عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: تعارف نکنیم، با این شتاب و روند به اهداف چشم‌انداز گردشگری در سال 1404 نمی‌رسیم.
کد خبر: ۹۲۸۲۶۶
نماینده مجلس:‌بعدِ این همه سال، یک اتوبوس برای گردشگر نداریم

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا نصرالله پژمان‌فر در هم‌اندیشی بخش خصوصی و دولتی گردشگری با اشاره به مزیت‌های اقتصادی صنعت گردشگری، تاکید کرد: شرایط کشور در حالت اضطرار است و باید برای مدیریت آن دست به کار شد. در چنین وضعی، تعارف کردن به صلاح نیست.

وی ادامه داد: زمانی مزیت کشور بر این بود که روی کشاورزی سرمایه‌گذاری کند. زمانی هم اولویت به صنعت داده شد که متأسفانه تا امروز دائما در حال دوپینگ است تا خود را حفظ کند، مثل صنایع سنگین ماشین‌سازی که حتی حداقل مزیتی برای حضور جدی در منطقه پیدا نکرده‌ است.

وی سپس با اشاره به سخنرانی مقامات مسؤول در این هم‌اندیشی بیان کرد: شاید بخشی از این صحبت‌ها تعارف باشد، چرا که در اعتبارات می‌توان ریشه‌ی این تعارف‌ها را پیدا کرد، چون دولت‌ها یک سیاست اعلامی دارند که پشت تریبون‌ها اعلام می‌کنند و یک سیاست اعمالی که در بودجه اعمال می‌کنند. سند بودجه نشان می‌دهد که چه چیزی برای دولت مهم و در اولویت است.

نماینده مردم در مجلس دهم افزود: سند بودجه،‌ رشد گردشگری را خوب نشان می‌دهد، ولی این رشد کافی نیست، مخصوصا با شتابی که در چشم‌انداز 20 ساله و برنامه ششم در نظر گرفته شده است. تعارف نکنیم با وضع موجود، ما به آنچه می‌خواهیم نمی‌رسیم.

وی برای تایید این سخنانش به برخورد دولت در برابر خواسته‌ی بخش خصوصی برای تأمین نیازمندی‌ها اشاره کرد و گفت:‌ چند سال است که تورگردانان می‌گویند گردشگران خارجی نمی‌توانند شرایط اتوبوس‌های جاده‌ای موجود در کشور را تحمل کنند. آن‌ها درخواست 500 اتوبوس را مطرح کردند. این پیشنهاد در دولت ارائه شد، اما انتهای کار یک نفر اعلام کرد اقتصاد ما با تأمین این خواسته به هم می‌ریزد! پس برای توریست‌ها یک خط تولید در داخل ایجاد می‌کنیم. این یعنی فاتحه، یعنی بعد از این همه سال یک اتوبوس برای گردشگر نداریم.

پژمان‌فر در ادامه سخنانش به برخوردهای حمایتی مجلس نیز اشاره کرد و افزود: ما در مجلس قانونی برای معافیت مالیاتی داشتیم که براساس آن هر فرد حقوقی در حوزه گردشگری کار می‌کرد، 50 درصد مشمول معافیت مالیاتی می‌شد. این در حالی بود که 90 درصد آن‌ها ارز از کشور خارج می‌کردند. بنابراین در مجلس طرح صددرصد معافیت مالیاتی برای واردکنندگان گردشگر خارجی به کشور تصویب شد.

وی ادامه داد: در مقابل، آن‌هایی که گردشگر خارج می‌کنند باید صد درصد مالیات بدهند. چرا آن‌ها باید معاف باشند وقتی ارز از کشور خارج می‌کنند و با این کار آسیب فرهنگی هم بوجود می‌آورند؟ البته که اشکالی ندارد مردم به خارج از کشور سفر کنند، اما مالیات آن را هم باید بدهند.

او همچنین برای ایجاد کمیسیون مستقل گردشگری در مجلس اعلام آمادگی کرد و افزود: صفر تا 100 مسائل را می‌توان در چنین کمیسیونی پیگیری و بررسی کنیم. البته در حال حاضر قوی‌ترین کارگروه کمیسیون فرهنگی مجلس به گردشگری اختصاص دارد.

پژمان‌فر همچنین بر لزوم تنقیح و نسخ قوانین در حوزه گردشگری تأکید کرد و گفت: باید کاری کنیم راحت‌ترین مسیرها، تسهیلات و مشوق‌ها در اختیار صنعت گردشگری قرار گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها