وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح:

ایران موشک کروز دریایی مافوق صوت می‌سازد

موشک‌های ضدّ زره، نقش تعیین کننده ‌ای در جنگ دارند، به طوری که می‌توان به وسیله آن‌ها، بدون درگیری میدانی به نتیجه رسید.
کد خبر: ۹۳۶۲۰۶
موشک ضدّ زره "ناگ"؛ شلیک کن و فراموش کن + تصاویر

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، موشک‌های ضدّ زره، نقش تعیین‌کننده‌ای در جنگ دارند، به طوری که می‌توان به وسیله آن‌ها، بدون درگیری میدانی به نتیجه رسید.

"ناگ" نسل سوم موشک‌های هدایت‌شونده
این طرح، یکی از 5 طرحی است که سازمان دفاع هند بر روی آن تحقیقاتی انجام داد و در پایان به این نتیجه رسیدند می‌تواند طرحی مفید و کارا باشد. تحقیقات بر روی این طرح توسط DRDO: Defence Research and Development Organisation انجام گرفت که این شرکت برای این طرح، در حدود 54.3 میلیون هزینه کرد.
ویژگی‌های فنی
در ابتدا تصمیم گرفته شد که موشک ناگ توسط 3 سیستم هدایت شود:
1-روش سیمی
2-روش مادون قرمز
3-روش امواج لیزری{MMW}
موشک ضدزره ناگ؛ شلیک کن و فراموش کن + تصاویر
در ابتدا روش سیمی برای آن نصب و اجرا شد و بعد از آن، دو روش IIRو MMW بر روی ناگ تعبیه شدند، ولی در حال حاضر به جز آن 3 روش، از یک روش تصویربرداری هم استفاده می‌شود. سیستم مادون قرمز، این موشک یک جستجوگر فعال دارد که برخورد به هدف را تضمین می‌کند. این جستجوگر در قسمت جلوی موشک تعبیه شده است.
یکی از مزایای ناگ، این است که اگر 3 سیستم اولیه هدایت ناگ در برخورد به هدف ناکام بماند، در مرحله آخر، سیستم هدایت تصویری با استفاده ار دوربین‌های تصویری CCD موشک را به سمت هدف هدایت می‌کند که در این روش، هدف، راهی برای جم(منحرف کردن) موشک ندارد و موشک می‌تواند هدف را شکار کند. این موشک، دایره خطای در حدود 0.9 متر دارد. هدایت این موشک به اینگونه است که اول در جهت هدف شلیک می‌شود و سپس بر روی آن متمرکز می‌شود تا برخورد اتفاق بیفتد.
موشک ضدزره ناگ؛ شلیک کن و فراموش کن + تصاویر
وزن این موشک در حدود 42 کیلوگرم است و این قابلیت را دارد که تا در حدود 4 تا 5 کیلومتر هدف را شکار کند. البته اگر موشک از سطح زمین شلیک شود و یا موشک در ارتفاع و یا توسط هلی‌کوپتر شلیک شود، برد آن افزایش چشم‌گیری پیدا خواهد کرد. جنس بدنه ناگ از فایبرگلاس است که این امر باعث می‌شود که موشک امواج راداری را کمتر بازتاب کند و کمتر توسط رادار دشمن شناسایی شود. لازم به ذکر است نیروی پیشرانه این موشک می‌تواند آن را در تمام شرایط آب و هوایی بدون هیچ خللی به خوبی هدایت کند.
بیشتر موشک‌ها پس از شلیک، شعله بزرگی به دنبال خود دارند که این امر باعث می‌شود موشک به راحتی دیده شود ولی در ناگ به جای یک خروجی، از چند خروجی استفاده می‌شود که شعله کمتر شود و اگر این ستون آتش هم قابل رویت باشد؛ فقط در ثانیه اول است. به علاوه یک بوستر تقویت‌کننده کوچک به آن اضافه شده است که از افت سرعت تا 90% جلوگیری می‌کند. موتور ناگ، دارای دو موتور مبتنی بر سوخت نیترات سدیم است که همین سوخت، دود کمی تولید می‌کند. سرعت ناگ در حدود 230 متر بر ثانیه است و وزن کلاهک آن در حدود 8 کیلوگرم است.
موشک ضدزره ناگ؛ شلیک کن و فراموش کن + تصاویر
موشک ناگ، دارای این قابلیت است که روی بالگرد نصب شود
این نسخه به عنوان هلی‌کوپتر ناگ شناخته می‌شود که دارای 8 موشک با 2 پرتاب‌گر 4 تایی است که در دو طرف هلی‌کوپتر نصب می‌شود. در HELINA ناگ توسط قفل لیزری، مادون قرمز و هدایت تصویری هدایت می‌شود. در خودروی زرهی NAMICA یک سیستم هدایت بصری و قفل جداگانه تعبیه شده است که بر امر هدایت این موشک، تأثیر مثبت دارد. این هدایت بصری می‌تواند در شناسایی اهداف به اپراتور شلیک موشک بخصوص در بردهای بلند برد این هدایت چشمی، در حدود 3 کیلومتر است کمک کند.
به همین منوال، یک سیستم قفل و شناسایی اهداف در HELINA تعبیه شده که برد آن در روز به 7 کیلومتر و در شب به 6 کیلومتر می‌رسد که به روش NAMICA اول، هدف به طور کامل شناسایی و به سمت آن شلیک می‌شود و در فاز نهایی بر روی هدف قفل می‌شود. در این سیستم، پس از آن که هدف به طور 100% شناسایی شد، موشک شلیک می‌شود و قفل اول، توسط سیستم هلینا صورت می‌گیرد و اگر قفل شکسته شد، قفل دوم توسط سیستم موشک شروع به کار می‌کند.
موشک ضدزره ناگ؛ شلیک کن و فراموش کن + تصاویر
در زمستان سال 2009 در آب و هوای سرد شمال هند، این موشک مورد بررس قرار گرفت که به گفته ارتش هند، در این آب‌و هوا برد این موشک دچار تقلیل شد. در زمستان 2009 همه از کارکرد این موشک خوشحال بودند و تصمیم گرفته شد که در تابستان سال بعد ساخته شود و در این مدت، فقط تست‌های نهایی جهت مانوردهی موشک انجام گرفت؛ به‌خصوص تست کنترل IIR و هدایت تصویری که این دو روش هدایت توسط هند، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در ژانویه 2010 این موشک توانست یک تانک تی 55 ارتقا یافته را در برد 4.300 متری منهدم کند که در این تست، از دو روش هدایت تصویری و مادون قرمز استفاده شد. اپراتورهای شلیک این موشک از سیستم "شلیک کن، فراموش کن" این موشک بسیار راضی بودند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها