شمخانی با اشاره به همکاری راهبردی تهران و مسکو در همدان تاکید کرد

به‌کارگیری توان هوایی روسیه؛ نشانه اقتدار ایران

درحالی که واکنش‌های داخلی و خارجی به همکاری‌های راهبردی ایران و روسیه در پایگاه‌ هوایی نوژه همدان ادامه دارد، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان ابعاد تازه‌ای از این همکاری‌ها را تشریح و اعلام کرد: پشتیبانی هوایی روس‌ها از عملیات در سوریه به توصیه مستشاران ایرانی صورت گرفته است.
کد خبر: ۹۳۶۶۴۹

علی شمخانی در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما گفت: ایران، روسیه قدرتمند را کنار خودش آورده و در کنار عملیات زمینی که طراح و مستشار آن کشورمان است، عملیات هوایی روسیه را به کار گرفته‌ایم که این مساله نشانه اقتدار ایران است.

وی تاکید کرد: هماهنگ‌سازی ظرفیت یکی از قدرتمندترین نیروهای هوایی جهان برای دفاع از مردم مظلوم سوریه و مقابله با تهدیداتی که می‌تواند امنیت ملی جمهوری اسلامی را مخدوش کند، حاکی از ابتکار عمل و اقتدار سیاسی و دفاعی ایران است.

شمخانی همچنین درباره آخرین وضع همکاری ایران و روسیه در پایگاه نوژه گفت: قرار نبود هواپیماهای روسی در این پایگاه بمانند؛ بلکه مقرر بود تا روز پنجشنبه بمانند و بروند. این هواپیماها دیروز نرفتند؛ بلکه طبق طراحی عملیات زمینی، پنجشنبه گذشته رفتند و این ناشی از فشار کشورهای دیگر نبود.

وی تصریح کرد: کشورهای دیگر از این همکاری‌های راهبردی، متحیر و غافلگیر شدند، به همین علت نتوانستند منویات شومشان را در شکست محاصره حلب به ثمر برسانند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: هماهنگی نزدیک ایران، روسیه و سوریه در اجرای عملیات‌های اخیر علیه تروریست‌های تکفیری در سوریه، راهبرد تاخیری آمریکا برای تحمیل اراده خود در معادلات امنیتی سوریه را با شکست روبه‌رو کرد.

وی حجم عظیم خبرپراکنی رسانه‌های غربی و سعودی درخصوص همکاری مشترک ایران، روسیه و سوریه در عملیات اخیر را با هدف جنگ روانی به منظور پوشش دادن به شکست سنگین متحدانشان در مناطق تدمر، ادلب، حومه لاذقیه و ریف حلب ذکر کرد و افزود: برخی کشورهای غربی و عربی که توهم قدرتمندی در تغییر معادلات منطقه‌ای دارند در عملیات اخیر، اسیر ابتکارعمل سیاسی، دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی شدند.

شمخانی همچنین درباره دیدگاه‌های متفاوت درباره همکاری‌های راهبردی ایران و روسیه گفت: در ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران، کندی و بن‌بست در تصمیم‌گیری مدت‌هاست رفع شده و متناسب با نیازها برای تامین امنیت کشورمان، ساختار تصمیم‌گیری ما بویژه در عرصه دفاعی و امنیتی، زنده، فعال، هوشمند و روزآمد است.

انتقاد رئیس مجلس از اظهارات اخیر وزیر دفاع

همزمان با این اظهارات شمخانی، موضوع همکاری ایران و روسیه در پایگاه نوژه از مباحث مطرح در جلسه علنی دیروز مجلس نیز بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علی لاریجانی، رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود با تاکید دوباره بر این‌که جمهوری اسلامی ایران، هیچ پایگاهی را در اختیار هیچ کشوری قرار نداده است، اظهار کرد: حضور هواپیماهای روسی در پایگاه هوایی همدان امر موقتی برای سوختگیری بود و به اجازه مجلس نیازی نداشت چون طبق قانون اساسی، گذاشتن یک پایگاه در اختیار کشور دیگر ممنوع بوده و نظام هم این کار را نکرده است.

رئیس قوه مقننه در ادامه با تذکر به وزیر دفاع به دلیل اظهارات اخیرش مبنی بر این‌که حضور هواپیماهای روسی، ربطی به مجلس ندارد، گفت: وزیر نسبت به مجلس درست حرف نزدند و باید ادب حکمرانی را در این مسائل رعایت می‌کردند.

لاریجانی ادامه داد: امام(ره) و رهبر معظم انقلاب بارها و بارها تأکید کردند که مجلس در رأس امور است، لذا در نظام هم باید در بیان مطالب و هم در اجرا به این موضوع توجه داشت، بنابراین از همه دوستان می‌خواهیم به این ساختار و درجات نظام توجه کافی داشته باشند.

ابراز تاسف وزیر دفاع از سوءتفاهم ایجاد شده

پس از این اظهارات لاریجانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در نامه‌ای به وی تاکید کرد: شأن و جایگاه مجلس شورای اسلامی در قانون اساسی، مواضع و دیدگاه‌های حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب برای ملت ما شناخته شده و در تاریخ حیات جمهوری اسلامی ایران به عینیت رسیده است.

دهقان تاکید کرد: نمایندگان مجلس، وفق قانون اساسی می‌توانند از مسائل کشور مطلع شده و در جریان امور قرار گیرند و بحمدالله در دوره مسئولیت اینجانب تعامل و همکاری همه‌جانبه با مجلس و نمایندگان در بالاترین سطح قرار دارد. وزیر دفاع خاطرنشان کرد: ضمن ابراز تاسف از سوءتفاهم ایجاد شده تصریح می‌شود آنچه من گفتم به هیچ عنوان تضعیف شأن و جایگاه مجلس یا نمایندگان نبوده، بلکه منظور این بود که اتخاذ چنین تصمیمی نیاز به تصویب مجلس ندارد.

همکاری دفاعی با روسیه بر پایه منافع ملی

منصور حقیقت‌پور

مشاور رئیس مجلس

روابط جمهوری اسلامی ایران و روسیه، روابطی استراتژیک و اساسی است به این معنی که از مراحل همکاری‌های اقتصادی و سیاسی، گذر کرده و وارد تعاملات دفاعی و امنیتی شده است. دو کشور دارای اهداف مشترک در سطح منطقه هستند و همکاری‌هایشان، توفیقاتی همراه داشته که به دلیل اثربخشی این توفقیقات، باید آن را حفظ کرد و توسعه داد. کودتای نافرجام در ترکیه، می‌تواند تلنگری باشد تا این کشور نیز به ائتلافی که میان ایران، روسیه، سوریه و عراق شکل گرفته، بپیوندد زیرا این کشورها با تهدید مشترکی به نام داعش روبه‌رو هستند. اما در عین حال باید توجه داشته باشیم جمهوری اسلامی ایران در این همکاری‌ها و بخصوص همکاری با روسیه به عنوان کشوری مستقل و برپایه منافع ملی خود، وارد همکاری شده است و اگر در نوژه، همکاری راهبردی دفاعی با روسیه داریم به دلیل منافع مشترک است. جمهوری اسلامی ایران، هرگز ابزار نبوده و نخواهد بود، بلکه توانمندی خود را برای توسعه منافع ملی مدیریت می‌کنیم و این ملاحظه را با تمام کشورهای دنیا داریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها