سوئیفت هم به درد اقتصاد ایران نخورد

«معاملات دلاری» همچنان متوقف

سوئیفت اکنون برقرار است ولی عملاً کارآیی لازم را برای فعالان اقتصادی ندارد، چراکه معاملات دلاری همچنان متوقف است و رایزنی با آمریکایی‌ها در این باره هم به نتیجه خاصی منجر نشده است.
کد خبر: ۹۲۱۳۰۹

به گزارش مهر، قفل سوئیفت چند وقتی می‌شود که به ظاهر باز شده است. اکنون کمتر فعال اقتصادی گلایه از عدم برقراری آن دارد اما این‌که بعد از برقراری در تسهیل مراودات بانکی ایران با دنیا چقدر کارآیی دارد، سوال مهمی است. آن‌گونه که تجار می‌گویند اکنون بودن یا نبودن سوئیفت چندان فرقی به حالشان ندارد، چرا که هنوز روابط کارگزاری ایران با دنیا برقرار نیست.

چند سالی بود که بعد از تشدید تحریم‌های آمریکا و غرب علیه ایران همه چیز باید از کانال غیررسمی پیش می‌رفت اما بعد از اجرایی شدن برجام، چشم‌ها به برقراری مجدد روابط بانکی ایران با دنیا در یک کانال رسمی دوخته شده بود و اولین چیزی که جرقه‌های امید را در دل فعالان اقتصادی به وجود آورد، همین حل مشکلات بانکی از کانال رسمی با دنیا بود.

روزها گذشت تا کشمکش‌های دولت و فعالان اقتصادی بر سر برقرار بودن یا نبودن سوئیفت به نتیجه و یک حرف مشترک برسد که بالاخره سوئیفت وصل است یا نه؟ دولت می‌گفت ارتباط شبکه جهانی سوئیفت با ایران برقرار شده و حتی تور رسانه‌ای برای بازدید خبرنگاران از مراحل اجرایی شدن آن در مراودات بانکی برگزار شد اما با این همه فعالان اقتصادی می‌گفتند هنوز در عمل و واقعیت، نمی‌توانند از خدمات سوئیفت استفاده کنند. حال اما دیگر کمتر کسی از برقرار نبودن سوئیفت گلایه دارد و همه چیز برقرار است اما این‌که بودن یا نبودنش چقدر به تعاملات تجاری ایران با دنیا کمک می‌کند هم خود نکته دیگری است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها