در حالی که مذاکرات ژنو برای برقراری روند صلح در سوریه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، فرستاده سازمان ملل به این کشور نسبت به ‌آینده این آتش‌بس هشدار داد.
کد خبر: ۸۹۸۱۱۳

به گزارش منابع خبری، استفان دی‌میستورا در کنفرانس مطبوعاتی در ژنو گفت: براساس تمامی معیارها، آتش‌بس در سوریه همچنان پابرجاست، اما اگر سریع‌تر اقدامی نکنیم با خطر شدید مواجه خواهد شد.وی در ادامه خواهان برگزاری نشست فوق‌العاده‌ گروه بین‌المللی حامیان سوریه در سطح وزارتی به دلیل وخامت اوضاع انسانی و با هدف بررسی آتش‌بس و روند سیاسی در ژنو شد.

دی‌میستورا تاکید کرد: تلاش می‌کنیم همه پیشنهادها درباره هیات دولت انتقالی و دولت فراگیر در سوریه را بررسی کنیم. دیدگاه‌های تمامی طرف‌ها درباره انتقال سیاسی را بررسی خواهیم کرد. دو طرف مذاکره‌کننده در ژنو در حال حاضر درباره انتقال سیاسی صحبت می‌کنند و ما نمی‌توانیم به عقب بازگردیم. ما از بررسی مهم‌ترین مساله یعنی انتقال سیاسی در سوریه دست نخواهیم کشید.

دی‌میستورا گفت: ما با هیات عالی مخالفان سوریه برای اطلاع از نظرشان درباره هیات دولت انتقالی مذاکره کردیم؛ با دولت سوریه نیز درمورد دیدگاهشان پیرامون تشکیل دولت فراگیر و تغییرات عملی به بحث و گفت‌وگو پرداختیم. همچنین اوضاع انسانی در «کفریا» و «الفوعه» در شمال سوریه و اماکن دیگری را پیگیری می‌کنیم، دو طرف در سوریه آتش‌بس را نقض نکردند، اما آتش‌بس با خطر شدیدی مواجه است.در همین حال، باراک اوباما، رئیس‌جمهورآمریکا در جریان سفر به انگلیس و دیدار با مقامات این کشور، در مورد مسائل مهم بین‌المللی از جمله بحران سوریه گفت‌وگو کرد.

وی در کنفرانسی خبری گفت: بحران سوریه نمی‌تواند بدون مذاکرات سیاسی حل و فصل شود و این نیازمند آن است که بشار اسد با افرادی که بشدت با آنها اختلاف نظر دارد، کنار بیاید.

اوباما درباره فروپاشی آتش‌بس در سوریه نیز گفت: من بشدت نگران آتش‌بس سوریه هستم و نمی‌دانم آیا این آتش‌بس پایدار خواهد بود یا خیر؟

در این میان از تحولات میدانی خبر می‌رسد پس از سه روز درگیری‌ میان کردها و نیروهای دولتی سوریه در شهر قامشلی استان حسکه، توافق‌نامه آتش‌بسی میان دو طرف امضا شده است.

منابع خبری نزدیک به دولت دمشق از برگزاری نشست‌هایی با میانجیگری روسیه و ایران میان دو طرف خبر دادند.

نیروهای کرد نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند طرفین نشستی را در فرودگاه قامشلی برگزار و به توافق رسیدند . قرار است مذاکرات تا عقد توافق دائمی ادامه داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها