همه شما با حوادث ماه های گذشته آشنایی دارید حوادثی که این روزها با عنوان «فرو نشست» یا «فرو ریزش» یاد می شوند. در دو سه ماه گذشته، گزارش هایی از سوی سازمان زمین شناسی دراختیار مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی قرارگرفته است که نشان از ایجاد فرونشست هایی در مناطق جنوب غربی تهران به ویژه بزرگراه آزادگان دارد که عامل اصلی این فرونشست ها مربوط به برداشت بی رویه و غیرمجاز آب های زیر زمینی است.
کد خبر: ۹۶۲۹۸۷
نشست هایی که تهران را به کام خود می برد

به گزارش جام جم آنلاین، به گفته رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، برداشت غیرمجاز از آب های زیرزمینی در تهران طی سال های گذشته موجب افزایش فرونشست در این شهر شده است که دراین زمینه می توان به فرونشست های صورت گرفته در بزرگراه آزادگان و همچنین خیابان پیامبر(ص) و شهران اشاره کرد.

دکتر «زهرا جلیلوند»، مشاور کمیته عمران شورای شهر تهران در برنامه «نیم نگاه» شبکه رادیویی سلامت با بیان اینکه بر اساس نقشه فرونشست، کشور از سال های گذشته با مساله فرونشست مواجه بوده است، گفت: یکی از مسائلی که در اثر برداشت بی‌رویه آب زیرزمینی اتفاق می‌افتد فرونشست زمین است. افزایش جمعیت در تهران، تغییر ساختارهای شهری و افزایش آن در تهران و سایر شهر ها منجر شد تا این فرو نشست ها بیشتر از قبل شود. بنابراین انتظار می رود با افزایش ساختارها و خدمات شهری شاهد افزایش فرونشست زمین نیز باشیم.

وی با بیان اینکه نقشه فرو نشست زمین توسط شورای اسلامی شهر تهران تهیه و تدوین شده است، افزود: در نقشه فرو نشست زمین، مناطق خطر مشخص شده است؛ اما این نقشه هنوز مورد تایید سازمان های مربوطه قرار نگرفته است. اگر نقشه فرو نشست زمین مورد تایید قرار بگیرد ما می توانیم بر اساس آن اقدامات اجرایی داشته باشیم.

جلیلوند با تاکید بر اینکه تلاش شورای اسلامی شهر این است که در مناطق خطر، ایمن سازی کند، اظهارداشت: لایحه مدیریت شهری هنوز در دست مجلس شورای اسلامی و دولت هست و هنوز به تصویب و تایید نرسیده است که اگر این لایحه تصویب شود مدیریت خدمات شهری به صورت واحد و یکپارچه انجام می گیرد و مشکلات مربوط به اب، سیلاب، و ... باید با مدیریت یکپارچه برطرف می شود.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه سیلاب، کمسیون سه جانبه با حضور وزارت نیرو، شهرداری و شورای اسلامی ایجاد شد که بعد از چندین سال بدون برگزاری جلسه، دو سالی است تشکیل جلسه می دهد تا در زمینه سیلاب به یک مدیریت واحد خدمات شهری برسیم تا مشکلات این حوزه برطرف گردد.

تهران را دریابیم!

«محمد جواد خسروی پور»، مشاور کمیته عمران شورای شهر تهران نیز در برنامه «نیم نگاه» شبکه رادیویی سلامت با بیان اینکه فرو نشست به مرور زمان رخ می دهد اما فرو ریزش به یکباره اتفاق می افتد، گفت: در شرایط کنونی کشور با سه خطر زلزله، حوادث طبیعی و فرو نشست ها روبرو است؛ اما در شهر تهران به دلیل داشتن جمعیت بالا، و مراکز سیاسی و تجاری احساس خطر بیشتری وجود دارد که میزان فرو نشست در تهران 36 سانت است که نسبت به شهرهای دیگر میزان بالایی دارد.

وی علت اصلی فرو نشست ها را برداشت بی رویه از حفره های زیر زمینی دانست و افزود: در شورای اسلامی شهر و کمیته عمران در خصوص بحث گسل نقشه مناطق خطر تهیه و تدوین شد و به عنوان یک سند بالادستی به سازمان ها و شهرداری ارجاع شد اگر این روند برای نقشه فرونشست ها نیز انجام شود، و این نقشه به عنوان یک سند بالادستی مورد تایید قرار گیرد می توان با ابلاغ آن به شهرداری و ... در مناطق خطر شاهد تغییر ساختارهای شهری و اتخاد تصمیمات جدید باشیم.

مشاور کمیته عمران شورای شهر تهران ادامه داد: فرو نشست های زمین در ناحیه جنوب غربی تهران رخ می دهد و اگر به فکر چاره نباشیم قطعا در مکان های دیگر تهران شاهد فرونشست خواهیم بود.

خسروی پور در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین باید یک عزم جدی بین وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو و وزارت کشور بوجود بیاید تا این مساله برطرف شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها