بخاری نفتی مدرسه ای را به آتش کشید

تکرار حادثه شین آباد این بار در لرستان

رفع بحران سایت‌های مسکن مهر

102 هزار کلاس درس با بخاری نفتی گرم می‌شود

زمستان که بساطش را از ایران جمع می‌کند و بخاری نفتی مدارس خاموش می‌شود، دیگر می‌توان نفسی راحت کشید. سال پیش، زمستان دربرخی استان‌ها با همه توان خودنمایی کرد، اما خدا را شکر بجز چند آتش‌سوزی کوچک از جمله در مدرسه روستای بارگاهی بوشهر و قوپوز هشترود آذربایجان شرقی، بخاری‌های نفتی حادثه تلخی رقم نزدند.
کد خبر: ۸۹۳۵۰۷
102 هزار کلاس درس با بخاری نفتی گرم می‌شود

اما حالا که آفتاب بهاری، شعله بخاری‌ها را پایین کشیده هنوز دغدغه وجود بخاری‌های غیراستانداردی که در مدارس گوشه و کنار ایران نفس می‌کشند، به قوت خود باقی است؛ دغدغه 102 هزار کلاس درس.

دیروز رئیس سازمان تجهیز و نوسازی مدارس کشور با خبرنگاران نشستی صمیمی داشت اما کاستی‌های فضاهای آموزشی کشور آن‌قدر توی چشم است که مرتضی رئیسی سراغ ارائه آمارها رفت و اشاره کرد به 30 هزارکلاس درس که تا پایان سال 94 به سیستم حرارت مرکزی و پکیج حرارتی مجهز شدند و رقم کلاس‌های ایمن را به 210 هزار رساندند.

با این حال هنوز رقم بزرگی باقی‌مانده، 102 هزار، که هر کدام آنها می‌تواند باز هم مسبب حادثه‌ای باشد.

رئیسی می‌گوید برای این‌که این رقم نصف شود حداقل دو سال زمان لازم است.

بحران سایت‌های مسکن مهر رفع شد

تا چندی پیش، پیش‌بینی نشدن فضاهای آموزشی در کنار پروژه‌های مسکن مهر یکی از وخیم‌ترین مشکلات آنها بوده است، بویژه در استان تهران و مخصوصا سایت‌های مسکن مهر شهرهای جدید پرند و پردیس.

کمبود مدرسه و بناچار هجوم دانش‌آموزان این شهرها به تهران حتی تا سال گذشته نیز بحرانی برای تهران تلقی می‌شد که گویا با تزریق بودجه‌های مناسب به مدرسه‌سازی در این نقاط، سایه بحران از سر سایت‌های مسکن مهر برداشته شده است.

این خبر خوب روز گذشته مرتضی رئیسی بود که گفت 3500 کلاس درس برای پروژه‌های مسکن مهر در سراسر کشور در حال ساخت است که 63 پروژه مربوط به تهران است و ماه مهر که از راه برسد یک سوم این مدارس افتتاح می‌شود.

با وجود این اتفاقات خوب، اما هنوز سرانه فضای آموزشی در کشور رقم پایینی است؛ یعنی پنج مترمربع به‌ازای هر دانش‌آموز که این عدد برای شهرهای بزرگ کمتر است. البته اگر آن 5700 پروژه آموزشی نیمه‌تمام در کشور که به گفته رئیسی مشتمل بر 25 هزار کلاس و پنج میلیون مترمربع فضاست، تکمیل و بهره‌برداری شود رقم سرانه نیز بالا می‌کشد و آن‌وقت کیفیت فضاهای آموزشی در کشور ارتقا می‌یابد ولی رسیدن به این مهم نیازمند اعتبار است؛ اعتباری 3000 میلیارد تومانی که تامین آن منوط به گوشه چشم دولت و مجلس به بودجه‌های عمرانی آموزش و پرورش است.

مریم خباز - جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها