ویژگی‌های توزیع زورین

میزکار: برخلاف بیشتر توزیع‌های لینوکس که با میزکارهای مختلفی ارائه می‌شوند، زورین تنها با یک میزکار منتشر می‌شود و آن هم میزکار Gnome3 است، اما این به این معنی نیست که محیط کاربری آن خسته‌کننده است و برعکس با استفاده از قابلیت‌های شخصی‌سازی زیادی که دارد بسیار جذاب و دلنشین است.
کد خبر: ۹۷۷۰۵۱

ظاهر کلی

اگرچه زورین از میزکار Gnome استفاده می‌کند، اما به ساختار و الگوهای قدیمی گنوم پایبند نبوده و تغییرات زیادی را در این میزکار داده است. به عنوان مثال پنل سمت راست که تصویر کوچکی از میزکارهای مجازی سیستم عامل را نشان می‌دهد در زورین حذف شده است.

به عنوان نوار وظیفه، زورین از یک پنل شخصی‌سازی شده استفاده می‌کند که می‌توانیم آن را به بالای صفحه منتقل کنیم یا در حالت پیش‌فرض که در پایین قرار دارد از آن استفاده کنیم.

برای تغییر فضای سیستم‌عامل می‌توانیم تم کلی را تغییر دهیم. همچنین نرم‌افزارهای مورد علاقه خود را می‌توانیم روی میزکار یا در منوی اصلی سیستم‌عامل قرار دهیم.

نرم‌افزارهای پیش‌فرض

زورین ایجاد شده تا نیازهای کاربران تازه‌کار را بدون هیچ محدودیتی پاسخگو باشد. برای همین بسیاری از نرم‌افزارهایی که هر کاربر نیاز دارد به صورت پیش‌فرض روی آن نصب شده است.

مرورگر

برخلاف بیشتر توزیع‌های لینوکس که مرورگر پیش‌فرض آنها فایرفاکس یا کرومیوم است، در زورین مرورگر پیش‌فرض گوگل کروم است، اما این قابلیت وجود دارد تا در صورت تمایل هر کدام از مرورگرهای عمومی دیگر مثل کرومیوم، فایرفاکس، میدوری و اوپرا را بسادگی و با یک کلیک نصب کنیم.

چت و مدیریت ایمیل‌ها

به عنوان نرم‌افزار مدیریت ایمیل‌ها، تاندربرد (Thunderbird) در نظر گرفته شده است. برای چت هم برنامه Empathy به صورت پیش‌فرض نصب است. همچنین نرم‌افزارهایی برای اشتراک‌گذاری میزکار هم وجود دارد.

نرم‌افزارهای اداری

به عنوان نرم‌افزارهای مدیریت فایل‌های اداری (office) بسته کامل لیبره آفیس (LibreOffice) روی زورین وجود دارد. همچنین برای ویرایش تصاویر، برنامه گیمپ (Gimp) را در اختیار داریم. یک نرم‌افزار مشاهده فایل‌های PDF هم به صورت پیش‌فرض در نظر گرفته شده است. علاوه بر اینها، برای مدیریت تصاویر خود می‌توانیم از شات‌ول (Shotwell) استفاده کنیم.

صوتی و تصویری

در بخش نرم‌افزارهای صوتی و تصویری هم مثل بقیه قسمت‌ها، نرم‌افزارهای زورین چیزی کم ندارند.

برای پخش فیلم Totem را در اختیار داریم. برای پخش فایل‌های صوتی و موسیقی می‌توانیم از برنامه نویز (Noise) استفاده کنیم. همچنین در این قسمت برنامه Cheese هم وجود دارد که برای مدیریت وب‌کم استفاده می‌شود.

برای ویرایش فایل‌های ویدئویی هم برنامه اوپن‌شات (OpenShot) به صورت پیش‌فرض نصب است تا هیچ کم و کاستی در این بخش مشاهده نکنیم.

ویندوزی‌ها

زورین این قابلیت را به ما می‌دهد تا برنامه‌های ویندوزی را هم اجرا و استفاده کنیم. برای این کار زورین از برنامه واین (wine) استفاده می‌کند. واین یک شبیه‌ساز ویندوز نیست و در واقع یک لایه همسازی است که به ما این قابلیت را می‌دهد نرم‌افزارهای ویندوزی را اجرا کنیم. گرچه واین صددرصد عالی عمل نمی‌کند، اما برای اجرای بیشتر برنامه‌ها مشکلی نخواهیم داشت. همچنین زورین با PlayOnLinux نصب برنامه‌های ویندوزی را به راحتی چند کلیک امکان‌پذیر می‌کند. با استفاده از واین و PlayOnLinux حتی می‌توانیم مایکروسافت آفیس و اینترنت اکسپلورر را نیز روی زورین نصب کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها