قزاقستان اعلام کرد که فقط در صورت رعایت توافق های اخیر آتش بس سوریه از سوی طرفین حاضر به میزبانی گفت وگوهای نمایندگان دولت این کشور و مخالفان است.
کد خبر: ۹۸۴۷۵۵
شرط قزاقستان برای میزبانی مذاکرات سوری

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، وزیران خارجه روسیه، ایران و ترکیه در نشست اخیر خود در مسکو برای پشتیبانی از برگزاری مذاکرات سوری-سوری در آستانه پایتخت قزاقستان توافق کردند.

روزنامه ایزوستیا روز شنبه نوشت: وزارت امور خارجه قزاقستان اعلام کرده که فقط در صورتی میزبانی مذاکرات سوری- سوری در آستانه را می پذیرد که طرفین تعهدهای امضا شده خود را که از دیروز (جمعه) منجر به برقراری آتش فراگیر در این کشور شده است، اجرا کنند.

به نوشته روزنامه روسی، قزاقستان خاطرنشان کرده است که امضای سه سند در باره سوریه، شرایط واقعی برای برداشتن گام های بعدی در مسیر حل و فصل بحران این کشور را فراهم کرده است.

سندهای برقراری آتش بس، مجموعه راهکارهای کنترل آن و بیانیه اعلام آمادگی آغاز مذاکرات صلح سوری-سوری در آستانه بین نمایندگان دولت و گروههای مخالف (غیرتروریست) امضا شده است.

آتش بس سوریه شامل گروههای تروریستی از جمله جبهه النصره و داعش نمی شود و مبارزه و اقدام های جنگی علیه آنها ادامه دارد.

تلاش های جدید برای برقراری آتش بس فراگیر در چارچوب همگرایی ایران، روسیه و ترکیه صورت می گیرد. وزیران خارجه سه کشور اول دی ماه در مسکو در پایان مذاکرات یک روزه خود بر لزوم حل سیاسی بحران سوریه تاکید کردند.

در این مذاکرات فشرده بیانیه ای تصویب شد که در برگیرنده مبارزه با داعش و جبهه النصره، فراخوان جامعه جهانی برای همکاری علیه تروریسم، حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی سوریه، رد راهکار نظامی برای حل بحران کنونی، اجرای قطعنامه 2254 سازمان ملل، کمک رسانی فراگیر به سوری ها و لزوم برقراری نظام خروج آزادانه مردم از مناطق درگیری و تحت سلطه تروریست ها و همچنین پشتیبانی از برگزاری مذاکرات سوری-سوری در قزاقستان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها