نشست خبری سخنگوی وزارت ارشاد:

سعودی‌ها حج امسال را به بن‌بست رسانده‌اند

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شرایط جدید عربستان برای برگزاری حج امسال، گفت: آقایان مراجع با این شرایط، تمایلی برای حج امسال ندارند و ملت ایران هم زیر بار تحقیر و فشار نمی‌رود.
کد خبر: ۹۰۷۲۵۶
سعودی‌ها حج امسال را به بن‌بست رسانده‌اند

به گزارش جام جم آنلاین ، حسین نوش آبادی پیش از ظهر امروز دوشنبه سوم خرداد در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در محل سالن اجتماعات دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی در تهران برگزار شد، در پاسخ یکی از خبرنگاران که خواستار توضیحات او درباره انتشار مقاله‌ای در نقد هولوکاست در سایت وزارت ارشاد همزمان با نمایشگاهی در این باره در کشور شد، گفت: ترجمه و انتشار یک مقاله در سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به هیچ وجه به معنای تائید محتوای آن نبوده و نخواهد بود.

وی افزود: بعد از نمایشگاهی که تحت عنوان هولوکاست برگزار شد، نظرات موافق ومخالف متعددی در این رابطه مطرح شد. ما جدا از اینکه بخواهیم درباره این نمایشگاه اظهارنظر خاصی داشته باشیم، باید بگوییم همزمانی انتشار مقاله‌ای در نقد هولوکاست در سایت وزارت ارشاد و برخی از شبکه‌های خارجی ماهواره‌ای، بدون علت و کاملاً بدون برنامه ریزی صورت گرفته و هیچ گونه هماهنگی در این رابطه وجود نداشته است.

نوش آبادی گفت: این مقاله نقل یک رخداد فرهنگی است و تحلیلی که در آن وجود دارد این است که درصدد تحمیل یک نگاه خاص نیست.

دیدگاه‌های مراجع تقلید را به عنوان رهنمود به کار می‌بریم

سخنگوی وزارت ارشاد درمورد موارد و نکاتی که در دیدارهای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با مراجع عظام تقلید در هفته‌های گذشته مطرح شده است، گفت: فرهنگ و هنر ما با مبانی دینی و اسلامی گره خورده و حوزه‌های علمیه و علما و مراجع معظم تقلید هم در رابطه با این مسائل حساسیت‌های خودشان را دارند که این موارد برگزاری این دیدارها را ضروری می‌کند.

وی افزود: در این دیدارها وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد دستگاه فرهنگی و طرح برخی مسائل و موضوعات، نسبت به شفاف سازی در خصوص برخی موارد عمل کرده است، ضمن اینکه نظرات مراجع تقلید را هم شنیده اند و به عنوان رهنمود به کار می برد.

وی افزود: موضوع حج از جمله موارد مهمی بوده است که در این دیدارها میان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مراجع تقلید مطرح شده است؛ کارشکنی های سعودی ها برای اینکه حج امسال برگزار نشود و عدم موافقت آنها با شروط منطقی و عقلانی جمهوری اسلامی ایران، از جمله موضوعات مورد بحث در این رابطه بوده است.

با شرایط جدید عربستان، حج امسال دیگر «ابراهیمی» نخواهد بود

به گفته سخنگوی وزارت ارشاد، سعودی‌ها نه تنها این شروط را نپذیرفته اند، بلکه ضوابط و شروط جدیدی را برای حج امسال وضع کرده اند که شرایط را بسیار سخت کرده چنانکه اگر این حج را برگزار کنیم، دیگر حج ابراهیمی نخواهد بود.

وی تصریح کرد: سعودی‌ها از ابتدا تمایلی برای هموار کردن سفر حجاج ایرانی به خانه خدا نداشتند و نه تنها شروط منطقی را نپذیرفته‌اند بلکه اخیراً با تدوین شروط غیرمنطقی، به دنبال تجمیع فشارهای افکار عمومی جهان اسلام علیه ایران هستند. آقایان مراجع تقلید با این شرایط، تمایلی برای حج امسال ندارند و ملت ایران هم زیر بار ذلت، تحقیر و فشارهای غیر منطقی سعودی ها نخواهد رفت.

نوش آبادی اضافه کرد: سعودی‌ها حتی برای چند نفر مسئولی که برای پیگیری وضعیت حج امسال به عربستان رفتند، ویزا ندادند و تمامی امور مربوط به اعزام زائران و اسکان آنها و امور حج و بهداشت و موارد دیگر مربوط به برگزاری حج را معلق کرده‌اند و ما در حال حاضر ۴، ۵ ماه از برنامه ریزی‌هایمان برای حج عقب هستیم که این شرایط وضعیت حج را به بن بست رسانده است. عامل تمامی این اتفاقات خود سعودی‌ها هستند.

افزایش ۱۵ درصدی فروش نمایشگاه کتاب بیست و نهم

سخنگوی وزارت ارشاد در ارائه گزارشی از بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: در نمایشگاه امسال ۲۴۰۰ ناشر داخلی در ۱۷۰۰ غرفه حضور داشتند که ۳۰۰ هزار عنوان کتاب را در نمایشگاه عرضه کردند. همچنین در این نمایشگاه ۱۶۰ هزار عنوان کتاب خارجی عرضه شد.

وی افزود: نمایشگاه امسال با ۱۵ درصد رشد در فروش کتاب، رقم ۱۱۰ میلیارد تومانی فروش را ثبت کرد. واگذاری امور به تشکل های نشر و صنوف مرتبط و افزایش تسهیلات یارانه ای به همه اقشار از جمله ویژگی‌های این دوره بود.

همچنین به گفته سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای اسلامی شهر تهران با اقدام شهرداری پایتخت در توافق با این وزارتخانه برای واگذاری رایگان شهر آفتاب جهت برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۵ سال دیگر، موافقت کرده است. این در حالی است که درخواست اولیه وزارت ارشاد، واگذاری ۱۰ ساله این مکان به صورت رایگان برای برگزاری این رویداد بوده است.

نگران شدت گرفتن مدلینگ در کشور هستیم

سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به سوالی در مورد اقداماتی که در زمینه مدلینگ در کشور صورت می‌گیرد، گفت: این جریان در کشور رو به پیشرفت است و چنانچه حدود متعارف آن حفظ شود، اقدامی پذیرفته است اما فعالیت در این زمینه باید در چارچوب ضوابط و قوانین باشد چرا که گاهی برخی افراط ها در این زمینه موجب معضلاتی می شود.

وی ادامه داد: حرکتی که در زمینه مدلینگ در جامعه شدت گرفته، تا حدودی ما را نگران کرده است چرا که از عرف خارج می شود. به همین دلیل نیازمند ساماندهی است؛ ما با کشورهای دیگر تفاوت هایی داریم و اینگونه نیست که مدل های غربی هم در کشور ما پیاده سازی شود.

نوش آبادی در پاسخ به سوال دیگری در مورد آخرین وضعیت اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، یکی از اقدامات دولت یازدهم را به تصویب رساندن آئین نامه اجرایی قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات عنوان و تاکید کرد: کمیسیونی که زیر نظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شده است، وظیفه نظارت بر اجرای قانون را بر عهده دارد.

سخنگوی وزارت ارشاد ادامه داد: این قانون منطبق با حقوق شهروندی و در راستای دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات لازم است البته منهای اطلاعات سری، طبقه بندی شده، محرمانه و فوق سری که مهر سری و محرمانه بر آنها خورده باشد. گزارش‌های مربوط به تخلف از اجرای این قانون، به صورت هفتگی و ماهیانه از سوی این کمیسیون تهیه و به رئیس جمهور ارائه می‌شود.

وی افزود: مطابق این قانون، چنانچه شهروندان در اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات با مشکلی روبرو هستند، می‌توانند به کمیسیون نظارتی که در این رابطه تشکیل شده مراجعه و شکایت خود را مطرح کنند. این کمیسیون شکایت را پیگیری می کند ضمن اینکه شخص رئیس جمهور هم به طور مرتبط گزارشات را رصد می کند.

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها