بشار اسد: فتح حلب گامی بزرگ در نبرد با تروریسم است

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در گفت‌وگوی مفصلی که با روزنامه سوری الوطن داشت بر آزادسازی تمام سرزمین سوریه تاکید کرد و گفت عربستان سعودی از ما می‌خواهد ضد ایران باشیم و این نشانه عقب ماندگی آنهاست .
کد خبر: ۹۷۶۸۱۸

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، رئیس‌جمهور سوریه در این گفت‌وگوی طولانی و مفصل به مسائل مختلف داخلی و خارجی سوریه پرداخت و درباره جنگ حلب عنوان کرد: همه کشورهای غربی و منطقه‌ای در اجرای طرح خرابکارانه و ویرانگر خود در سوریه و حمایت از تروریست‌ها به ترکیه تکیه کرده‌اند و شکست این کشورها در نبرد حلب به معنای تغییر مسیر جنگ در سراسر سوریه و نابودی طرح توطئه خارجی خواهد بود. اکنون آزادسازی شهر حلب از چنگ تروریست‌ها به معنای این است که هیچ برگی از برگ‌های واقعی در دست تروریست‌ها و کشورهای حامی ‌آنان باقی نمی‌ماند و کسی که از لحاظ نظامی ‌در دمشق یا حلب برنده باشد دستاوردهای سیاسی و نظامی‌ کلانی محقق می‌سازد؛ چراکه این دو شهر از لحاظ سیاسی و اقتصادی از اهمیت بسیار برخوردارند.

اسد افزود: با این حال هرچند سیطره بر حلب پیروزی بزرگی خواهد بود ولی اگر واقع‌بینانه نگاه کنیم به معنای پایان جنگ در سوریه نیست؛ بلکه ایستگاه مهمی ‌در مسیر پایان جنگ در سوریه است. اما جنگ در سوریه جز با نابودی همه تروریست‌ها به پایان نخواهد رسید. تروریست‌ها در مناطق دیگری حضور دارند حتی اگر جنگ در حلب را به پایان برسانیم. ما هم به جنگ علیه آنان ادامه خواهیم داد.

وی در مورد طرح آتش بس مخالفان و متحدان بین‌المللی آنها نیز گفت: وقتی غربی‌ها از آتش بس صحبت می‌کنند همه ما می‌دانیم آنها می‌خواهند به تروریست‌ها فرصت نفس کشیدن و تقویت مواضعشان را بدهند و تدارکات را از طریق قاچاق یا زیر پوشش کمک‌های بشردوستانه یا شبیه آن به دست آنان برسانند تا آنها بتوانند مناطقی را که از دست داده‌اند بازپس بگیرند یا به نیروهای ارتش حمله کنند و برنامه‌هایی را که مامور اجرای آن هستند تکمیل کنند.

بشار اسد در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به برخی اتهامات مبنی بر این که سوریه زیر فرمان روسیه است، گفت: علاوه بر آشنایی چند دهه‌ای ما با روس‌ها، در دوره اخیر با آنها تعاملات بسیاری داشته‌ایم. یک‌بار اتفاق نیفتاد روس‌ها بخواهند چیزی بر ما تحمیل کنند، حتی در مسائلی که اختلاف داشتیم. در ارتباط با ورود به لبنان، با وجود اختلافی که با اتحادجماهیر شوروی سابق داشتیم، روس‌ها تلاش نکردند تصمیمی‌ را بر ما تحمیل کند.

امروز هم روسیه این گونه است. فرهنگ مردم روسیه این است. سیاست روسیه نیز بر این اصول استوار است. وقتی روس‌ها می‌گویند از قطعنامه‌های شورای امنیت حمایت می‌کنند، حاکمیت کشورها را تائید می‌کنند، به دیگران احترام می‌گذارند، به خواست مردم سوریه و سایر ملت‌ها احترام می‌گذارند، در اصل فرهنگ خود را نشان می‌‌دهند. از این رو می‌توانم بار دیگر تاکید کنم روس ها، هیچ اقدامی ‌بدون رایزنی با سوریه انجام نمی‌دهند.

اردوغان تعادل روانی ندارد

وی در مورد ترکیه نیز تصریح کرد: تا زمانی که شخصی مانند اردوغان، که از نظر روانی مشکل دارد، سکان سیاست ترکیه را در دست گرفته باشد، باید انتظار هرگونه احتمالی را داشته باشیم؛ خصوصا وقتی با شخصی که منطق هم برایش جایگاهی ندارد. رئیس‌جمهور سوریه درباره دونالد ترامپ و سیاست‌های احتمالی آینده آمریکا نیز گفت: اظهارات ضد و نقیضی از لابی‌ها و نهادهای آمریکایی می‌شنویم که نشان می‌دهد سیاست واحدی وجود ندارد، بلکه جنگ است و این واقعیت دارد. اگر ترامپ بتواند آنچه را در تبلیغات انتخاباتی خود گفت، عملی کند و اولویتش داعش باشد و بتواند همه نیروها و جریان‌های آمریکایی را به این سمت بکشاند، آن موقع می‌توانیم بگوییم، صحبت‌هایش واقعی بوده است.

از رئیس‌جمهور سوریه درباره مواضع عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر در قبال سوریه پرسیده شد. او درجواب گفت: درباره روابط بین سوریه و مصر طی سال‌های اخیر بویژه در دوره جنگ علیه سوریه، بدون تردید این روابط در زمان دولت مرسی اخوانچی به سطوح پایین رسید؛ اما حتی در آن زمان به حد قطع رابطه نرسید نه به این دلیل که مرسی نمی‌خواست یا اخوانچی‌ها نمی‌خواستند؛ بلکه نهاد امنیتی نظامی‌ تمایلی به این قطع رابطه نداشت. طبعا پس از زوال حکومت اخوان والمسلمین در مصر این روابط رو به بهبود رفت و هنوز در حال بهتر شدن است و سفر سرتیپ علی مملوک و اظهارات اخیر مقامات مصری و در راس آنها السیسی رئیس‌جمهور، نشانه این روابط است. هرچند این روابط هنوز به سطح مطلوب نرسید زیرا تا این لحظه روابط در چارچوب امنیتی محدود بوده است.

وی در مورد کشورهای حوزه خلیج فارس و همکاری آنها با دشمن صهیونیستی نیز گفت ما با ملت‌های این کشورها مشکلی نداریم و تنها مشکلمان با سران حاکم برآنهاست. اسد افزود: در مورد کشورهای حاشیه خلیج (فارس) عربستان و قطر می‌گویم مسئولان در این کشورها ممکن است خودشان را در ردیف دشمنان قرار دهند اما این به معنای کشور یا ملت نیست و اسرائیل دشمن می‌ماند. عربستان سعودی یک هدف دارد و آن این که سوریه بر ضد ایران باشد. نمی‌دانیم چرا باید ضد ایران باشیم تا عربستان سعودی یا عقب‌افتادگان ذهنی (متحجران) راضی شوند. وی در پایان گفت: ما از هر نوع گفت‌وگو میان سوری‌ها استقبال می‌کنیم، البته اگر این گفت‌وگوها میان گروه‌های سوری باشد؛ گروه‌هایی که به طرف‌های خارجی ارتباط ندارند و از تروریست‌ها حمایت نکرده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها