رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه اتحادیه اروپا تا پایان ماه جاری میلادی فرصت دارد تا موضوع روادید را حل کند از بروکسل خواست تا سرنوشت عضویت این کشور در اتحادیه را نیز روشن کند.
کد خبر: ۹۵۱۹۹۸
اردوغان: بازی عضویت در اتحادیه اروپا را تمام کنید

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، رجب طیب اردوغان گفت: آنکارا در تلاش برای پیوستن به اتحادیه اروپا به پایان بازی رسیده است و زمان آن رسیده که بروکسل بر سر عضویت ترکیه در این بلوک تصمیم‌ گیری کند.

وی افزود: اگر اتحادیه اروپا می خواهد به ترکیه عضویت تمام و کمال اعطا کند، ما آماده هستیم. ولی آنها باید بدانند که به پایان این بازی رسیده‌ایم.

رئیس‌ جمهور ترکیه خاطر نشان کرد: نیازی به طفره رفتن یا آکروبات‌بازی دیپلماتیک نیست. ادامه دادن به مسیر با همراهی ترکیه یا بدون آن به انتخاب آنها (اتحادیه اروپا) بستگی دارد. تصمیم با آنهاست. اکتبر یک ماه مهم برای روابط ترکیه و اتحادیه اروپا خواهد بود و لازم است که سفر بدون ویزا برای شهروندان ترک به منطقه شنگن در این ماه اجرایی شود.

مناسبات میان آنکارا و بروکسل بعد از کودتای ۲۶ تیر به تیرگی گرایید. کشورهای اروپایی از بازداشت‌ های گسترده در ترکیه بعد از کودتای نافرجام به شدت انتقاد کرده‌اند.

ترکیه و اتحادیه اروپا در اسفند ۱۳۹۴ توافقی را به امضا رساندند که به موجب آن دو طرف در مورد جلوگیری از ورود پناهجویان به قاره سبز از طریق ترکیه در ازای کمک سه میلیارد یورویی به دولت آنکارا و حذف ویزای شنگن برای شهروندان ترکیه به توافق رسیدند.

از طرف دیگر ترکیه از دهه ۱۹۶۰ برای پیوستن به اتحادیۀ اروپا تلاش کرده و گفتگوهای رسمی در این خصوص از مهرِ ۱۳۸۴ آغاز شده است. در فرایند عضویت در اتحادیۀ اروپا ۳۵ محور به بحث و مذاکره گذاشته می‌شود که در مورد ترکیه، این گفتگوها دربارۀ ۱۶ محور در جریان است.

اردوغان در این رابطه افزود: اینکه کشور ما ۵۳ سال پشتِ در منتظر بماند نشان‌دهنده دیدگاه شما نسبت به ماست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
من
-
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
۰
۰
این همه دستمال بدستی كردی و در همسایه را از خودت راندی نتیجه اش چنین خفتی شد برایت .

نیازمندی ها