سقوط هواپیمای خطوط هوایی مصر در جنوب جزیره یونانی "کرت"، برای مخالفان مسلح سوریه و حامیان آنها به ویژه عربستان، ترکیه و قطر، اتفاقی بسیار ناخوشایند است.
کد خبر: ۹۰۶۹۵۳
سقوط هواپیمای مصری و شکست طرح «ب» سعودی در سوریه

به گزارش جام جم آنلاین، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامۀ رأی الیوم، در مقاله ای با اشاره به اینکه حادثۀ سقوط هواپیمای مصری بیش از پیش ابرقدرت ها را متقاعد می کند که باید مبارزه با گروههای تروریستی را بر تلاش برای سرنگونی حکومت سوریه ارجحیت دهند، نوشت: "سقوط هواپیمای خطوط هوایی مصر ممکن است اجرای طرح "B" در سوریه را که عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان به دنبال اجرای آن است، به چالش بکشاند."

در حالی که نشست اخیر مجموعه کشورهای حامی سوریه، به رهبری آمریکا و روسیه، از تعیین موعدی برای از سرگیری مذاکرات بین طرف های بحران در سوریه ناتوان نشان داد، می توان یأس و سرخوردگی را در مسئولان سعودی، که امید داشتند با مذاکرات راهی برای کنار زدن اسد بیابند، مشاهده کرد. به همین دلیل، در شرایطی که بیانیۀ پایانی این نشست، بر ضرورت اولویت دادن به صلح و پرهیز از برخورد نظامی تأکید کرده است، ناگاه عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در گفتگوی مطبوعاتی خود، تأکید می کند که زمان اجرای طرح "B" در سوریه فرارسیده است. او، با تکرار جمله های قبلی خود، گفته است: «بشار اسد باید برود یا به از طریق گفتگوی سیاسی یا به زور عملیات نظامی».

اما با سقوط هواپیمای مصری، که گمانه زنی های جدی دربارۀ تروریستی بودن آن مطرح شده است، کوچکترین تردیدی نیست که روسیه خواهد گفت: دیدید دیدگاه ما از ابتدا صحیح بود؟ دیدید اولویت های ما به جا بودند؟ اکنون، طبیعی است که نوک پیکان سرزنش های روسیه به سمت مثلث عربستان، ترکیه و قطر و حامی همه آنها، امریکا خواهد بود.

از نظر متحدان عربستان، از جمله مصر که سعودی ها 25 میلیارد دلار برای کشاندن آن به سمت خود و دور کردنش از محور سوریه و ایران هزینه کرده است، عادل الجبیر طرح "B" خود را در بدترین زمان ممکن ممکن مطرح کرده است . این طرح مشتمل بر اعطای موشک ضد هواپیما و ضد تانک به مخالفان مسلح سوریه از جمله گروههای افراطی است، مسأله ای که ممکن است با مخالفت جدی امریکا روبه شود و عصبانیت روسیه را به دنبال داشته باشد. حتی می توان پیش بینی کرد که روسیه در برابر چنین طرحی، موشک های اس 300 را برای مقابله با هواپیماهای آمریکایی، سعودی و ترکیه ای به ارتش سوریه واگذار و بمباران گستردۀ گروههای مسلح را تشدید کند.

با وجود این، به نظر می رسد اظهارات مسئولان سعودی دربارۀ روی آوردن به طرح "B" در سوریه چیزی بیش از تلاش برای فریب افکار عمومی مردم سوریه و ایجاد جنگ روانی علیه نظام این کشور و حامیانش نباشد؛ زیرا حکومت سعودی، اکنون، در باتلاقی از انبوه مشکلات فرو رفته است. مشکلات امنیتی در داخل عربستان و تشدید فعایت گروه های تروریستی در این کشور، جنگ فرسایشی و پر هزینه در یمن و قانون جدید کنگرۀ آمریکا برای پیگرد مسئولان سعودی به دلیل مشارکت در حملات یازده سپتامبر، گوشه ای از مشکلاتی است که توانایی عملی عربستان برای ورود نظامی به سوریه در قالب طرح "B" را با چالش های اساسی رو به رو خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها