روایت هاشمی رفسنجانی از تعیین رهبری انقلاب پس از رحلت حضرت امام

14 نفر قصد داشتند جریان انتخاب رهبری را به نحو دیگری رقم بزنند

در مراسم چهلم آیت الله موسوی اردبیلی مطرح شد؛

روایت هاشمی از انتخاب جانشین حضرت امام (ره)

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: یکبار درحرفهای امام بود که اگر فرد به جای شورا باشد بهتر است و بعد هم گفتند مرجعیت لزومی ندارد و اجتهاد مطلق لزوم دارد، این ویژگی‌ها در آیت‌الله خامنه‌ای بود.
کد خبر: ۹۸۴۹۰۶
روایت هاشمی از انتخاب جانشین حضرت امام (ره)

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی که برای مراسم چهلمین روز درگذشت آیت‌الله موسوی اردبیلی در حسینیه‌ جماران حاضر شده بود، با اشاره به این نکته که «آیت‌الله موسوی اردبیلی در همه مقاطع نقش خود را ایفا کرد»، گفت: ایشان در آن دوره نقش یک پشتیبان بزرگ را داشت و سالم زندگی کرد و بسیار متواضع بود و با دقت حرف می زد و هر چیزی را که شما فکر می‌کنید یک آدم بزرگ باید داشته باشد، دارا بود.

هاشمی رفسنجانی با تاکید بر نقش برجسته آیت الله موسوی اردبیلی برای تدوین نهایی قانون اساسی، گفت: واقعاً ایشان نقش مهمی داشت و قانون اساسی هم حقیقتاً قانون خوبی است، اما بعد از مدتی همه قانون های اساسی دنیا تغییر می‌کند و ما هم باید این کار را بکنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در آن مقطع آیت الله موسوی اردبیلی کیمیایی در میان ما بود و اخلاق و صبوری شخصیت ممتازی از ایشان ساخته بود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با یادآوری برگ‌هایی از تاریخ انقلاب اسلامی، به مقاطعی اشاره کرد و گفت: ما سال ها کار کردیم که احتیاطات امام به آیت‌الله منتظری مراجعه شود و ایشان مرجع باشند. علت هم این بود که آن موقع در قانون اساسی این بود که رهبر باید مرجع باشد. وقتی که امام تصمیم گرفتند که ایشان در این مقام نباشد، ما یک شب، شام خدمت امام رسیدیم و گفتیم که ما این همه آمادگی پیدا کردیم که یک روز اگر خدای ناکرده شما نباشید، مرجع داشته باشیم و دست ما خالی نباشد. امام گفت: شما دارید. وقتی ما پرسیدیم: چه کسی است؟ ما که همه را می‌شناسیم؛ ایشان نگاه کرد و گفت: همین آقای خامنه ای.

وی ادامه داد: همین جمله ایشان باعث شد که ما توانستیم در مجلس خبرگان، رهبر را خیلی راحت و سریع انتخاب کنیم. آقایانی که از قم آمده بودند، ۱۴ نفر بودند و همه آیت‌الله گلپایگانی را نامزد کردند. ما با آیت‌الله گلپایگانی مخالفتی نداشتیم، چون ما شاگرد و مرید ایشان بودیم، ولی ایشان برای انقلاب، مبارزه و مدیریت کشور کار نکرده بودند و فقط جایگاه حوزوی داشتند و خبرگان به ایشان رأی نداد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: البته قبل از آن چون قانون اساسی برای انتخاب رهبری، «شورا» گفته بود و یک بار در حرف‌های امام بود که اگر فرد به جای شورا باشد بهتر است و بعد هم گفتند مرجعیت لزومی ندارد و اجتهاد مطلق لزوم دارد، این ویژگی‌ها در آیت‌الله خامنه‌ای بود.

وی افزود: البته افراد دیگری هم این ویژگی‌ها را داشتند و منحصر به ایشان نبود. وقتی آیت‌الله گلپایگانی رأی نیاوردند، به سراغ آیت‌الله خامنه‌ای رفتیم و ایشان رأی بسیار خوبی آورد. آنها ۱۴ نفر بودند و همان ۱۴ نفر به آقای گلپایگانی رأی دادند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: وقتی به فرد رسیدیم، آیت‌الله خامنه ای یک سخنرانی اساسی کرد و از شورا دفاع کرد، چون در قانون اساسی شورا بود و ما باید قانون اساسی را دنبال می‌کردیم.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به بحث‌هایی که برای اعضای شورای رهبری در آن مقطع می‌شد، گفت: گروهی هم تعیین شده بودند و اسم آیت‌الله موسوی اردبیلی، آیت‌الله مشکینی و آیت‌الله خامنه‌ای در آن گروه بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: همان شبی که امام فوت کرده بود، همه جمع شدیم و طبق قانون اساسی این سه نفر را به عنوان شورای رهبری انتخاب کردیم. لذا در مجلس خبرگان اول آیت‌الله خامنه‌ای یک سخنرانی خیلی خوبی کردند که باید شورا باشد، ولی رأی نیاورد و شورا، ۳۵ رأی و فرد، ۴۵ رأی آورد.

هاشمی رفسنجانی با یادآوری برخی اتفاقات جلسه تاریخی مجلس خبرگان رهبری برای انتخاب رهبری پس از امام خمینی(ره)، گفت: به محض اینکه آیت‌الله خامنه‌ای را معرفی کردیم، ایشان بدون اینکه وقت بگیرند، پشت تریبون آمدند و گفتند: من فرد را قبول ندارم، شما چطور مرا انتخاب می‌کنید؟ من گفتم: الان دیگر قانون شده که فرد باشد و امام هم که اجازه داده بودند و الان فرد است و شما نباشید، شخص دیگری است و ایشان دیگر حرفی نزدند و روی صندلی نشستند و من سکوت ایشان را به علامت رضا تلقی کردم و رأی گرفتیم.

هاشمی رفسنجانی تأکید کرد: واقعاً امام در آن شرایط برای این مقطع به ما، مردم و انقلاب کمک کردند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این نکته که «دشمنان انقلاب همه انتظار داشتند، بعد از رحلت امام همه چیز بر هم بریزد»، گفت: اولاً آن تشییع جنازه‌ که در ایران و جهان بی نظیر بود، اتفاق افتاد که مردم بعد از رحلت ایشان چطور به صحنه آمدند و بعد هم اظهارات ایشان بود که ما از یک مرحله سخت گذشتیم.

هاشمی رفسنجانی با یادآوری اقدامات و گفتاری که آیت‌الله موسوی اردبیلی در آن مقطع داشتند، گفت: اینجا هم نقش آیت‌الله موسوی اردبیلی خیلی مهم است، چون ایشان هم عضو خبرگان و هم جزء آن گروه سه نفره بود و به آیت‌الله خامنه‌ای رأی دادند.

وی در بخش پایانی سخنان خویش با گرامیداشت یاد امام، آیت‌الله موسوی اردبیلی و همه‌ی کسانی که برای انقلاب زحمت کشیدند، گفت: الحمدلله انقلاب ادامه دارد و امیدواریم شیاطین داخلی و خارجی نتوانند این انقلاب را زخمی کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان سخنرانی خویش خطاب به حاضران در مراسم گفت: شما هم باید سرباز انقلاب و مواظب باشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها