پس از گزارش صندوق بین المللی پول در خصوص تمام شدن ذخیره ارزی عربستان طی 5 سال، محمد بن سلمان جانشین ولیعهد سعودی مدعی شد که عربستان یک سند چشم انداز همه جانبه اقتصادی و اجتماعی را برای دوران پس از نفت تدوین می کند.
کد خبر: ۸۹۶۸۵۰
ذخایر ارزی عربستان در حال نابودی است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از شبکه تلویزیونی "سی ان ان"، محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و وزیر دفاع سعودی و معاون دوم نخست وزیر عربستان روز 25 آوریل از سند همه جانبه ای خبر داد که عربستان برای دوران بعد از نفت آماده می کند. نام این سند "چشم انداز عربستان" می باشد.

محمد بن سلمان در گفت وگو با بلومبرگ تصریح کرد: چشم انداز آینده عربستان، بسیاری از برنامه های توسعه ای، اقتصادی، اجتماعی و نظایر آن را شامل خواهد شد.

فروش سهام شرکت نفتی آرامکو عربستان

برپایه این گزارش، بارزترین محورهای این سند شامل تبدیل شرکت آرامکوی عربستان از یک شرکت نفتی به یک شرکت انرژی و بلوک های صنعتی است.

عربستان کمتر از پنج درصد سهام شرکت مادر آرامکو را در عرضه اولیه عمومی که ممکن است سال آینده باشد، خواهد فروخت. این شرکت به صندوق سرمایه گذاریهای عمومی منتقل خواهد شد که به جای نفت، سرمایه گذاریها را منبع درآمد دولت سعودی خواهد کرد.

این صندوق نقش اصلی در اقتصاد را از طریق سرمایه گذاری در داخل و خارج از عربستان ایفا خواهد کرد. این صندوق قصد دارد که سهم سرمایه گذاری خارجی را از 5 درصد کنونی - به استثنای شرکت آرامکو -به حدود 50 درصد در این صندوق تا سال 2020 برساند.

آغاز برنامه "تحول ملی" بعد از گذشت یک ماه یا 45 روز از اعلام سند چشم انداز آینده عربستان است.

کسری بودجه 100 میلیارد دلاری عربستان

این سند بعد از آن مطرح شد که گزارشهای تحلیلی حاکی است وزارت دارایی عربستان با ضربه های دردناکی به علت کاهش قیمت های نفت روبرو است؛ به گونه ای که دولت عربستان بیش از دخل خود در سال 2015 میلادی خرج کرده است و کسری بودجه اش نزدیک به یکصد میلیارد دلار رسیده است.

صندوق بین المللی پول نیز در ماههای گذشته به عربستان درباره تمام شدن ذخیره ارزی این کشور در طول پنج سال یا کمتر درسایه قیمت های 50 دلاری هر بشکه نفت هشدار داد و خاطرنشان کرد که عربستان برای این که از کسری بودجه خود جلوگیری کند، نیاز دارد که نفت خود را 106 دلار در هر بشکه بفروش برساند.

منبع:العالم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
وحید
-
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
۰
۰
این اخر و عاقبت نادان و احمق بودن خاندان ال سقوط است در رابطه با افزایش سهمیه فروش نفت به صورت افراطی است. به قول معروف می گویند :((مكن چاه بهر كسی اول خودت دوم كسی))

نیازمندی ها