از میان اقشار مختلف جوانان در ایران، جوان‌های داوطلب هلال‌احمر یکی از گروه‌های قابل افتخار در کشور ما هستند که بخش بزرگی از جمعیت دو میلیون نفری داوطلبان هلال‌احمر را تشکیل می‌دهند. آنها حقوقی نمی‌گیرند، انتظار امتیازی ندارند و در عوض صادقانه وعاشقانه برای نجات همنوعانشان و رضای خدا تلاش می‌کنند.
کد خبر: ۹۰۵۹۸۱

جالب است بدانید افزون بر نیمی‌ از داوطلبان جمعیت‌های ملی صلیب سرخ و هلال‌احمر در دنیا را جوانان تشکیل می‌دهند و در ایران نیز جوانان بخش عمده‌ای از اعضای داوطلب هلال‌احمر را شامل می‌شوند. تمرکز بر فعالیت‌های جوانان هلال‌احمر و حمایت از آنها، سرمایه‌گذاری ای ضروری به نظر می‌رسد و این سرمایه گذاری، نه‌فقط برای امروز که برای آینده صورت می‌گیرد.

جوانان در جمعیت هلال‌احمر، نقش‌های متفاوتی برای خود انتخاب می‌کنند و با توجه به این نقش‌ها، آموزش‌دیده و توانمند می‌شوند. این توانمندی در جهت فعالیت و رهبری فعالیت‌های بشردوستانه و خیریه در سطوح مختلف هلال‌احمر از روستاها تا جمعیت ملی به‌کار گرفته می‌شود.

این فعالیت‌ها در قالب کانون‌های جوانان هلال‌احمر در سطوح مختلف پیش دبستانی، دانش‌آموزی، دانشجویی و روستایی به‌صورت شبکه‌ای، سراسر کشور را در برگرفته است و ویژگی مثبتش این است که آنها به شکلی آشکار، اثرگذاری تلاش خود را در بخش‌های مختلف می‌بینند. به همین دلیل نیز تشویق می‌شوند تا حتی بعد از جوانی نیز عضویت خود را در هلال‌احمر ادامه دهند و به نوعی حوزه جوانان هلال‌احمر، دروازه ورود اعضا به هلال‌احمر به‌شمار می‌آید.

جوانان هلال‌احمر در سراسر جهان و همچنین ایران به‌عنوان سفیران تغییرات مثبت رفتاری و افزایش سرمایه اجتماعی به حساب می‌آیند. آنها به‌صورت داوطلبانه در زمینه‌های گوناگونی همچون سبک زندگی، آگاه سازی درخصوص ترویج سبک زندگی سالم، آمادگی برای مقابله با سوانح و بلایا، فراگیری و انتقال آموزش‌های امدادی و کمک‌های اولیه، فعالیت‌های زیست‌محیطی و تغییرات اقلیمی‌و نهادینه کردن ارزش‌های بشردوستانه فعالیت می‌کنند. در واقع این گروه از سرمایه‌های انسانی، ذخایری برای سامان دادن به شرایط بحرانی در کشور یا جبران کاستی‌های اجتماعی گوناگون هستند. به همین دلیل در حوزه جوانان، جمعیت هلال‌احمر بر ظرفیت سازی از طریق توسعه مهارت‌های داوطلبانه و رهبری جوانان، تاکید جدی دارد و در این زمینه به شکلی ویژه سرمایه‌گذاری کرده است.

حامد صدیقی‌

معاون امور جوانان هلال‌احمر استان یزد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها