مقاومت برنت در مرز 50 دلار

شاخص نفت‌خام برنت با وجود نوسان‌های شدید در هفته گذشته، توانست جایگاه خود را بالای مرز 50 دلار تثبیت کند. استمرار بحران در برخی کشورهای تولیدکننده نفت، بویژه نیجریه، سبب شد قیمت نفت در سه روز نخست معاملات هفته گذشته از افزایشی چشمگیر برخوردار باشد، اما بازگشت تدریجی تولید نفت کانادا، رشد تولید نفت آمریکا و افزایش ارزش دلار، سبب شد این روند افزایشی متوقف شود.
کد خبر: ۹۱۳۵۱۵
مقاومت برنت در مرز 50 دلار

قیمت شاخص نفت‌خام برنت در هفته گذشته حدود 2درصد و قیمت شاخص نفت‌خام دبلیو تی آی آمریکا حدود یک درصد افزایش یافت.

گزارش مؤسسه جنسکیپ درباره کاهش یک میلیون و 80 هزار بشکه‌ای سطح ذخیره‌سازی نفت‌خام در پایانه کوشینگ در ایالت اوکلاهومای آمریکا نیز به رشد قیمت نفت کمک کرد.

نظرسنجی از کارشناسان نشان داد، به احتمال زیاد، مجموع ذخیره‌سازی نفت‌خام در آمریکا نیز در هفته منتهی به چهاردهم‌خرداد ‌، با سه میلیون و 500 هزار بشکه کاهش رو به رو بوده است.

با این همه، رشد ارزش دلار در پی اظهار نظر رئیس بانک مرکزی آمریکا درباره رشد نرخ بهره در این کشور، سبب شد رشد قیمت شاخص‌های برنت و دبلیو تی‌آی محدود باشد.

اگرچه رشد قیمت دلار در این روز دوامی نداشت، اما معامله‌گران همچنان نسبت به خرید محموله‌های نفتی محتاط باقی ماندند. با توجه به قیمت‌گذاری نفت به دلار، افزایش ارزش این ارز هزینه خرید آن را برای دارندگان ارزهای دیگر افزایش می‌دهد و در نتیجه، مطلوبیت نفت‌خام کاهش می‌یابد. به گفته معامله‌گران، اگر گمانه‌زنی درباره رشد نرخ بهره در آمریکا تقویت شود، افزایش ارزش دلار در روزهای آینده ادامه خواهد داشت.

استمرار اختلال در تولید نفت نیجریه و بروز نشانه‌هایی از رشد تقاضای جهانی نفت‌خام سبب شد در معاملات روز سه‌شنبه (هجدهم‌خرداد‌ماه) قیمت نفت‌خام افزایش یابد و شاخص نفت‌خام دبلیو تی‌آی آمریکا به بالاترین حد خود در 11 ماه اخیر برسد.

با این همه، نگرانی از رشد چشمگیر تولید نفت در واکنش به افزایش قیمت این کالا، سبب شد فعالان بازار همچنان جانب احتیاط را رعایت کنند.

برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند، قیمت نفت آمریکا تا سطح 55 دلار و قیمت برنت تا سطح 56 دلار افزایش ‌‌یابد. قیمت کنونی شاخص نفت‌خام دبلیو تی‌آی آمریکا 90 درصد بیش از قیمت پایینی است که ماه فوریه سال جاری میلادی رقم خورده بود.

اطلاعات اقتصادی چین نیز نشان می‌دهد، واردات نفت‌خام این کشور در ماه می سال جاری میلادی همچنان بالا باقی مانده است. چین، دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان است و اطلاعات اقتصادی این کشور، به طور معمول تأثیر ‌قابل‌توجهی بر بازار نفت دارد.

اگرچه آمار واردات نفت‌خام چین در ماه می با افت ماهانه رو‌به‌رو شد، نسبت به دوره مشابه در سال 2015 میلادی از 40 درصد رشد برخوردار بود. مجموع واردات نفت‌خام چین در پنج ماه نخست سال 2016 میلادی نیز 16 درصد رشد سالانه داشت.

گزارش بانک انگلیسی بارکلیز نشان می‌دهد، سرمایه‌گذاران تمایلی بیشتر برای خرید انواع کالاهای معاملاتی پیدا کرده‌اند، به گونه‌ای که در چهار ماه نخست سال جاری میلادی، 28 میلیارد دلار در معامله این کالاها سرمایه‌گذاری شده است. با توجه به رقم یاد شده، مجموع سرمایه فعال در معاملات کالا به 220 میلیارد دلار رسیده که بالاترین رقم در یک سال اخیر به شمار می‌آید.

این حجم بالای سرمایه می‌تواند حتی در شرایط کنونی عرضه مازاد نفت در بازارهای جهانی، به رشد قیمت این کالا کمک کند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا هم اعلام کرد، تولید نفت این کشور در هفته منتهی به‌ چهاردهم خرداد 10 هزار بشکه در روز افزایش داشته که نشان می‌دهد رشد قیمت نفت از هم اکنون تولیدکنندگان آمریکایی را به افزایش تولید تشویق کرده است.

یحیی احمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها