ورزش در دوران مدرن و پست‌مدرن در معنای عمیق خود تغییر کرده است. تا پیش از انقلاب صنعتی، ورزش و فعالیت بدنی همسو با کار بشر تعریف شده بود، اما پس از این تاریخ بود که نگاه جوامع به کار و گذران اوقات فراغت تغییر کرد و افراد مختلف برای فعالیت بدنی و گذران اوقات فراغت مستقل از کار روزانه برنامه‌ریزی کردند. با جدا شدن کار از اوقات فراغت در عصر مدرنیته مفهوم ورزش نیز بین اقشار مختلف معنای تازه‌ای پیدا کرد.
کد خبر: ۹۰۰۳۱۱
ورزش در دوران پسامدرن

بر این اساس در بخش سلامت از طریق برنامه‌های ورزشی تحولات فزآینده‌ای دیده شد و پس از آن در سده اخیر با راه‌اندازی باشگاه‌های ورزشی، ورزش قهرمانی شکل گرفت و به یکی از نهادهای قدرتمند اجتماعی تبدیل شد. در عصر اطلاعات نیز ورزش جزو‌لاینفک جامعه است که در این بین شاهد نسل جدید باشگاه‌ها و رشته‌های مختلف ورزشی با هدف سلامت محوری هستیم. در بعد قهرمانی نیز ورزش در یکی از معناهای بسیار خود روی هویت ملی از طریق رقابت بین ملت‌ها تاکید دارد.

ورزش در تعریف سلامت‌محوری در دوران پست‌مدرنیست خلاقیت‌های پرشماری دارد که پای افراد مختلف را به باشگاه‌های ورزشی باز می‌کند. با رشد فزآینده علم ورزش و اهمیت فعالیت بدنی، تعریفی که از ورزش می‌شود بسیار عمیق‌تر است. از این‌رو ورزش با تکیه بر فناوری به مرزهای شکوفایی رسیده است. از تاثیر رسانه‌ها نیز نباید غافل شد که در دوران پست‌مدرن ارتباط معناداری با ورزش ایجاد کردند و در کنار توسعه ورزش قهرمانی با معرفی و پرداختن به تیم‌های برتر و ستاره‌های ورزشی، تشویق و ترویج ورزش به همراه ساخت باشگاه‌ها و مراکز ورزشی، آکادمی‌ها، رعایت اصول علمی، پزشکی و تغذیه ورزشی در سلامت جامعه را از نظر دور نداشتند به‌طوری که افراد می‌توانند با انجام حرکات یا قرار گرفتن در محیط‌های خاص ورزشی به باورهای تازه‌ای از سلامت دست یابند. ‌امروزه پیکر سنجی، آگاهی از میزان چربی بدن یا هر نوع تغییرات فیزیولوژیک، رشته‌های ورزشی متناسب با سن و ویژگی‌های جسمانی و روانی افراد با امکانات دیجیتالی یا دستگاه‌های مدرن ورزشی، قابل دسترس است و پیشرفت و نوگرایی در ورزش، به هدف افراد که همان سلامت است، اهمیت بیشتری می‌دهد.

محمد رضاپور

گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها