معاون دی‌میستورا در دیدار با امیرعبداللهیان:

نیازمند ایده‌های ایران برای برون رفت از بحران سوریه هستیم

حفظ آتش‌بس و ارسال کمک‌های بشردوستانه

نشست سوریه در وین پایان یافت

نشست گروه موسوم به حامیان سوریه (گروه تماس) که با حضور وزیر خارجه ایران و به منظور حل بحران سوریه در وین برگزار شد، دقایقی پیش پایان یافت.
کد خبر: ۹۰۵۸۹۰
نشست سوریه در وین پایان یافت

به گزارش جام جم آنلاین ، نشست گروه موسوم به حامیان سوریه (گروه تماس) که پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه) به وقت محلی با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در کاخ «نیدراوسترایش» وین برگزار شد، دقایقی پیش و بعد از حدود ۶ ساعت پایان یافت.

پس از پایان نشست امروز، جان کری به همراه سرگئی لاوروف و استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در سوریه در نشست خبری مشترک شرکت کردند.

وزیر خارجه آمریکا در این نشست مشترک گفت که «ما یک چارچوب برای صلح داریم اما بزرگترین چالش ما در حال حاضر، عملی کردن این طرح(صلح) است. برخی طرف‌ها نباید حق وتو داشته باشند».

او همچنین از افزوده شدن کشورهای استرالیا، کانادا و اسپانیا به کشورهای عضو گروه تماس بین‌المللی برای حل بحران سوریه خبر داد.

کری همچنین بار دیگر اعلام کرد که کشورهای حامی بشار اسد و حامی مخالفان بر لزوم یکپارچگی سوریه تاکید دارند.

از سوی دیگر وزیر خارجه روسیه در اظهارات خود تاکید کرد که باید زمینه برای حضور همه طرف‌های سوری از جمله کردهای این کشور در مذاکرات برای حل بحران سوریه فراهم شود.

سرگئی لاوروف همچنین افزود که با توجه به توافقات آتش‌بس در سوریه از ماه فوریه، خشونت‌ها در این کشور بسیار کاهش یافته است.

دیپلمات ارشد روس همچنین تاکید کرد که نگرانی درباره افزایش فعالیت‌های تروریستی در منطقه وجود دارد و تروریست‌های جبهه النصره با مخالفان تندرو در حال ائتلاف بوده است.

نماینده ویژه سازمان ملل هم بر افزایش همکاری‌ها به ویژه همکاری آمریکا و روسیه برای کمک‌های انسانی به غیرنظامیان سوری تاکید کرد و همچنین گفت که این کمکها باید به سرعت عملی شود.

استفان دی میستورا همچنین تاکید کرد که بحران انسانی سوریه باید در اولویت همه کشورها و بازیگران قرار گیرد.

در بخشی از این کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی درباره شرایط مورد نظر برای پیش بردن مذاکرات جهت حل بحران سوریه، وزیر خارجه روسیه بر لزوم مقابله با تروریسم تاکید کرد.

سرگئی لاوروف گفت که باید اولویت اول مقابله با تروریسم باشد و نه درخواست برای کناره‌گیری بشار اسد از ریاست جمهوری و قدرت در سوریه.

دیپلمات ارشد روس همچنین تاکید کرد که «ما (روسیه) از اسد حمایت نمی‌کنیم بلکه از مقابله با تروریسم حمایت می‌کنیم. ما از یک شخص حمایت نمی‌کنیم».

این نشست یک روزه در راستای تلاش‌ها برای تثبیت آتش‌ بس در سوریه و ادامه گفت‌وگوها برای برقراری صلح در سوریه برگزار شد.

جان کری وزیر خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در این نشست شرکت و ریاست نشست را مشترکا بر عهده‌ داشتند.

وزرای خارجه ایران، آمریکا، آلمان، روسیه، فرانسه، عربستان، انگلیس، استرالیا، ترکیه، عمان، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و استفان دی‌میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه از جمله حاضران در این نشست یک روزه هستند.

گروه حمایت از سوریه (گروه تماس) متشکل از 17 کشور از جمله ایران است که با هدف یافتن راهکاری دیپلماتیک برای بحران سوریه شکل گرفت.

این گروه با حمایت شورای امنیت نقشه راهی را شروع کرده که بر اساس آن قرار است بعد از برقراری آتش‌بس، مذاکرات دولت و معارضین آغاز شده، قانون اساسی جدید تدوین شود و ظرف 18 ماه انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری در سوریه برگزار شود.

وزیر خارجه ایران پیش از این در نشست‌های وین یک و دو و همچنین نشست مونیخ درباره سوریه با حضور گروه تماس شرکت کرده بود.

نشست وین یک هشتم آبان ماه 1394 با حضور 17 کشور در هتل امپریال شهر وین برگزار شد و طرفین در پایان آن با صدور بیانیه‌ای 9 بندی بر لزوم آغاز گفت‌وگوهای سیاسی در سوریه تأکید کردند. برقراری آتش‌بس، مبارزه با تروریسم، گفت‌وگوهای سوری - سوری و نهایتا برگزاری انتخابات از جمله مفاد آن بیانیه بود.

نشست وین 2 نیز 23 آبان ماه سال گذشته (1394) در هتل امپریال شهر وین با حضور نمایندگانی از 18 کشور و نمایندگان اتحادیه اروپا و سازمان ملل برگزار شد و در این نشست هیأت‌هایی از ایران، آمریکا، روسیه، فرانسه، چین، انگلیس، آلمان، ایتالیا، عربستان سعودی، عراق، ترکیه، مصر، امارات متحده عربی، قطر، اردن، لبنان و عمان ، استرالیا، نماینده اتحادیه اروپا و همچنین استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه حضور داشتند و در این دور برای نخستین بار استرالیا نیز شرکت کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین 22 بهمن ماه سال گذشته در نشست بین‌المللی کمک به حل بحران سوریه در مونیخ شرکت کرد.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها