اختصاصی جام جم آنلاین

زنجیره‌ای برای نجات کارون + عکس

کارون برای مردم خوزستان مفهومی فراتر از یک رودخانه دارد و با قدم زدن در ساحل آن سایر سختی های زندگی را برای دقایقی به فراموشی می‌سپارند. مردم آمده بودند تا به همگان نشان دهند؛ کارون خط قرمز خوزستانی‌هاست و طاقت کم آبی‌اش را ندارند!
کد خبر: ۹۷۷۹۹۴
زنجیره‌ای برای نجات کارون  + عکس

زن و مرد، پیر و جوان، کودکان خردسال و ... خلاصه از همه قشر آمده بودند با پلاکارد و کاغذنوشته. دختربچه‌ای که کاغذ قرمز رنگی در دست داشت، گفت: آمده ایم تا اجازه ندهیم آب کارون را ببرند!

در ازدحام جمعیت با یک فعال محیط زیست هم صحبت شدم و درمورد نگرانی های مردم خوزستان در رابطه با طرح های انتقال آب و... پرسیدم.

مسعود کنعانی گفت: نگرانی مردم برای کارون یک واکنش طبیعی است و هر انسانی در مقابل پیشامدی که زندگی اش را به مخاطره بیاندازد واکنش نشان می‌دهد و برای دفاع از جان و سلامت خود و عزیزانش از تمام ابزارهای ممکن استفاده می‌کند و مردم خوزستان نیز بر همین اساس برای مقابله با نابودی زیست بوم خود اعتراض می‌کنند و خواستار اقدام فوری دولت و توقف طرح‌های ناعادلانه و نابودکننده انتقال آّب هستند.

وی افزود: دلیل اصلی تشکیل زنجیره های انسانی کم توجهی دولتمردان به مطالبات به حق و قانونی مردم و بی اعتنایی به نظرات کارشناسان و متخصصان امر است و ادامه این روند سبب شده تا مردم در خیابان‌ها ودر کنار رودخانه مطالبات خود را پیگیری نمایند.

فعال محیط زیست ادامه داد: کارون به هیچ عنوان ظرفیت طرح انتقال آب دیگری ندارد و هم اکنون مردم بسیاری از شهرها و روستاهای استان خوزستان حتی برای تامین آب شرب خود با مشکل مواجه بوده و تالاب های استان هم به شکل غم‌انگیزی در حال خشک شدن هستند.

کنعانی به آسیب ها و خطرات ناشی از انتقال آب از سرشاخه های کارون بزرگ اشاره کرد: «گونه‌های مختلف حیات وحش در معرض نابودی قرار گرفته‌اند و به دنبال آن امرارمعاش افرادی که از طریق رودخانه‌ها و تالاب ها روزگار می‌گذراندند به خطر افتاده است . همه اینها نشان می‌دهد؛ انتقال آب از سرشاخه های کارون، کرخه و دز خط قرمزی است که هرگز نباید از آن عبور کرد .»

علیرضا عامری، استاد دانشگاه و یکی دیگر از دوستداران محیط زیست در این زمینه گفت: متاسفانه به دلیل نبود آب کافی شاهد کاهش سطح زیر کشت، تنوع در کشت و تعداد کشاورزان هستیم از سوی دیگر کاهش مساحت تالاب‌ها و عدم تامین حقابه آنها و در پی آن افزایش آلودگی‌ها و تعداد بیماران به نگرانی‌های مردم دامن می‌زند. همه این عوامل زنجیروار به هم متصل هستند و ما نه تنها برای کارون بلکه برای همه رودخانه ها و تالاب های استان نگرانیم.

وی ادعای برخی فرصت طلبان مبنی بر انتقال آب برای مصارف شرب را غیر واقعی تلقی کرد:«انتقال آب حیات مردم استان را به مخاطره می اندازد و با توجه به انتقال بیش از یک میلیارد و دویست میلیون متر مکعب آب در پروژه های قبلی(این میزان آب انتقالی 4 برابر نیاز آب شرب ساکنان استان های فلات مرکزی است)،افزایش میزان تولید صنایع آب بر،کشت های غرقابی و عدم درج منابع آبی مورد نیاز استان های فلات مرکزی دلایل دیگری برای اثبات کذب بودن نیاز به آب شرب است.

به اعتقاد عامری، مسئولین کلان کشوری پیش از هرگونه اعمال هزینه عواقب طرح را مد نظر قرار دهند و به جای انتقال بی رویه و چالش برانگیز آب و صرف هزینه های گزاف با توجه به فرامین مقام معظم رهبری و به طور خاص طرح 550هزار هکتاری به ایجاد اشتغال، کاهش تورم در حوزه کار و سرمایه، تثبیت امنیت و ارتقا سطح زندگی در جلگه خوزستان اقدام نمایند.

گفتنی است؛ خوزستانی ها پنجشنبه 18 آذر با تشکیل هشتمین زنجیره انسانی در کنار رودخانه کارون در شهر اهواز مخالفت خود را نسبت به اجرای طرح های انتقال آب از سرشاخه های کارون(کوهرنگ3،بهشت آباد) اعلام کردند.

نگار نخلی- خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها