محمد بنا: مسئولیت این باخت با من است

سوریان و دومین ناکامی پیاپی

روزهای پایانی سال 94 برای کشتی فرنگی به‌ویژه ستاره بی‌بدیل کشتی ایران یعنی حمید سوریان خوشایند نبود‌. سردار هفت ستاره‌ای که چند ماه پس از ناکامی در رقابت‌های جهانی لاس‌وگاس بار سفر به قزاقستان بست تا سهمیه ورودی المپیک را کسب کند، اما در عین ناباوری در همان دور نخست به حریف ژاپنی باخت تا همچنان در این وزن، کادر فنی تیم ملی دغدغه کسب سهمیه ورودی داشته باشد، درست مثل سنگین وزن که بشیر باباجان‌زاده هم نتوانست المپیکی شود. اما با توجه به چند سال دوری باباجان‌زاده از شرایط اوج، شکست این کشتی‌گیر خیلی هم دور از ذهن نبود. با این حال باخت سوریان حسابی غافلگیر‌کننده بود.
کد خبر: ۸۹۲۹۳۵
سوریان و دومین ناکامی پیاپی

واکنش محمد بنا به این شکست در نوع خود جالب توجه بود: سوریان افتضاح بود، اما من مسئولیت باخت را به‌عهده می‌گیرم.

حمید سوریان در شرایطی برای دومین بار از کسب سهمیه ورودی المپیک بازماند که به دنبال ناکامی عجیب و غریب این کشتی‌گیر در رقابت‌های جهانی لاس‌وگاس (‌که به دنبال خطای فنی او مقابل حریف آذربایجانی بود) و تغییر و تحول صورت گرفته در کادر فنی تیم ملی انتظار می‌رفت او در آستانه قزاقستان که یک میدان قاره‌ای بود بتواند بلیت ریو 2016 را دریافت کند و با تمرکز کامل به سمت سومین المپیک دوران ورزشی خود گام بردارد.

در شرایطی که در این رقابت‌ها کشتی‌گیران فینالیست راهی ریو می‌شدند سوریان در عین ناباوری در همان دور نخست برابر شی نی بو اوتا از ژاپن دارنده مدال‌های نقره و برنز آسیا 4 بر 7 نتیجه را واگذار کرد، حریفی نه‌چندان مطرح؛ دو نشان نقره و برنز آسیا کجا و 7 طلای جهان و المپیک کجا! به هر ترتیب کشتی‌گیر ژاپنی در ادامه با کسب دو پیروزی مقابل کشتی‌گیران ازبکستان و کره‌جنوبی و فینالیست شدن، المپیکی شد و کشتی فرنگی ایران با همه امیدهایی که در سبک وزن دارد به انتظار روزهای آینده و دو رویداد باقیمانده برای کسب سهمیه المپیک نشست.

کارزار ورزش، آوردگاهی بی‌رحم است و نه کسوت می‌شناسد و نه عناوین گذشته افراد را‌. این را ستاره‌ای چون سوریان با کوله‌باری از تجربه و افتخار بخوبی می‌داند.

دنیای بی‌رحم ورزش

مطمئنا او با این باخت زمین نخواهد خورد و در چند ماه باقیمانده به المپیک و شاید هم ماه‌های پایانی حضور پرافتخار خود در عرصه قهرمانی همه تمرکز و برنامه‌اش را برای تشک ریو معطوف کرده است و با تصور این که با آمادگی نسبی می‌تواند در قزاقستان سربلند باشد، دچار این غافلگیری شد. اما هر چه بود این نگرانی شکل گرفت که مبادا تیم ملی کشتی فرنگی بسان المپیک گذشته که نتوانست در 74 کیلو سهمیه ورودی کسب کند، این بار هم نتواند همه سهمیه‌های ممکن را به دست بیاورد به‌خصوص این که در سنگین وزن شرایط مبهم است.

صرف نظر از شرایط سنگین وزن، بهرام مشتاقی عضو شورای فنی کشتی فرنگی درخصوص باخت حمید سوریان می‌گوید: مهم‌ترین دلایل باخت سوریان و روند نزولی او را ریکاوری نامناسب و شرکت نکردن او در هیچ مسابقه‌ای پس از رقابت‌های جهانی لاس‌وگاس می‌دانم.

سوریان پس از عملکرد ناموفقی که در مسابقات جهانی آمریکا داشت تا این لحظه در هیچ مسابقه‌ای شرکت نکرد تا در شرایط مسابقه قرار بگیرد که این موضوع عامل بسیار مهمی در ناکامی وی در رسیدن به سهمیه المپیک داشت.

به گفته مشتاقی، سوریان چیزی در حدود شش یا هفت کیلوگرم وزن کم کرد و ریکاوری نامناسبی داشت و نتوانست خود را به شرایط نرمال برای مواجهه با رقیبان برساند. او دیگر سوریان 24 یا 25 ساله نیست که خیلی سریع به شرایط نرمال برسد و این موضوع باید خیلی بهتر از اینها مدیریت می‌شد.

بنا در شوک

محمد بنا ـ که به گواه منتقدان و موافقانش یکی از نقش‌های اصلی را در ساخته و پرداخته کردن کشتی‌گیری به نام حمید سوریان داشته است ـ پس از این باخت طوری رفتار می‌کند که نه سیخ بسوزد نه کباب. او در حالی که از سوریان انتقاد می‌کند همزمان اجازه نمی‌دهد شاگردش سیبل شود: سوریان خوب کشتی نگرفت و افتضاح بود. به‌هیچ‌وجه انتظار چنین عملکردی را از او نداشتم. مسئولیت این شکست را بر گردن می‌گیرم.

بنا می‌افزاید: علت این باخت را نمی‌دانم. شاید روز سوریان نبود. شاید هم به خاطر تغییر ساعت بود؛ اما به هر حال او یک کشتی‌گیر باتجربه و دارای مدال‌های جهانی است، بنابراین هیچ توجیهی وجود ندارد. این که گفته می‌شود به خاطر وزن کم کردن باخت، درست نیست چرا که او وقتی در 55 کیلوگرم هم کشتی می‌گرفت بیشتر از اینها وزن کم می‌کرد پس علت این شکست نمی‌تواند وزن کم کردن باشد.

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی، باخت سوریان را یک شوک و موجب ناراحتی همه توصیف کرد و گفت: مبارزه او گویای همه چیز است. سوریان کشتی‌گیر کوچکی نیست!

تردید و تنبیه

با این حال قزاقستان آخرین ایستگاه کسب سهمیه المپیک نبود و هنوز در هر وزن پنج کشتی‌گیر فرصت دارند مجوز المپیک بگیرند؛ اما این بار نه تنها کشتی‌گیران قاره آسیا که کشتی‌گیران همه قاره‌ها در دو میدان باقیمانده روی تشک می‌روند.

ابتدا اولان باتور مغولستان که طی روزهای دوم تا چهارم اردیبهشت صحنه زورآزمایی کشتی‌گیران است و در پایان در هر وزن سه کشتی‌گیر المپیکی می‌شوند و سپس استانبول طی روزهای 16 تا 18 اردیبهشت که در این رویداد هم در هر وزن دو کشتی‌گیر دیگر المپیکی می‌شوند.

در این شرایط نتایج قزاقستان باعث شد کادرفنی تیم ملی برای رقابت‌های مغولستان ابتدا سامان عبدولی و مهرداد مردانی را در سبک وزن و امیر قاسمی منجزی و بشیر باباجان‌زاده را در سنگین وزن گزینه‌های اعزامی به مغولستان اعلام کند؛ سه کشتی‌گیر جوان به اضافه باباجان‌زاده که به زعم کادرفنی بهترین گزینه این وزن است. با این حال پس از چند روز محمد بنا، سرمربی تیم ملی از تصمیم خود مبنی بر خط زدن سوریان صرف‌نظر کرد تا نشان دهد در هر صورت هوای شاگرد استثنایی خود را دارد که مسلما یکی از شانس‌های کسب مدال طلا در المپیک خواهد بود. حتی اگر سوریان به مغولستان اعزام نشود و سامان عبدولی، کشتی‌گیر جوان برای کسب سهمیه تلاش کند کادر فنی در هر صورت به سوریان نیاز دارد؛ چه برای کسب سهمیه در رقابت‌های استانبول و چه درخشش در ریو 2016. در هر حال سوریان نباید آسیب روحی ببیند و محمد بنا بخوبی به این موضوع اشراف دارد.

امید توفیقی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها