شهرهای آمریکا عرصه اعتراضات مخالفان رئیس‌جمهور جدید شد

تحلیف ترامپ با چاشنی توهین

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته و پس از برگزاری مراسم تحلیف رسما کار خود را در کاخ سفید آغاز کرد. او در حالی از دیروز در اتاق بیضی شکل کاخ سفید مستقر شد که صدای اعتراض به ریاست جمهوری او نه‌تنها در شهرهای مهم آمریکا، بلکه در دیگر کشورهای جهان نیز به گوش می‌رسد. در این میان مقامات و کارشناسان سیاسی نیز با شک و دلهره از دوران ریاست جمهوری ترامپ سخن می‌گویند. اما ترامپ روز گذشته همچون یک سال اخیر بدون توجه به انتقادها و صدای اعتراضات، کار خود را با حمله به میراث اجتماعی هشت ساله باراک اوباما آغاز کرد.
کد خبر: ۹۹۲۷۳۴

رسانه‌های خبری روز گذشته اعلام کردند. طرح بیمه خدمات درمانی اوباما (اوباما کر) که حدود 20 میلیون آمریکایی را تحت پوشش قرار داده بود و به زعم بسیاری از کارشناسان میراث اوباما در مسائل اجتماعی به حساب می‌آید، با امضای ترامپ لغو شد.

البته اقدامات ترامپ در نخستین روز کاری خود محدود به این مورد نبود. آن طور که روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد، پایگاه خبری کاخ سفید در اولین ساعات آغاز به کار ریاست جمهوری ترامپ تمام موارد مربوط به تغییرات آب و هوایی را حذف کرد. بنا بر این گزارش، تنها یک مورد حذف نشد: وعده ترامپ به از بین بردن سیاست‌های دولت اوباما در زمینه تغییرات آب و هوایی.

صدای بلند اعتراضات و نگرانی‌ها

همزمان با این تحولات، ده‌ها هزار نفر در مخالفت با ترامپ در خیابان‌های این کشور و سراسر جهان تظاهرات کردند؛ انتظار می‌رود این اعتراضات در روزهای آینده نیز همچنان ادامه داشته باشد. بر همین اساس اعلام شد، در سانفرانسیسکو هزاران نفر با تشکیل زنجیره انسانی شعارهایی در مخالفت با ترامپ سردادند. صدها نفر از تظاهرکنندگان با تجمع در مرکز تجاری این شهر، مانع تردد خودروها در مقابل ساختمانی شدند که بخشی از مالکیت آن به ترامپ تعلق دارد. در آتلانتا نیز تظاهرات برگزار شد. خشونت‌بارترین این اعتراضات در واشنگتن بود که براساس گزارش منابع خبری، 95 نفر از معترضان در این شهر دستگیر شدند. گفته می‌شود درگیری زمانی رخ داد که 400 تا 500 نفر از معترضان که به سمت پلیس سنگ پرتاب می‌کردند با نیروهای ضدشورش درگیر شده و ماموران در واکنش به آنها از گاز اشک‌آور استفاده کردند. در جریان این درگیری دو مامور پلیس زخمی شدند. بزرگ‌ترین این اعتراضات نیز در شهر نیویورک با حضور چهره‌های مطرح فرهنگی و سیاسی شکل گرفت.

غیر از تظاهرات در شهرهای مختلف آمریکا، برخی شهرهای جهان نیز صحنه تظاهرات علیه ترامپ بود. در همین زمینه اعلام شد هزاران نفر در استرالیا و مکزیک علیه ترامپ تظاهرات کردند.

زیگمار گابریل، معاون آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به شبکه تلویزیونی ZDF آلمان گفت: باید خود را برای یک راه دشوار در دوران ترامپ آماده کنیم.

واکنش‌ها به سخنان مراسم تحلیف

مساله دیگری که از روز گذشته در رسانه‌ها و مطبوعات آمریکایی به چشم می‌خورد، تحلیل‌ها و گزارش‌ها در مورد سخنان ترامپ در مراسم تحلیف است. در همین زمینه ریچارد هاس، رئیس اندیشکده «شورای روابط خارجی» آمریکا در واکنش به سخنرانی پس از سوگند ریاست جمهوری دونالد ترامپ، درباره کاهش نفوذ جهانی واشنگتن در دولت او هشدار داد. ریچارد هاس، در توییتر خود تصریح کرد: «تاکید بر اولویت اول آمریکا و دنبال کردن منافع محدود، این خطر را به دنبال دارد که دیگران هم همین کار را انجام دهند.»

روزنامه نیویورک تایمز نیز روز گذشته در سرمقاله خود نوشت: ترامپ در نطق تحلیف خود، چنان چشم‌اندازی زمخت و بد ترکیب و مایوس ‌کننده و به دور از واقعیات تاریخی از کشور آمریکا ارائه کرد که نه‌تنها راه را بر هر امیدواری بست، بلکه بر شک و گمان‌ها نیز افزود. بنا به نوشته این روزنامه، ترامپ از زوال آمریکا بشدت اظهار تاسف کرد و آن را خیانت به کشور دانست. نیویورک تایمز نوشت: در واقع ترامپ با این تصویر تاری که از وضع کنونی جامعه آمریکا ارائه کرد، علنا به چهار رئیس‌جمهور قبلی کشور، که همگی در مراسم سخنرانی افتتاحیه ریاست جمهوری وی حضور داشتند و پشت سرش در جایگاه نشسته بودند توهین کرد.

سیاست خارجی ترامپ؛ از حرف تا عمل

ریچارد مورفی، معاون وزیر خارجه پیشین آمریکا و سفیر آمریکا در بسیاری از کشورهای عربی در مصاحبه با شبکه المیادین به تحلیل سیاست‌های داخلی و خارجی ترامپ پرداخت و گفت: ترامپ شاید رویکردی جدید را در آمریکا دنبال کند.

وی درخصوص دیدگاه ترامپ در مورد مساله فلسطین گفت: وعده‌ای که ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس داد، وعده‌ای است که بیشتر نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا داده‌اند، اما آنها به محض این که به کاخ سفید می‌رسند، متوجه‌ دشواری‌هایی که این مساله دارد و پس‌لرزه‌هایی که ممکن است در منطقه ایجاد کند، می‌شوند. این مقام آمریکایی عنوان کرد: ترامپ می‌خواهد قوانین داخلی را اصلاح کند و به مساله خدمات درمانی و مالیات‌ها بپردازد، در این زمینه اقدامات اولیه‌اش برای سیاست خارجه صرفا یک سری حرف است.

این دیپلمات کهنه‌کار در مورد خاورمیانه گفت: رویکرد کلی ترامپ در مورد خاورمیانه این است که آنچه رخ می‌دهد، مشکل ما نیست روس‌ها در کنار ایرانی‌ها و بشار اسد علیه داعش کار می‌کنند؛ این موضوع خوبی است. آنچه ترامپ به آن اعتقاد دارد این است که ما باید با هم داعش را در هم بکوبیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها