از تربیت کردن خوشتان می‌آید؟ از آن آدم‌هایی هستید که دوست دارید به دیگران درس خوبی بدهید؟ یا از آنها که انگشتشان را مدام جلوی چشم دیگران تکان می‌دهید و می‌گویید درستت می‌کنم؟ به عبارت «بگو چشم!» علاقه خاصی دارید؟ پس بیایید این کلمه را جلوی آینه به خشم خود بگویید. اگر بتوانید «من سرکش» خود را رام کنید از پس رام کردن زندگی هم برمی‌آیید. پس بیایید شروع کنیم:
کد خبر: ۹۶۳۹۲۷
رام کردن «من» سرکش

هیچ کس به شما توصیه نمی‌کند خشمتان را فرو بخورید و در دلتان کینه انباشته کرده و سکته کنید یا زخم معده بگیرید و فشار خونتان بالا و پایین شود. توصیه ما این است که خشم خود را در مسیر درستی مدیریت کنید و آن را به چیز بهتری از دعوا و کتک‌کاری بدل کنید. وقتی از کوره به در می‌روید هم به خودتان صدمه می‌زنید و هم روابط تان را نابود می‌کنید.

حرف را مزه مزه کنید

قدیمی‌ها وقتی سخنی گستاخانه از کسی می‌شنیدند می‌گفتند: اول حرفت را توی دهانت مزه مزه کن و بعد بگو.

این را ما هم به آدم‌های خشمگین توصیه می‌کنیم. اول فکر کنید و بعد حرف بزنید. حتی اگر خشمگین شده‌اید اول می‌توانید یک لیوان آب خنک بخورید و بعد فکر کنید و سپس حرف بزنید.

خونسرد باشید

به محض این که توانستید درست فکر کنید، به طریقی منطقی خشم خود را از موضوع نشان دهید.

حرف خود را مستقیم و واضح بدون کنایه، بدون این که سعی کنید حمله کنید یا به کسی صدمه فیزیکی یا احساسی بزنید بروز دهید.سعی نکنید دیگران را کنترل کنید.

کمی ورزش کنید

فعالیت بدنی می‌تواند به کاهش استرس شما کمک کند و استرس کمتر یعنی خشم کمتر. راه بروید، بدوید، طناب بزنید، دوچرخه‌سواری کنید، شنا کنید یا هر کار دیگری که فکر می‌کنید آرامتان می‌کند.

خستگی در کنید

زنگ تفریح را فقط برای بچه‌ها درست نکرده‌اند، شما هم می‌توانید در طول یک روز پراسترس از آن استفاده کنید. کمی استراحت، می‌تواند جلوی محرک‌هایی را که در شرایط خستگی شما را به ورطه عصبانیت می‌کشاند، بگیرد.

خروج از بن‌بست

به جای تمرکز بر آنچه شما را دیوانه می‌کند، روی حل مساله تمرکز کنید. آیا اتاق کثیف فرزندان شما را دیوانه می‌کند؟ در آن را ببندید. همسرتان هر شب دیر سر شام می‌رسد؟ یا زمان شام را تغییر دهید یا بپذیرید هر هفته چند شب را تنها شام بخورید.

به خودتان یادآوری کنید خشم چیزی را درست نمی‌کند بلکه آن را بدتر می‌کند.

به «من» بچسبید!

اگر می‌خواهید شر به پا نشود به جای «تو» گفتن در جملات به «من» بچسبید و جملات خود را حول محور خودتان تنظیم کنید این طوری مدتی دست از انتقاد کردن و متهم کردن دیگران برمی‌دارید، انگیزه خشم را کم می‌کنید و احتمال حل مساله را بالا می‌برید.

مثلا بگویید من ناراحت می‌شوم که توبدون کمک در جمع کردن میز از سر شام بلند می‌شوی و می‌روی و نگویید توهیچوقت کار خانه را انجام نمی‌دهی.

کینه‌ای نباشید

بخشش یک ابزار قدرتمند است. نگذارید احساس خشم از بی‌عدالتی تمام احساسات مثبت شما را ببلعد. اگربتوانید کسی که شما را خشمگین کرده ببخشید، درس‌های خوبی فرامی‌گیرید. پس دیگران را به خاطر این که طبق توقعات شما رفتار نمی‌کنند ببخشید.

دعا، مدیتیشن، عبادت

بگذارید لحظاتی ذهنتان از مشکلات دنیوی بیاساید و به منبع بزرگ‌تری از انرژی متصل شود. خود را رها کنید، دعا کنید، طلب آمرزش کنید، عبادت کنید و هر وقت فرصتی دست داد، از تکنیک‌های خود آرام‌سازی استفاده کنید.

نفس‌های عمیق بکشید، صحنه‌ای آرامش بخش را تصور کنید و نام خدا یا یک ذکر آرامش بخش به زبان بیاورید. گاهی چشمان خود را ببندید و فقط به موسیقی ملایم گوش دهید.

کار یدی کنید

خانم‌ها بافتنی می‌بافند یا خیاطی می‌کنند، گاهی بلند می‌شوند به آشپزخانه می‌روند و کیک یا دسر مورد علاقه خود را درست می‌کنند، مردها بیشتر به کارهای یدی رو می‌آورند، شخم زدن مزرعه، بیل زدن باغچه، نجاری و تعمیر ماشین از جمله کارهایی است که بخوبی حواس شما را از افکار خشونت بار ناشی از خشم دور می‌کند.

به خودتان برسید

کسی را می‌شناسم که وقتی عصبانی می‌شود، یک نفس عمیق می‌کشد و بعد فوت می‌کند و بعد می‌رود به خودش برسد،دوش می‌گیرد، آرایش می‌کند یا به آرایشگاه می‌رود. وقتی برمی‌گردد، دیگر اثری از عصبانیت وجود ندارد.

این دوستم می‌گوید: حالا که دنیا به من فکر نمی‌کند بگذار خودم به فکر خودم باشد. این طوری خوشحال می‌شوم.

شما هم امتحان کنید. شاید موثر باشد.

کمک بگیرید

اگر واقعا از پس خودتان برنمی‌آیید و برای کنترل خشم تنهایی کافی نیستید، از یک مشاور یا روان شناس کمک بگیرید. این روزها مراکز کنترل و مدیریت خشم نیز وجود دارد. قبل از این که به خودتان یا دیگران صدمه بزنید به فکر درمان باشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها