سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: چهارصد میلیون دلاری که به ایران داده شده، پول خود این کشور بوده است که درهرصورت این پول ازطریق دیوان لاهه به ایران می رسید.
کد خبر: ۹۳۴۹۳۴
کربی: پول ایرانی ها را به خودشان بازگرداندیم

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صدا و سیما، جان کربی در گفتگو با شبکه تلویزیونی بی بی سی گفت: چهارصد میلیون دلاری که به ایران داده شده، پول خود این کشور بوده است و یک میلیارد و 300 میلیارد دلاری که به صورت برنامه زمانی به تهران پرداخت خواهد شد نیز بهره پول اصلی یعنی چهارصد میلیون دلاری است که مسدود شده بود.

وی افزود: این پول از طریق دیوان لاهه به ایران می رسید. این پول در سال 1979 مسدود شده بود. به هرحال، این پول، پول خود ایران بود که در هر صورت به آن دست می یافت.این مسیرهای موازی در این قضیه در حال پیگیری بود و به تدریج در حال همگرا شدن بودند (رویه دادگاه لاهه و رویه مذاکرات). ما از این همگرایی استفاده کردیم و از فرصت بهره گرفتیم تا کل قضیه را با هم، حل و فصل کنیم. البته تصریح کرده ام که بین چهارصد میلیون دلار و بازگشت شهروندان آمریکایی ارتباطی وجود نداشته است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: البته در کل قضیه، ما پرداخت این چهارصد میلیون دلار را به تعویق انداختیم تا وقتی که این چهار آمریکایی از ایران خارج شوند و صحیح و سالم به سمت آمریکا در حرکت باشند.

کربی گفت: ما باج نمی دهیم. در قضیه قبلی نیز ما باج ندادیم. سیاست ایالات متحده این است که باج ندهد. یک میلیارد و 300 میلیارد دلاری که به آن اشاره می کنید، بهره پول اصلی یعنی چهارصد میلیون دلار مسدود شده است که به صورت برنامه زمانی پرداخت می شود. در این خصوص نیز تصمیم گیری شده است. این پول از طریق فرایند دیگری به ایران پرداخت شده است. در مجموع و قطع نظر از این مسائل باید بگویم که ما باج نمی پردازیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا با تکرار ادعاهای واشنگتن علیه دولت قانونی سوریه و با حمایت تلویحی از تروریست ها گفت: رژیم سوریه همچنان این توقف درگیری را نقض می کند و اقدامات نظامی روسیه در حمایت از نقض این توقف درگیری هاست.

وی درباره شبه جزیره کریمه نیز در اظهاراتی که با اظهاراتش درباره سوریه و تلاش های واشنگتن برای تغییر دولت قانونی این کشور متناقض است گفت: آمریکا از مدت ها قبل درباره اقدامات صورت پذیرفته در کریمه گفته است که با زور و تکیه بر تفنگ نمی توان نقشه اروپا را تغییر داد!

کربی گفت: تلاش های دیپلماتیک بسیار جدی و قوی در جریان است که از طریق آن، بتوان به راه حلی سیاسی برای قضیه سوریه دست یافت اما در حال حاضر، باتوجه به اینکه درگیری ها متوقف نشده است و رژیم سوریه همچنان این توقف درگیری را نقض می کند و اقدامات نظامی روسیه در حمایت از نقض این توقف درگیری هاست، تیم های آمریکا و روسیه در حال بررسی پیشنهادهایی هستند که چند هفته پیش جان کری وزیر امورخارجه آمریکا و سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه در مسکو درباره آن توافق کردند که براساس آن، درگیری ها در سراسر سوریه متوقف و این کار عملی شود و ادامه داشته باشد، امیدواریم این روند موفقیت آمیز باشد.همانطور که خود وزیر خارجه امریکا نیز گفته است این روند مبتنی بر اعتماد یا باورکردن ظاهر سخنان نیست.

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا ادامه داد: این روند فقط در صورتی نتیجه بخش خواهد بود که روسیه بتواند از نفوذی استفاده کند که می دانیم روسیه درباره بشار اسد از آن برخودار است تا براساس آن، بمباران در سوریه متوقف شود و درگیری ها کاهش یابد و نه تنها برای مردم سوریه فضایی امن ایجاد شود بلکه او (جان کری) معتقد است که اگر بتوان فضایی برای تنفس ایجاد کرد و از درگیری ها کاست، می توان رژیم سوریه و مخالفان را بار دیگر سر میز مذاکرات آورد و شاید تا پایان این ماه (اوت) بتوان این کار را انجام داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها