مجلس برای پیگیری وضعیت کولبرها از وزیر کشور

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی از رئیس مجلس خواست تا وضعیت کولبرها ر ا به وزارت کشور ابلاغ کند تا تدبیری برای این افراد اندیشیده شود.

نادر قاضی پور در تذکری سقوط بهمن در مناطق مرزی همچون سردشت را یادآور شد و گفت: بر اثر سقوط بهمن تعدادی از کولبرها در شهرستان سردشت جان خود را از دست دادند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی از رئیس مجلس درخواست کرد این موضوع را به وزارت کشور ابلاغ کند تا برای این افراد تدبیری اندیشیده شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها