به دنبال شیوع ویروس «زیکا» در برزیل و بسیاری از کشورهای قاره آمریکا از سال گذشته، سازمان بهداشت جهانی بتازگی وضعیت موجود را شرایط اضطراری سلامت عمومی بین‌المللی اعلام کرده است.
کد خبر: ۸۸۷۵۷۴
اقدام برزیل علیه ویروس زیکا

با این‌که ویروس زیکا از چند دهه گذشته شناخته شده است و موارد پراکنده‌ای از وجود آن در آفریقا، آسیا و اقیانوسیه به ثبت رسیده، شرایط همه‌گیرکنونی خصوصا با در نظر گرفتن ارتباط احتمالی این ویروس با اختلالات عصبی و بیماری میکروسفالی چالش‌های قابل توجهی را در جوامع بین‌المللی به وجود آورده است.

ارتباط میان ویروس زیکا و بیماری میکروسفالی در نوزادان تازه متولد شده برای اولین بار توجه پزشکان برزیلی را به خود جلب کرد و به موجب آن تحقیقات گسترده و مطالعات دقیق‌تری توسط جوامع علمی بین‌المللی برای شناخت کامل این ویروس و تعیین میزان خطر آن برای خانم‌های باردارآغاز شد. برزیل با هدف تحقیقات در سطح کشوری، تلاش متخصصان حوزهای مختلف علم پزشکی را از سراسر جهان به کار گرفته است.

دولت برزیل اقدامات متعددی برای مبارزه عملی با پشه ناقل این بیماری انجام داده است که از جمله می‌توان به استقرار حدود 220 هزار نفر از پرسنل نیروی نظامی، 300 هزار نفر مامور بهداشت و هزاران داوطلب نسبت به بازدید از مناطق محلی در سراسر کشور، آموزش مردم در خصوص اقدامات احتیاطی مورد نیاز و همچنین کمک به از بین بردن تمام زمینه‌های تولید مثل پشه ناقل این بیماری، اقدام کنند. تمامی موارد ذکر شده بخشی از طرح ملی مبارزه با بیماری میکروسفالی و پشه ادیس اجیپتی (پشه ناقل ویروس زیکا و همچنین بیماری‌های دیگری مانند تب دانگ و چیکونگانیا) است.

درارتباط با بازی‌های المپیک و پارالمپیک ریو 2016، دولت برزیل تدابیر احتیاطی عمده‌ای را اتخاذ کرده است ؛ به عنوان مثال بازرسان اداره بهداشت محیط از تمام اماکن در دست احداث برای برگزاری بازی‌های المپیک به طور منظم و با هدف کنترل مکان‌های تولید مثل پشه ناقل این ویروس بازدید می‌کنند.

همچنین هنگام برگزاری مسابقات، اکیپ‌های بهداشت محیط نیز در اطراف میادین ورزشی و اماکن تجمع عمومی حضور خواهند داشت.

بدون شک، عزم و جدیت دولت و جامعه برزیل در خصوص ویروس زیکا نشان‌دهنده اهمیت موضوع است.

با این حال، لازم است از اطلاع‌رسانی‌ نادرست وسوء‌برداشت‌ها که هیچ گونه کمکی به حل این موضوع نخواهد کرد، اجتناب شود. تاکنون سازمان بهداشت جهانی و سازمان جهانی گردشگری به دنبال انتشار ویروس زیکا در خصوص سفر و تجارت بین‌المللی هیچ گونه محدودیتی اعمال نکرده است. گردشگران و مسافران باید احتیاط‌های اولیه را که در سفر به دیگر نقاط جهان مد نظر قرار می‌دهند رعایت کنند.

علاوه بر این در خصوص بانوان باردار، مراقبت‌های ویژه و مشاوره با پزشک متخصص توصیه اکید می‌شود. اطمینان داریم با همکاری یکدیگر، خواهیم توانست بر اوضاع به وجود آمده در ارتباط با ویروس زیکا، غلبه کنیم.

سانتیاگو ایرازابال مورائو - سفیر برزیل در جمهوری اسلامی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها