رییس‌جمهور پیشین آمریکا اعلام کرد:

موجودیت اسرائیل در خطر افتاده

تحلیل

ترامپ، شوالیه دوران تاریک آمریکا

نام دونالد ترامپ را قبل از هیاهوی انتخاباتی اخیر در آمریکا به عنوان نویسنده کتاب «چگونه در زندگی موفق شویم؟» شنیده بودم.
کد خبر: ۹۶۶۹۱۰

بهترین بخش این کتاب، جایی ‌است که به شانس اشاره می کند و می گوید، شانسی وجود ندارد، شانس را آدم‌ها تولید می کنند؛ اگر می خواهید موفق شوید ، با افزایش تلاش و مهارت، شانس بیشتری تولید کنید.

در آمریکای اشباع شده از رسانه و داستان‌سرایی رسانه ای و فوت و فن های «واقعیت سازی» که به زعم بسیاری، همه چیز دستخوش صنعت رسانه است، پیروزی ترامپ، باختن هژمونی اطلاع رسانی در آمریکا در قمار سیاسی این کشور و سقوط برج‌های چند قلوی رسانه ای در برابر خواست آدم های معمولی و خارج از بازی باند قدرت بود؛ یک زلزله تمام عیار؛ زلزله ای که پیش لرزه های آن در جنبش ضد سوسیالیستی «تی پارتی»، جنبش اعتراضی «وال استریت»و جنبش اخیر «جان سیاهان ارزش دارد»؛ رخ داده بود. رسانه ها تنها از یک واقعیت پرده برداشتند که ضرب المثل مردم است: همه، آنچه را که می گویی می شنوند، ولی من آنچه را که نمی گویی، می شنوم. امروز ناگفته های رسانه ها برای آمریکا تصمیم گرفت؛ چیزی که مردم دنبال آن بودند.

در جهان امروز ما، تغییر و امید حکومت می‌کند و آمریکای امروز بیشتر از همیشه امیدوار و در تکاپوی تغییر است. فساد و بی عدالتی های از پرده برون افتاده کاخ سفید و زد و بند نخبگان یک در صدی عالم سیاست و ثروت ، بومرنگی را به سمت 99 درصد قشر متوسط و ضعیف این کشور پرتاب کرد که برگشت آن، دومینوی زیر سوال بردن شیوه امن دموکرات‌های محافظه کار در سیاست داخلی و خارجی بود و نخستین آن حذف سیاستمدار کهنه کار، هیلاری کلینتون و سیاست های او و مشاورانش بود.

بررسی رفتار سیاسی آمریکایی ها در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، به عنوان جمعیتی متکثر از نژادها و اقوام مختلف در زیر یک پرچم، اظهار نظر تاریخدان فرانسوی، الکسی دو توکویل را یادآوری می کند : دموکراسی آمریکایی معادله ای‌است مبتنی بر آزادی، تساوی و توجه همزمان به فرد و اجتماع. چیزی که استثنائا جای خالی آن در رقابت سخیف و پر از پرده دری و تهمت پراکنی با سه مناظره توفانی -که جنجالی‌ترین و بدترین مناظره و کارزار دو قطبی در آمریکا نام گرفت- نمایان بود .

استثناگرایی در تاریخ آمریکا با پذیرش تفکر تغییر در هم تنیده است. تغییری که اگر درست درک و تحلیل شود به‌جای این‌که ترامپ بدون سابقه کار اجرایی در سیاست را یک قمار باز سیاسی بداند- که هیچ شانسی برای راه یافتن به کاخ سفید ندارد- او را شوالیه تاریکی این دوره از تاریخ آمریکا خواهد یافت؛ چیزی که رای دهندگانش با این تصور و مطالبه سراغش رفته اند.

حمید حامدی

کارشناس رسانه

newsQrCode
برچسب ها: ترامپ انتخابات
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها