به فاصله کمتر از یک ماه مانده به زمان قانونی تحویل لایحه بودجه سال آینده، هنوز بودجه سال 96 نهایی نشده است.
کد خبر: ۹۶۷۳۹۵
احتمال گرانی قیمت دلار و افزایش بهای حامل‎های انرژی/ تا زمان انتخابات ریزش یارانه‎ای نداریم

بر اساس آخرین اطلاعات منابع رسمی، سازمان برنامه و بودجه در حال بررسی بودجه‌هایی است که سازمان‌ها و دستگاه‌های ذیربط براساس بخشنامه دولت پیش‌بینی کرده و به این سازمان تحویل داده‌اند.

"معصومه آقاپور" عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم، پیرامون گمانه زنی‎های بودجه سال 96 به جام جم آنلاین گفت: با توجه به نرخ تورم و نیز وضعیت درآمدی بودجه، حتما در سال آینده افزایش دستمزد کارکنان دولت را شاهد خواهیم بود.

وی با تأکید بر اینکه، مردم شریف ما تصور نکنند که یک افزایش حقوق فوق‎العاده‎ای در سال 96 اتفاق می‎افتد، پیش بینی کرد: حداکثر تا 15 درصد بر میزان حقوق کارکنان افزوده شود.

نماینده مردم شبستر تصریح کرد: افزایش حجم نقدیگی در شرایط فعلی به صلاح اقتصاد کشور نبوده و ما باید سعی کنیم قیمت کالا و خدمات خود را کاهش دهیم.

وی اشتغال جوانان، افزایش تولید ناخالص ملی و افزایش سهم بازار ایران در خارج از کشور را، زمینه‎هایی برای بازگشت ثروت به خانه مردم و نیز کاهش حجم نقدینگی دانست و گفت: در چنین فضایی، اقتصاد مقاومتی پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری تحقق یافته و دولت هم در این رابطه بجد در حال تلاش است.

آقاپور پیرامون برنامه‎های حمایتی پیش بینی شده در بودجه 96، از تخصیص یارانه‎هایی به بخش تولید سخن به میان آورد و افزود: این یارانه‎ها در بخش صادرات کالا به خارج از کشور و همچنین تولید کالا در داخل به تولید کنندگان پرداخت خواهد شد.

باید با نفت 60 دلاری خداحافظی کنیم

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با توجه به شرایط اقتصادی دنیا گفت: نظر به شکل‎گیری تکنولوژی برتر تولید نفت شِل(سنگ نفت) در ایالات متحده و نیز تولید سوخت از کربن، قاعدتا باید با نفت 60/70 دلاری خداحافظی کنیم.

وی تصریح کرد: طبق آمارهای اعلامی، درآمد سرانه نفت هر ایرانی کمتر از 300 دلار است که اگر به روزهای سال تقسیم شود به کمتر از یک دلار کاهش می‎یابد.

آقاپور اضافه کرد: دولت بر درآمدهای غیر نفتی، فعال سازی بنگاه‎های کوچک و متوسط ،جذب سرمایه گذاری خارجی و فعال کردن بخش گردشگری کشور متمرکز شده و لذا بودجه 96 در این مسیر حرکت خواهد کرد.

دلار تا پایان سه ماهه چهارم، 3700 می‎ماند

وی نرخ ثابت ارز را در ماه‎های پیش رو حدود 3700 تخمین زد و ابراز امیدواری کرد: با توجه به سونامی حاکم بر اقتصاد دنیا و رخدادهای کشورهای همسایه و خاورمیانه، ما بتوانیم قیمت دلار را تقریبا با یک شیب ملایم نگه داشته و از کاهش ارزش پولی کشور جلوگیری کنیم.

تصمیمی برای قطع یارانه‎ها نداریم/ قضاوت برای قیمت حامل‎های انرژی زود است

آقاپور وصول بدهی کشورها از گدشته به ایران و بطور کلی شرایط دروان پسا تحریم را از بعنوان مهمترین عوال تاثیر گذار بر نظام یارنه ای و تعیین حامل های انرژی نام برد و خاطر نشان کرد: قضاوت در مورد قیمت نفت و گاز و ... برای سال آینده زود است و نه دولت و نه مجلس در حال حاضر؛ تصمیمی برای قطع یارانه ندارد.

اما در راستای اظهارات آقاپور، "محمدرضا منصوری" عضو کمیسیون اصل نود مجلس با توجه به وضعیت نامطلوب قیمت نفت اظهار داشت: بودجه کنونی از 210 هزار میلیارد آن در حدود 190 هزار میلیارد به بخش جاری کشور اختصاص دارد.

وی تصریح کرد: باید ابتدا منتظر رشد بهای نفت و به موازات آن افزایش درآمد کشور باشیم که این موضوع تاثیر مستقیم بر روی بودجه 96سال خواهد گذاشت.

تا زمان انتخابات ریزش یارانه‎ای نداریم

عضو فراکسیون ولایت در خصوص احتمال حذف برخی از دهک‎های یارانه بگیر از بودجه سال آینده گفت: چنانچه تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری وضعیت اقتصادی به همین شکل تداوم داشته باشد؛ دولت مجبور به خذف برخی خانوارها از فهرست یارانه بگیران می‎شود.

منصوری با منطقی خواندن قطع رایانه افرادی با درآمد بالا و مشخصا ثروتمندان، تصریح کرد: جهت گیری فرایند حمایتی کشور باید به سمت گروه‎های نیازمند جامعه و افراد وابسته به یارانه متمرکز شده و چه بسا از محل حذف یارانه افراد متمول، سبد حمایتی این اقشار افزایش پیدا کند.

وی با اشاره بر اینکه در حال حاضر مشخص نیست چه دهکی مشمول حذف یارانه خواهد شد افزود: این موضوع بستگی به متغییرهای نفتی و سقف بودجه سال 96 دارد و بعید بنظر می‎رسد تا زمان انتخابات ریاست جمهوری، دولت اقدام به حذف یارانه تعدادی از شهروندان کند.

احتمال گرانی قیمت دلار و افزایش بهای حامل‎های انرژی

نماینده مردم ساوه و زرندیه با اشاره بر رابطه مستقیم هزینه‎های دولت با نرخ حامل‎های انرژی خاطر نشان کرد: اگر دولت توان پرداخت حقوق کارکنان و سایر خدمات را نداشته باشد؛ یا باید افزایش نرخ ارز را بپزیرد و یا در مورد تغییر و افزایش قیمت حامل‎های انرژی، تصمیم گیری کند.

وی در خاتمه با تأکید بر تورم زیر 10 درصد حاکم بر اقتصاد کشور گفت: فعلا در قیمت دلار افزایش چمشگیری نخواهیم داشت، مشروط بر اینکه درآمدهای دولت تامین شود که؛ در غیر این صورت یا قیمت دلار ناخدا آگاه افزایش پیدا می‎کند و یا دولت باید از هزینه‎های خود بکاهد.

مصاحبه از محمدرضا شجاعیان – جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
اسفند
-
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
۰
۰
خوشم میاد تو هیچ شرایطی ارزش پول آمریكا كاهش پیدا نمیكنه حتی تو فاجعه رئیس جمهور شدن جناب ترامپ.!!!
مرگ بر آمریكا
-
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
۰
۰
افزایش حقوق 15 درصد/////.... افزایش قیمت كالاها 150 درصد؟؟؟؟/ هر سال همین بساط // خدا بداد برسه ترامپ كه اومده میزه زیر میز برجامو.......................
نرم افزار موبایل
-
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
۰
۰
یارانه حق همه ملت است وقتی همه مردم یكپارچه خواستاردریافت یارانه بودندیعنی به اون نیازدارند.حتی ثروتمند
مریم
-
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
۰
۰
مردم شریف گرانی یكباره را تصور نمی كنند بلكه آنرا لمس میكنند
جانباز و بازنشسته
-
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
۰
۰
زندگی كردن با این افزایش قیمت كالاها و حامل های انرژی فقط برای كسانی خوب است كه حقوق های نجومی می گیرند
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها