به بهانه آزمایش موتور هواپیمای استراتولانچ

دسترسی به مدار پایین زمین تسهیل می شود +عکس

بزرگ‌ترین کشتی هوایی جهان پرواز کرد

وقتی صحبت از آسمان و پرواز به میان می‌آید، همیشه منتظر مطرح شدن رکوردهای جدید می‌شویم؛ یعنی بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین و حالا هم نوبت به نمایش هیجان‌انگیز یکی از این رکوردهای دیدنی است. بتازگی بزرگ‌ترین سیستم پروازی جهان به پرواز درآمده است. این غول پرنده، بزرگ‌ترین کشتی هوایی جهان است که شباهت زیادی به یک بالن مملو از هلیوم دارد. شاید بد نباشد از تلفیق بالن و هواپیما برای این سیستم پروازی منحصربه‌فرد استفاده کنیم.
کد خبر: ۹۴۱۲۹۹
بزرگ‌ترین کشتی هوایی جهان پرواز کرد

پرواز چند روز پیش این کشتی هوایی که در بردفوردشایر انگلیس با موفقیت انجام شد، بشدت مورد توجه علاقه‌مندان علوم هوانوردی و کارشناسان این صنعت قرار گرفته است. شرکت هایبرید ایر و هیکلز (Hybrid Air Vehicles به معنی وسایل نقلیه هوایی ترکیبی) کشتی هوایی غول‌پیکر ایرلندر 10 (Airlander10) را در حالی طراحی کرده و ساخته است که همگان را به یاد تلاش‌ مداوم بشر برای ساخت و به پرواز درآوردن کشتی‌های هوایی در گذر زمان می‌اندازد؛ البته با یک تفاوت بزرگ و آن این که سیستم پروازی جدید این شرکت در زمره پیشرفته‌ترین آنها قرار می‌گیرد.در فضای مجازی برخاستن، پرواز و فرود کشتی هوایی ایرلندر 10 به عنوان اتفاقی تاریخی مورد بررسی قرار گرفته است. این که شرکتی کوچک و نه‌چندان شناخته شده موفق به طراحی و به پروازدرآوردن بزرگ‌ترین کشتی هوایی جهان شده برای همگان جای شگفتی و هیجان داشته است.

این سیستم پروازی معجونی از فناوری‌های به کار رفته در هواپیماها، بالگردها و کشتی‌های پرنده است که با 92 متر طول، رکوردی تاریخی از خود برجا گذاشته است. می‌توان گفت برای فرود این کشتی هوایی به زمینی که حداقل در حد و اندازه زمین فوتبال باشد، نیاز است. طول این کشتی هوایی حتی از بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری حال حاضر در جهان یعنی ایرباس A380 بیشتر است.به‌کارگیری فناوری‌های جدید در ایرلندر 10 موجب شده قابلیت‌های حیرت‌انگیزی در پرواز طولانی‌مدت داشته باشد. صعود تا ارتفاع 6100 متری و پرواز آرام تا پنج روز متوالی همراه با سرنشین ازجمله ویژگی‌های مهم آن محسوب می‌شود. در صورتی که این کشتی هوایی خالی از سرنشین باشد، می‌تواند تا دو هفته در هوا باقی بماند.

شرکت سازنده برای آن که قابلیت‌های این فناوری جدید را به دنیا نشان دهد، آن را در یک برنامه کوتاه آزمایشی راهی آسمان کرد و با موفقیت توانست آن را فرود آورد.

از نگاه شرکت هایبرید ایر وهیکلز، قابلیت‌های زیادی را می‌توان برای این کشتی هوایی متصور شد. پرواز پایدار و دور از تکان‌ شدید برای روزهای متوالی امتیازی مهم برای آن به شمار می‌آید که در کمتر سیستم پرواز دیگری قابل مشاهده است. از آن گذشته این سیستم پروازی می‌تواند به رغم غول‌پیکر بودنش از هر سطحی ازجمله آب به هوا برخاسته یا فرود آید و این در حالی است که تا 10 تن ظرفیت حمل بار دارد.

با توجه به این قابلیت‌های مهم می‌توان از غول‌‌پیکرترین کشتی هوایی جهان در مأموریت‌های امداد و نجات، برنامه‌های علمی و تحقیقاتی، گشتزنی و تهیه گزارش و همچنین پلتفرم وای فای استفاده کرد.

منبع: space.com

مترجم: مهدی پیرگزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها