یمن، بی اعتماد به آتش بس رژیم کودک کُش

یک بار دیگر در یمن آتش‌بسی لرزان و شکننده به اجرا گذاشته شد، هرچند قرار بود این آتش‌بس از پنجشنبه گذشته در این کشور برقرار شود، اما به دلیل لجاجت عربستان به تعویق افتاد و در نهایت اعلام شد از ساعت 12 شنبه به مدت 48 ساعت آتش‌بس در یمن برقرار خواهد شد. عربستان سعودی که با بی‌میلی این آتش‌بس را پذیرفته، در توجیه کار خود می‌گوید بعد از ارسال نامه کتبی منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن به ملک سلمان پذیرفته است که آتش‌بس را اجرا کند. با این حال خبرهای ارسالی از یمن حکایت از نقض مکرر این آتش‌بس از سوی عربستان دارد. آتش‌بس فعلی تا ظهر امروز (دوشنبه) برقرار بوده و در صورت موافقت طرفین می‌تواند تمدید شود. کشور فقیر و محروم یمن 20 ماه است که درگیر جنگی خانمانسوز و تجاوزگرانه از سوی ائتلافی به رهبری عربستان سعودی است.
کد خبر: ۹۷۰۴۱۸

مخالفان و موافقان آتش‌بس

عبدالعزیز الجباری، وزیر خدمات شهری دولت مستعفی یمن به شبکه خبری العربیه گفته است: ما آماده صلح هستیم، هیچ‌گاه خواستار جنگ نبودیم و مسئولیت خون‌های ریخته شده در یمن به‌عهده حوثی‌ها (انصارالله) است.

وی مدعی شد در صورت پایبندی به آتش‌بس و موفقیت آن، دولت مستعفی آماده بازگشت به مذاکرات صلح یمن است. این درحالی است که دولت مستعفی یمن یکی از مخالفان سرسخت این آتش‌بس بوده و از ابتدای کار وقتی جان کری، وزیر خارجه آمریکا پس از مذاکرات مسقط این طرح را پیشنهاد کرد آنها گفتند به دلیل این‌که در مذاکرات شرکت نداشته‌اند، دلیلی هم برای متعهد بودن به آن نمی‌بینند.

عربستان سعودی نیز یکی از طرف‌هایی است که به‌رغم موافقت ظاهری نشان داده به هیچ‌گونه آتش‌بسی پایبند نیست. شواهد عینی طی دو روزگذشته نیز نشان می‌دهد ریاض به‌رغم این‌که مدعی رعایت آتش‌بس است، قصد دارد از موقعیت پیش آمده برای جبران شکست‌های خود در یمن استفاده کند. به گزارش شبکه تلویزیونی المسیره در یمن، جنگنده‌های سعودی روز گذشته به حملات خود به مناطق مختلف یمن ادامه داده و آتش‌بس را نقض کردند. جنگنده‌های متجاوز سعودی بامداد دیروز منطقه «قحز» در استان صعده را هدف قرار دادند. یک منبع نظامی در استان تعز نیز از رصد تحرکات ناوهای ائتلاف متجاوز سعودی در نزدیکی سواحل شهر المخا و منطقه الجدید خبر داد. در واکنش به تلاش‌های مذبوحانه سعودی‌ها، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن شنبه در پاسخ به نقض آتش‌بس، یک فروند موشک از نوع زلزال3 را به سمت پادگان الموسم در منطقه نجران در جنوب عربستان شلیک کردند. گروه انصارالله و نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن از همان ابتدا اعلام کردند به آتش‌بس متعهد خواهند ماند.

امیدها به آتش‌بس

آنتونی لیک، مدیر اجرایی صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در مورد برقراری آتش‌بس در یمن اعلام کرده که این آتش‌بس امیدها را دوباره زنده کرد تا مانع از بحرانی‌تر شدن اوضاع کودکان در این کشور جنگ‌زده شود. وی تاکید کرد: جنگ خانمانسوز یمن موجب جان‌باختن بیش از یکهزار کودک و در معرض خطر مرگ قرار گرفتن میلیون‌ها نفر دیگر شده است.

به گفته او، یک میلیون و 500 هزار کودک نیز همچنان در یمن از سوءتغذیه شدید رنج می‌برند. علاوه بر این، بیماری‌هایی چون وبا و حصبه نیز جان هزاران کودک دیگر را تهدید می‌کند. از سوی دیگر اسماعیل ولد شیخ فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن از همه طرف‌ها، کشورهای منطقه و جامعه جهانی خواست تا با احترام کامل به عملیات آتش‌بس، به درگیری در یمن پایان دهند.

وی گفت: توقف درگیری‌ها این امکان را فراهم خواهد کرد تا کمک‌های بشردوستانه به صورت گسترده‌تری انجام شود.

بیش از 600 روز است که عربستان با تشکیل ائتلافی از کشورهای عربی منطقه به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن جنگی همه‌جانبه را علیه یمن به راه انداخته است. در این مدت دست‌کم 11 هزار و 403 نفر کشته و 19 هزار و 343 یمنی دیگر از جمله صدها زن و کودک زخمی شده‌اند.

براساس این گزارش، تاکنون 2458 کودک و 1811 زن در جنگ عربستان علیه یمن کشته شده‌اند.

پیشنهاد کری

آتش‌بس کنونی در یمن، به دنبال طرح پیشنهادی جان کری وزیر خارجه آمریکا به اجرا گذاشته می‌شود. وی این پیشنهاد را پس از مذاکرات خود در مسقط ارائه داد. در این مذاکرات طرف‌هایی از انصارالله یمن با برخی نمایندگان عربستان سعودی دیدار و گفت‌وگو کردند. این برای نخستین بار بود که دولت عربستان با مقامات انصارالله بدون حضور نمایندگان دولت مستعفی منصور هادی مذاکره می‌کرد. گرچه این مذاکرات در نظر کارشناسان یک گام مهم و روبه جلو محسوب می‌شد، اما عربستان با عدم پایبندی خود به آتش‌بس نشان می‌دهد که به تعهدات خود در مذاکرات نیز پایبند نیست. مذاکرات مسقط خشم مقامات دولت مستعفی منصور هادی را برانگیخت. این مذاکرات پس از ورود همزمان آمریکا و بریتانیا برای حل بحران یمن صورت گرفت.

ادوین ساموئل، سخنگوی عربی دولت بریتانیا در این‌باره گفته است: طرح پیشنهادی وزیر خارجه آمریکا درخصوص یمن فرصتی طلایی برای حل بحران این کشور است.

وی در پاسخ به سوالی از سوی خبرنگار شبکه المیادین درباره موضع دولت منصور هادی نیز گفت: اختلاف‌نظرهایی با عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن وجود دارد.

سخنگوی عربی دولت انگلیس با بیان این ادعا که کشورش با هرگونه اقدام نظامی که غیرنظامیان را مورد هدف قرار دهد، مخالف است، به مخالفت شدید برخی نهادهای حقوق بشری با اقدام عربستان در حمله به یمن نیز اشاره کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها