رئیس جمهور ترکیه که قرار است روز سه شنبه در سن پترزبورگ با همتای روسی خود دیدار کند، آشتی با مسکو پس از ساقط شدن جنگنده‌ روسی در نزدیکی مرز سوریه را به عنوان "نقطه عطفی" در روابط با روسیه توصیف کرد.
کد خبر: ۹۲۹۲۹۶
اظهارات اردوغان در باره آشتی با مسکو پس از ساقط شدن جنگنده‌ روسی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، روزنامه دیلی صباح نوشت: رجب طیب اردوغان، رئس جمهوری ترکیه در جریان کنفرانس خبری مشترکی با نور سلطان نظر بایف، همتای قزاقش که در آنکارا برگزار شد، گفت: ما قصد داریم کدورت‌ها را کنار گذاشته و به روابط قدیمی‌مان بازگردیم.

ابراهیم کالین، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه گفت: نشست اردوغان و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به تسریع روند عادی سازی روابط میان آنکارا و مسکو کمک می‌کند.

وی افزود: ترکیه روسیه را یک شریک و دوست مهم می‌داند. ما به محض آنکه مشخص شد جنگنده ساقط شده در نوامبر ۲۰۱۵ متعلق به نیروی هوایی روسیه بوده موضع دوستانه و سازنده‌ای را اتخاذ کردیم و چند ماه طول کشید تا مذاکرات میان این دو دولت به سطح مشخصی برسد. در پایان رهبران این دو کشور به توافقنامه‌ای دست یافتند و روند عادی سازی روابط آغاز شد.

کالین با اشاره به برنامه نشست روز سه شنبه گفت: پوتین و اردوغان در این نشست درباره روابط دو جانبه و چالش‌های منطقه‌ای از جمله مقابله با تروریسم و بحران سوریه مذاکره خواهند کرد. الان زمانی است که مسائل ملی و منطقه‌ای پیامدهای جهانی دارند. دیگر ممکن نیست که مسائل ملی، منطقه‌ای و جهانی را از یکدیگر جدا کنیم و این امر ما را ملزم می‌سازد تا یک دورنمای جهانی وجامع اتخاذ کنیم.

وی در خصوص بحران سوریه گفت: ترکیه تمایل دارد با همکاری روسیه گذار سیاسی در سوریه را هرچه سریعتر تسهیل کند. تا زمانی که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه زمام امور را برعهده دارد، به طور طبیعی صحبت درباره گذار سیاسی در این کشور غیرممکن است. ماندن اسد در قدرت به معنای ادامه درگیری‌ها در سوریه است. پس از پنج سال جنگ و خونریزی و کشته شدن نیم میلیون سوری، باور دارم که ما نمی‌توانیم با وجود اسد به هدف صلح پایدار در سوریه دست یابیم. مساله مهم در اینجا ایجاد یک ساختار سیاسی دموکراتیک، کثرت گرا و جامع است که تمامی سوری‌ها آن را خواهند پذیرفت. چنین نتیجه‌ای قطعا به نفع ترکیه و روسیه است.

کالین تاکید کرد: دموکراسی ترکیه به دنبال کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه قوی‌تر شده است. ما از اینکه فدراسیون روسیه از اول موضع شفافی را علیه کودتاچیان اتخاذ کرد، قدردانیم. در این حالت روابط ما با روسیه به عادی شدن ادامه خواهد داد و قوی‌تر خواهد شد.

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه در خصوص تلاش‌های تعاونی در صنعت گردشگری و دیگر پروژه‌های مشترک گفت: آنکارا انتظار دارد تعداد گردشگران روسی به سرعت به سطح قبل از نوامبر ۲۰۱۵ برسد. در این رابطه با امنیت ملی نیز مشکل وجود ندارد. ما به همکاری نزدیکمان با روسیه در تمامی حوزه‌ها ادامه خواهیم داد. مساله مهم در اینجا اتخاذ اقداماتی است که به نفع هر دو کشور باشد و به حل مشکلات منطقه‌ای و جهانی نیز کمک کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها