پایگاه افشاگر «ویکی‌ لیکس» در اسنادی که به تازگی درباره اظهارات «هیلاری کلینتون» منتشر کرد؛ سخنان وی درباره برنامه هسته ای و موشکی ایران را نیز مورد توجه قرار داده است.
کد خبر: ۹۵۴۵۱۵
گزینه هیلاری کلینتون بمباران تأسیسات هسته ای ایران بود


به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر ، پایگاه افشاگر ویکی لیکس وعده ماه گذشته خود درباره افشای طیف وسیعی از اسناد مربوط به نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را محقق نمود و نسخه نوشتاری اظهارات «هیلاری کلینتون» را منتشر کرد.

بر این اساس، «جولیان آسانژ» مؤسس سایت افشاگر ویکی‌ لیکس در بخشی از افشاگری جدید خود به سخنان «هیلاری کلینتون» درباره ایران و توافق هسته ای ۱۴ جولای ۲۰۱۵ موسوم به «برجام» اشاره کرده است.

وی این سخنان را در سال ۲۰۱۳ برای بانکداران بزرگ و سرمایه داران «وال استریت» از جمله «گلدمن ساکس» ( Goldman Sachs) ایراد کرده بود.

«هیلاری کلینتون» در خصوص ایران مدعی شد: ساده بگویم؛ اگر آن ها (ایرانی ها) بتوانند قطعات آن را در اختیار داشته باشند، حتی اگر سه بخش عمده آن را در یک کانتینر در اختیار داشته باشند می توانند به سرعت آن ها را مونتاژ کرده و به تسلیحات هسته ای دست یابند. سپس عربستان سعودی و پس از آن امارات و مصر به این اقدام مبادرت می ورزند.

وی در ادامه گفته بود: اشغال یا تهاجم زمینی به ایران راه مناسبی برای بازداشتن این کشور از دست یابی به فن آوری هسته ای نیست؛ گزینه بمباران تأسیسات هسته ای ایران باید مورد توجه باشد.

نامزد دموکرات انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا افزود: البته بمباران ایران دارای تبعات پیش بینی نشده ای است. مردم برای خودشان خواهند جنگید اما این جنگی بر سر یک برنامه است. محاسبه درباره اینکه چه خواهد شد، دشوار است. اما وقتی ما گزینه دیگری نداشته باشیم، باید تأسیسات اتمی‌ ایران را بمباران کنیم.

کلینتون درباره برنامه موشکی ایران نیز خاطر نشان کرد: موضوع مهمی که زیاد مورد بحث قرار نمی‌ گیرد، برنامه موشکی آنها است. من چند هفته قبل در اوکراین با «شیمون پرز» بودم و با او در این باره حرف زدیم؛ چرا که برنامه موشکی، وسیله انتقال است و اگر آنها اجازه کنترل برنامه موشکیشان را تحت نظارت بین‌المللی ندهند، نشانه بزرگی درباره فقدان جدیتشان است و لذا دیگر فرقی هم نمی‌کند که آنها بر سر سانتریفیوژها توافق کنند یا خیر.

وزیر خارجه سابق آمریکا ادامه مدعی شد: تحریم ها توانست تأثیر مخربی را بر اقتصاد ایران گذاشته و نارضایتی فزاینده ای را در میان تجار و مصرف کنندگان ایجاد کند و لذا آن ها خواستار اتخاذ تدابیری از سوی دولت شدند. به عقیده من مسئولین ایران می خواهند در برابر لغو تحریم ها به اندکی از تعهدات خود عمل کنند.

بدعهدی آمریکا در عدم تحقق وعده های خود در توافق هسته ای با ایران موسوم به «برجام» در حالی است که «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی هفته گذشته از انجام کامل تعهدات ایران در برجام خبر داده و روز گذشته نیز درباره شکننده بودن آن به طرف غربی هشدار داده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها