چگونه ماهی و میگوی مصرفی خود را تامین می‌کنید؟ راهی بازار ماهی‌فروش‌ها می‌شوید؟ قطعا متداول‌ترین راه همین است، اما قدرت دسترسی به اینترنت بسیاری از بازارها را متحول کرده است، پس اگر بگوییم دور نیست روزی که بسیاری از ما حتی ماهی و میگو را آنلاین بخریم، بیراه نگفته‌ایم. محمدامین صالحی جوان ۲۲ ساله اهل بندرعباس است که فروشگاهی برای فروش آنلاین ماهی و میگوی دریای شهرش راه‌اندازی کرده است. سراغ او رفتیم تا از تجربیات چند ساله‌اش در حوزه فروش آنلاین که در نهایت به ایده فروش آنلاین ماهی و میگو منجر شده بیشتر بدانیم.
کد خبر: ۹۸۷۸۸۰
دریچه‌ای به ساحل خلیج فارس
سال 92 مطلبی درباره سایت دیجی‌کالا می‌خواند و به‌این‌ترتیب با شیوه کسب و کار آنها آشنا می‌شود. درآمد بالای این سایت برای او که جوان کم سن و سالی است، بسیار عجیب بود. محمدامین صالحی که آن روزها جوانی 19 ساله بود، کنجکاو می‌شود و سراغ بررسی بازار کسب و کارهای آنلاین می‌رود و مدام فضای استارت‌آپی کشور را رصد می‌کند. سرانجام اواخر سال 93 همراه با دوستش، احسان رئیسی یک سایت راه‌اندازی می‌کند؛ سایتی که به گفته خودش از حد انتظارشان ضعیف‌تر بود و چون می‌خواستند کاری گسترده‌ و حرفه‌ای‌تر داشته باشند، کمی بعد آن را منحل می‌کنند.

شهریور 94 طرح خود را به پارک علم و فناوری هرمزگان می‌آورند و آنجا از آن دفاع کرده و درنهایت پذیرفته می‌شوند و تیم‌سازی را آغاز می‌کنند. بعد از تعطیل کردن اولین سایتشان، یک فروشگاه آنلاین به نام فوردیکا تاسیس می‌کنند. سایت بسیار قوی و خوب بود، اما کمی بعد متوجه می‌شوند شهر بندرعباس که در آن ساکن هستند به دلیل بندر بودن، محدودیت‌هایی برای ارسال کالاها دارد. بدون این‌که ناامید شوند سعی می‌کنند از این محدودیت یک فرصت بسازند. بندرعباس، شهری بندری است که به دلیل ورود کالای قاچاق به آن، داشتن یک کسب و کار آنلاین برای فروش محدودیت‌هایی دارد. روی دیگر سکه این است که این شهر محصولاتی دارد که متعلق به خودش است. ماهی و میگو از محصولات شهرهای بندری جنوب کشور است که بسیاری از مسافران از آن استقبال می‌کنند و حتی آن را به‌عنوان سوغاتی به شهرهای خود می‌برند. تعدادی صفحه اینستاگرام وجود دارد که ماهی و میگو می‌فروشند. آنها تلفنی سفارش می‌گیرند و بعد ارسال می‌کنند. محمد امین و دوستانش
با توجه به تجربه‌ای که از فروشگاه اینترنتی فوردیکا داشتند، تصمیم می‌گیرند فروشگاه اینترنتی «ماهی دریا» را راه‌اندازی کنند؛ فروشگاهی برای فروش آنلاین ماهی و میگوی تازه خلیج‌فارس.

ماهی و میگوی تازه بخر

نزدیک سه ماه روی بازار، تامین، بسته‌بندی و نحوه ارسال مطالعه می‌کنند، سپس طراحی سایت ماهی دریا استارت می‌خورد. محمدامین می‌گوید: «در طراحی سایت و به‌طور کلی الگوی کاری خود از سایت‌های خارجی نیز الگوبرداری کردیم. سایتی به نام دیلی فیش در هندوستان وجود دارد که در همین زمینه کار می‌کند.» او تاکید می‌کند هیچ سایت یا صفحه‌ای در اینستاگرام به‌صورت آنلاین ماهی و میگو نمی‌فروشد و معمولا تلفنی این کار را انجام می‌دهند. او درباره دیگر مزیت‌های ایده خود می‌گوید: «پشت این سایت یک شرکت حقوقی است که همه مسئولیت‌ها را پذیرفته است. از نظر کیفیت خدماتی که به مشتری می‌دهیم رقیبی نداریم. ما 24 ساعته پشتیبانی آنلاین روی سایتمان داریم که همه مشتری‌ها می‌توانند از خدمات ما استفاده کنند. سفارش‌ها را برای تهران زیر 24 ساعت ارسال می‌کنیم، در حالی‌که دیگر کسانی که در این زمینه کار می‌کنند 48 ساعته محصول را به دست مشتری می‌رسانند. مثلا اگر شما قبل از ساعت 12 ظهر سفارش دهید ما می‌توانیم تا شب سفارش را به دست شما برسانیم.»

آنها در بحث تامین و ارسال وسواس بسیاری به خرج می‌دهند به همین دلیل تاکنون پیش نیامده که دچار اشتباه شوند و کیفیت محصول خوب نباشد یا اشتباه محصول را ارسال کنند. این جوان کارآفرین می‌گوید: «تصمیم داریم طولانی مدت در این بازار کار کنیم. به همین دلیل جلب رضایت مشتری برای ما بسیار اهمیت دارد. خدماتی داریم که هیچ‌کدام از رقبا هنوز در ایران نتوانسته‌اند، ارائه کنند. اگر مشتری از کیفیت محصول ناراضی باشد می‌تواند تا 15 ساعت آن را به ما برگرداند. با این‌که محصول ما فاسدشدنی است، این خطر را پذیرفته‌ایم. ما سعی می‌کنیم کیفیت محصول و نوع ارسال طوری باشد که مشتری دوباره از ما خرید کند.»

جوانی جویای نام

صالحی که اکنون تنها 22 سال دارد، اولین شرکتش را در 18 سالگی ثبت کرده است. رشته تحصیلی او عمران است و خانواده‌اش نیز در زمینه کارهای ساختمانی کار می‌کنند، به همین دلیل علاقه داشته که در زمینه پیمانکاری و ساختمانی کار کند، ولی متاسفانه با مشکلات مالی رو‌به‌رو می‌شوند. او درباره تجربه عمرانی خود می‌گوید: «ورود به فضای کسب و کار عمرانی سرمایه زیادی می‌خواهد و نتوانستیم در این حوزه کار کنیم. به همین دلیل سمت کسب و کارهایی آمدم که با هزینه کم بتواند بهره‌وری بالایی داشته باشد.»

صالحی اکنون یک فروشگاه آنلاین دارد که ماهی و میگوی تازه خلیج‌فارس را در آن می‌فروشد و درباره محدودیت‌های کار جدیدش می‌گوید: «به دلیل این‌که محصول ما فاسدشدنی است مانند کالای عادی نمی‌توان به همه جا ارسال کرد، به همین دلیل فقط بعضی از شهرها را می‌توانیم پوشش دهیم که از بندرعباس پرواز دارد یا از راه زمینی زیر 24 ساعت می‌توان به آنجا رسید. بیش از 60 درصد شهرهای کشور را می‌توانیم از طریق ترمینال، قطار و هواپیما پشتیبانی کنیم. بازار اصلی ما تهران است که هر روز از بندرعباس به آنجا پرواز است و درب منزل هم می‌توانیم تحویل دهیم. هزینه ارسال به صورت ثابت 15 هزار تومان است، ولی اگر سفارشی بالای 10 کیلوگرم باشد ارسال آن رایگان است.»

این راه پر خطر

استارت‌آپ «ماهی دریا» اکنون شامل پنج نفر است: مدیر سایت، مسئول بازاریابی و تبلیغات، مسئول تامین، مسئول ارسال و توزیع و مسئول خدمات مشتری. این تیم از دوستان نزدیک تشکیل شده و تعدادی از افرادی که در تیم فوردیکا بودند. صالحی درباره سختی تشکیل تیم می‌گوید: «در جنوب کشور تشکیل تیم بسیار سخت‌تر از تهران است، زیرا شرکت‌های بسیار کمی روی بحث فناوری اطلاعات کار می‌کنند. حتی کسانی که رشته کامپیوتر می‌خوانند خیلی از مواقع کاری غیرمرتبط با رشته تحصیلی خود دارند. موج و فضای استارت آپی که در تهران و شهرهای بزرگ هست در جنوب چندان فراگیر نشده است.»

محمد امین درباره یکی دیگر از مشکلاتشان می‌گوید: «امکان دارد مشتری سفارشی دهد که آن روز محصول موردنظر او اصلا صید نشده باشد. در چنین شرایطی سفارش مشتری به روز بعد موکول می‌شود.»

به گفته صالحی بیشترین سفارش آنها از تهران است و تقریبا هیچ سفارشی از جنوب کشور ندارند: «مهم‌ترین دلیل این است که جنوبی‌ها براحتی می‌توانند خودشان ماهی و میگو را تهیه کنند و معمولا هم دوست دارند حضوری خرید کنند و ماهی و میگو را ببینند. یکی دیگر از دلایلش قیمت است، زیرا ما هزینه حمل و نقل داریم، ولی آنها همراه با خرید روزانه‌شان ماهی و میگو را هم تهیه می‌کنند بدون این‌که نیازی به پرداخت هزینه ارسال باشد.»

فضای استارت‌آپی در جنوب کشور

صالحی ورود تیمشان به پارک علم و فناوری هرمزگان را در موفقیتشان بسیار تاثیرگذار می‌داند: «اول از همه این‌که مکان ثابت داریم که می‌توانیم جلساتمان را در آن برگزار و افراد جدید جذب کنیم. این فضا هویت خوبی را به کسب و کار ما داد.» البته او معتقد است در جنوب کشور و شهر محل سکونت او یعنی بندرعباس زیاد روی بحث فناوری اطلاعات کار نشده است.

او می‌گوید: «فضای استارت‌آپی ایران تقریبا نوپاست و ایرانی‌ها نیز در زمینه استفاده از اینترنت رتبه خوبی در خاورمیانه و دنیا دارند، ولی هنوز حجم فروش آنلاین نسبت به خرید فیزیکی پایین است و جا برای رشد زیاد دارد.
به همین دلیل فضای فروش آنلاین و کلا کسب و کارهای آنلاین در ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی نیز جالب است.»

توصیه او به هم سن و سال‌های خودش که می‌خواهند یک کسب‌و‌کار مبتنی بر فناوری راه‌اندازی کنند این است که ترس را کنار بگذارند: «یکی از دلایلی که بسیاری از افراد وارد فضای استارت‌آپی نمی‌شوند ترس از شکست است. ترس از اشتباه کردن و مسخره شدن. باید این را از خودشان دور کنند و نباید بترسند، زیرا اگر بترسند هیچ وقت موفق نمی‌شوند، زیرا جرأت شروع کار را پیدا نمی‌کنند. یکی از اشتباه‌های من این بود که همیشه می‌خواستم کامل و بدون نقص وارد بازار شوم. این باعث می‌شد که از شروع کار بترسم، اما واقعیت این است که با هر شرایطی که هستید باید شروع کنید و در ادامه سعی کنید بهترین باشید.»

محمد امین صالحی، موسس ایده ماهی دریا

این جوان 22 ساله متولد بندرعباس، دانشجوی ترم 7 رشته عمران دانشگاه آزاد همین شهر است. اولین علاقه مندی او فوتبال است و از بچگی فوتبال بازی می کرده و هنوز هم این عادت را دارد. در اوقات فراغت سعی می کند بیشتر با اعضای تیم باشد و همراه با آنها وقت خود را بگذراند؛ زیرا معتقد است هم رابطه خوب به روند کار کمک می کند و هم ممکن است در این رفت وآمدها، ایده یا نظری برای توسعه کسب و کارشان مطرح شود.

مائده گیوه چین - دبیر ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها