آشنایی با مناطق گردشگری ایران

شاهکاری سنگی از دل تاریخ

آشنایی با اماکن گردشگری

غار یخ مراد

غار یخ مراد،‌ یکی از زیباترین و نادرترین غارهای کشور است و بهترین فصل دیدن آن، ماه‌های اسفند و فروردین است، زیرا در این ایام، آب‌های ناشی از بارندگی، قطره قطره در داخل غار به قندیل‌های بسیار دیدنی و زیبا تبدیل می‌شود و همچنین در محوطه بیرون غار منظره گیاهان معطر کوهستانی برای هر بازدید‌کننده، تماشایی و فرح‌انگیز است.
کد خبر: ۸۹۰۷۱۶
غار یخ مراد

به گزارش جام جم آنلاین ، این غار در ۶۵ کیلومتری شهر تهران و در مسیر جاده تهران ـ چالوس در منطقه گچسر و نزدیکی روستاهای باصفای آزادبر و کهنه ده قرار گرفته است.

غار یخ مراد، یکی از جاذبه‌های گردشگری و دیدنی روستای کهنه ده به شمار می‌رود. طول غار از ابتدا تا انتهای آن در هاله‌ای از ابهام است و گفته می‌شود، به علت وجود حفره‌های متعدد در آن، کسی تاکنون به انتهای غار دست نیافته است.

دریچه ورودی این غار در ارتفاعات کوه‌های منطقه واقع شده‌ و مسیر غار عموما شیب‌دار و رو به پایین است که نهایتا با رسیدن به اعماق کوه، چشمه‌های یخ‌زده در کف زمین و استالاکتیت‌های اسفنجی غار نمایان می‌شود.

یخ مراد با قندیل‌های یخی زیبایش مشهور است که تا اواسط خرداد ماه عمر می‌کنند. برودت غار به اندازه‌ای است که تا خرداد نیز می‌توان قندیل‌های یخ را در آن دید.

این غار سه تالار اصلی، یک برکه یخی و یک آبشار یخی دارد. پس از ورود به غار، تالاری وجود داد که سه راه از آن منشعب می‌شود، راه سوم یا راهروی دست چپ که شاخه اصلی غار است، زیباترین قندیل‌ها را در ماه‌های سرد سال دارد.

در پرتگاهی در انتهای این تالار برکه‌ای یخی و آبشاری از یخ وجود دارد. غار یخ مراد یکی از پر پیچ و خم‌ترین غارهایی است که نظیر آن به ندرت دیده شده و از این رو بازدید تمام نقاط آن مستلزم وقت کافی، حوصله و دقت فراوان و در دست داشتن کروکی دقیق و کامل است.

ضمیمه نوروزی جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها