جلسه ستاد بازآفرینی با هدف بررسی وضعیت ساخت و سازهای شهری و ارزیابی راههای مقابله با متخلفان این حوزه در استانداری کردستان برگزار شد.
کد خبر: ۹۴۳۶۹۹
درختکاری راهکار مقابله با حاشیه‌نشینی

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین از سنندج، استاندار کردستان در این جلسه با اشاره به روند روبه افزایش حاشیه نشینی گفت: حاشیه‌نشینی و ایجاد سکونتگاه‌های غیررسمی سابقه‌ای طولانی در کشور ما دارد و به دوران بعد از اصلاحات ارضی بر می‌گردد به طوری که این امر موجب شده که یک سری سکونتگاه‌های غیررسمی در حاشیه شهرها و بافت فرسوده در درون شهرها ایجاد شود.

عبدالمحمد زاهدی افزود: در سال‌های 77 تا 80 سیاست گذاری مناسبی برای مقابله با علل افزایش سکونتگاههای غیر رسمی در وزارت مسکن اتخاذ شد که اگر این تصمیم در دولت‌های بعد لغو نمی‌شد شاهد چنین افزایشی نمی بودیم.

زاهدی تصریح کرد: اگر در داخل شهر تولید مسکن افزایش پیدا می‌کرد سرریز جمعیت درون شهر و مهاجرانی که می‌آمدند دیگر به صورت غیررسمی اسکان پیدا نمی‌کردند.

وی ادامه اجرای طرح تجدید نظر در پروژه‌های مسکن مهر را ضروری دانست و تصریح کرد: با توجه به شرایط پروژه‌های مسکن مهر انجام کار مطالعاتی و بازآفرینی در آن ضروری است.

زاهدی گفت: اقداماتی که هر کدام از دستگاه‌ها در سال‌ جاری در بحث بازآفرینی مناطق حاشیه‌ای انجام دهند باید احصا و تفکیک شود و در این راستا برش استانی برنامه توسعه ششم مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: امکانات ملی و محلی باید در راستای اجرای طرح بازآفرینی در مناطق حاشیه شهرهای استان بهره‌گیری از ظرفیت‌ مردمی مورد استفاده قرار گیرد.

استاندار کردستان توسعه فضای سبز به صورت جنگل‌کاری را بهترین راهکار برای جلوگیری از ساخت‌و سازهای غیرمجاز و تکرار مناطق حاشیه‌ای مانند نایسر و غیره دانست و گفت: اگر زمین‌های خالی درخت‌کاری شوند دیگر کسی اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز نمی‌کند و مردم خود مانع از سوء استفاده سودجویان می‌شوند.

زاهدی با تاکید بر ضرورت مقابله با ساخت و ساز غیر مجاز اظهار کرد: مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز را از دیگر نیازهای ضروری است و شورای حفاظت از اراضی باید به صورت مرتب تشکیل و برخورد قاطع با متخلفین صورت بگیرد.

وی افزود: ساماندهی بنگاه‌های معاملات ملکی دیگر نیازها در بحث جلوگیری از رشد مناطق حاشیه شهرها است به طوری که برخی محلات به اندازه سوپرمارکت و بقالی بنگاه‌های معاملات ملکی وجود دارد.

مدیرکل دفتر فنی استانداری هم در جلسه ستاد بازآفرینی استان کردستان با اشاره به اهمیت امور مطالعاتی در نظام شهرسازی گفت: انجام کارهای مطالعاتی در فرایند اجرای هر برنامه‌ای به ویژه بحث ساماندهی مناطق حاشیه شهرها در استان باید اجرایی شود و باید بستر لازم برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز و یا حداقل قانونمند کردن این ساخت و سازها را در استان فراهم کرد.

حشمت صیدی افزود: صدور پروانه برای ساخت و ساز در این مناطق را نیاز ضروری برای مقابله با افزایش مناطق است که باید در گام نخست امکان صدور پروانه ساختمانی در نایسر سنندج فراهم شده و بعد از آن به صورت قاطع با ساخت و سازهای غیرمجاز صورت بگیرد.

صیدی اضافه کرد: شعبه ویژه به برای بررسی پرونده‌ افراد متخلفی که اقدام به ساخت و ساز و غیره در این مناطق حاشیه شهر می‌کنند باید اختصاص پیدا کند.

وی با اعلام این مطلب که وضعت منطقه نایسر واقعا بحرانی است، گفت: مشکلات بسیاری از نظر زیرساختی در این ناحیه موجود است که می توان به عدم وجود شبکه آب و فاضلاب، وجود پلاک‌های غیرقانونی اشاره کرد.

مشاور طرح بازآفرینی در سنندج نیز در مورد وضعیت طرح ساماندهی مناطق حاشیه ایی سنندج اعلام کرد: برنامه سازماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی در نایسر در قالب دو برنامه پیشتاز در حال طراحی است که برای اجرای آن بیش از 16 میلیارد تومان نیاز داریم.

وی با بیان اینکه مرحله نخست طرح مطالعاتی سقز انجام شده است، خاطرنشان کرد: 7 سکونتگاه غیررسمی در سقز وجود دارد که در مجموع 154 هکتار است.

فرید جوانمردی - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها