نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس آمارها حدود یک میلیارد و 716 میلیون مترمکعب آب از حوضه‌های آبی مختلف استان برداشت شده است این میزان علاوه بر استان‌های همجوار حتی می‌تواند آب شرب کل کشور را تامین کند.
کد خبر: ۹۸۵۱۵۱
کارون کل کشور را سیراب می‌کند، اگر درست مصرف کنیم!

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین از خوزستان، جلیل مختار ضمن بیان این مطلب افزود: انتقال آب برای مصارف شرب را قبول داریم اما این افزایش برداشت‌ها روز به روز باعث کاهش و یا از بین بردن دبی آب در رودخانه‌های استان مانند کارون خواهد شد و کاهش دبی نیز باعث افزایش دبی دریا و افزایش شوری آب دریا می‌شود و این انتقال ها و برداشت ها، میلیون‌ها نخل و زمین‌های کشاورزی را از بین برده است.

وی ادامه داد: مخالف برداشت آب از منابع آبی استان به جهت مصارف کشاورزی و صنعتی دیگر استان‌ها هستیم و میزان برداشتی که جهت مصرف شرب اعلام‌شده، فکر نمی‌کنم درست باشد.

مختار تصریح کرد: ما باید این را بدانیم هرگاه بخواهد انتقال آبی رخ دهد، باید مطالعاتمان جامع باشد و مطالعات جامعی باید در خصوص پایین‌دست‌ها انجام شود. یعنی آیا این مساله باعث کاهش دبی خواهد شد و آیا منافع مردمی که در پایین‌دست وجود دارند، تهدید می‌شود یا خیر؟

وی با اعتراض به میزان تخصیص 580 میلیون مترمکعبی آب در طرح بهشت آباد و کوهرنگ و خطرات این مساله برای منابع و ذخایر آبی استان گفت: همچنین تخصیص آب در قالب طرح انتقال به ونک - سولگان، غیر رسمی و غیر قانونی است. اعتباراتی برای این مساله تخصیص نیافته اما با این وجود این طرح به صورت خصوصی توسط افراد خاصی در حال پیگیری است و اگر این اتفاق رخ دهد، به آن اعتراض داریم زیرا مطمئنا مشکلات آبی را در پی خواهد داشت.

مختار افزود: 2 مقوله یکی مطالعه پروژه آبرسانی و انتقال و دیگری مطالعه جامع این طرح‌ها باید مدنظر قرار گیرد و همچنین باید مباحث محیط زیست و پیوست محیط زیست این طرح‌ها مورد توجه باشد. همچنین بحث اثرات این انتقال بر پایین‌دست‌ها باید مطالعه شود که چه ضرر و تبعاتی به آن‌ها وارد می‌شود. سوال ما این است آیا مسئولان گرداننده و مجریان طرح‌های انتقال، در زمینه تبعات این طرح‌ها بر بخش‌های روستایی، شهری، کشاورزی و دامپروری استان‌های مبدا مطالعه کرده‌اند و آیا می‌توانند تضمین دهند که منافع این بخش‌ها به خطر نیفتد و انتقال آب تهدیداتی برای معیشت این اقشار در پی نداشته باشد؟

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مطالعات مطرح‌شده و انتقال‌ها مورد قبول نمایندگان استان نیست، اگر کسی وجود دارد و مدعی است که برای انتقال آب تاییدیه و پیوست محیط زیست را دارد و می‌تواند منافع شهر و مردم پایین دست را تامین کند، ما با وی بر میز مذاکره می‌نشینیم و جهت انتقال آب گفت‌وگو و در نهایت تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها