در سفر هیات اعزامی به برلین مطرح شد

مذاکره با آلمانی ها برای انتقال تکنولوژی به ایران

هیأت اعزامی اتاق بازرگانی ایران، به سرپرستی پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق ایران با هدف مذاکره و توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری با صاحبان صنایع آلمان در اتاق بازرگانی و صنایع آلمان حضور پیدا کردند و پس از سخنرانی مقامات دو کشور با همتایان آلمانی خود مذاکره کردند.
کد خبر: ۸۸۷۲۱۱
مذاکره با آلمانی ها برای انتقال تکنولوژی به ایران

به گزارش جام جم آنلاین به نقل روابط عمومی اتاق ایران، کنفرانس بررسی فرصت های اقتصادی برای همکاری با ایران صبح سیزدهم اسفند ماه در برلین با سخنرانی زیگفرید قوسورم عضو هیأت مدیره شرکت زیمنس و نماینده همکاری های خاورمیانه و شمال آفریقای اتاق بازرگانی آلمان، علی ماجدی سفیر ایران، پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق بازرگانی، حمید چیت چیان وزیر نیرو و فرهاد شریف معاون امور بین الملل اتاق ایران، برگزار شد.

در این نشست؛ پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران، پایان یافتن تنش های سیاسی جهان، از تلاش های دیپلماتیک آلمان برای به نتیجه رسیدن مذاکرات قدردانی کرد و گفت: اکنون عصر جدیدی در تعامل ایران با جامعه جهانی آغاز شده است و در این عصر، بخش خصوصی ایران به دنبال یافتن شرکایی توانمند و مطمئن برای استفاده از فرصتهای فراوان پیش رو است.

سلطانی افزود: ایران امروز به عنوان باثبات ترین و با پتانسیل ترین کشور خاور میانه، بدون شک مهمترین بازیگر و بازی ساز اقتصادی این منطقه و یکی از اقتصادهای تپنده جهان، در سالهای پیش رو خواهد بود. از این روی در سالهای پیش رو ایران برای اقتصادهای فعال و فرصت جوی جهان شریک اقتصادی جذابی خواهد بود.

نایب رئیس اتاق ایران سهم بخش خصوصی ایران از اقتصاد را یک ششم سهم بخش دولتی عنوان کرد و گفت: خصوصی سازی همانند حرکتی که در اروپا چهل سال پیش آغاز شد در ایران شکل گرفته است. اگرچه برنامه خصوصی سازی از 10 سال پیش در ایران آغاز شده است اما استراتژی مشخصی را دنبال نکرده و امروز بخش عمومی غیر دولتی شامل صندوقهای بازنشستگی، تأمین اجتماعی و سایر نهادهای عمومی وارث بنگاه های دولتی واگذار شده، هستند و به شدت به بنگاهداری ورود کرده اند. این پدیده نیز باید در سالهای آینده به تدریج اصلاح شود و صندوقهای بازنشتگی مانند دیگر کشورها پورتفوی سرمایه گذاری خود را به اوراق بهادار و سهام شرکت ها در بازار سرمایه تبدیل نمایند. که بخش خصوصی و دولت با آگاهی از این مشکلات در صدد برطرف کردن آنها در دوران پساتحریم هستند.

سلطانی، مزیت های منطقه ای و اقتصادی ایران را برای توسعه همکاری های پایدار در حوزه های مختلف را مهم ارزیابی کرد و گفت: ایران مقام اول ذخایر فسیلی جهان را دارد و از حیث منابع معدنی در بین 10 کشور اول دنیاست. جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوان، ظرفیت قرار گرفتن در میان 10 کشور اول دنیا را در گردشگری فراهم ساخته است. بیش از نیمی از جمعیت ایران زیر 32 سال سن دارند و بخش قابل توجهی نیروی جوان تحصیلکرده در کشور وجود دارد و از این حیث ایران جایگاه ممتازی در منطقه دارد. جمعیت جوان ایران جمعیتی آشنا به فناوری، علاقمند به تعامل با دنیا و مسالمت جو و معتدل است. هزینه نیروی کار در ایران نسبتاٌ پایین است و می توان گفت مهمترین منبع برای سرمایه گذاری درایران نیروی کار جوان و تحصیلکرده و نسبتاٌ ارزان می باشد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، ایران را یکی از ده کشور اول دنیا در جذب گردشگر عنوان کرد و گفت: نیاز به ساخت حدود 1000 هتل و ارائه خدمات توریستی یکی از حوزه های مفید برای سرمایه گذاری و ایجاد شرکت های مشترک است.

وی افزود: قرار گرفتن ایران در منطقه 300 میلیونی و وجود کریدور شمال و دسترسی به آب های آزاد، در حوزه حمل و نقل توسعه ناوگان ریلی و جاده ای برای انتقال مسافر و کالاهای تجاری فرصت های بسیاری وجود دارد. ایران می تواند مسیر زمینی مناسبی برای جایگزینی بخشی از حمل و نقل دریایی از شرق به سوی اروپا به وجود آورد و به عنوان مسیری امن، کوتاه، و ارزان برای پیوند آسیا به اروپا مدنظر قرار گیرد.

پدرام سلطانی، کم آبی را یکی از تهدید های مهم برای سالهای آینده در منطقه خاورمیانه ارزیابی کرد و خواستار همکاری و ارائه پیشنهاد از شرکت های آلمانی فعال در امر محیط زیست و مدیریت منابع آب شد و گفت: ما باید در دهه های آینده به دنبال فناوریها و سازو کارهایی باشیم که مصرف آب را، به ویژه در بخش کشاورزی، به شدت کاهش دهیم، بازیافت آب را در مصارف شهری و صنعتی بهینه کنیم و تولید آب شیرین را با هزینه منطقی و آثار زیست محیطی کم، افزایش دهیم.

نایب رئیس اتاق ضمن اعلام آمادگی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برای همکاری با اتاق بازرگانی و صنایع آلمان در ایجاد شبکه ای ارتباطی بین شرکت های کوچک و متوسط ایرانی و آلمانی و به تبادل هیأت های تجاری و صنعتی را خواستار شد و ادامه داد: صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و شیمیایی، صنایع معدنی، صنایع غذایی، گردشگری، حمل و نقل و لجستیک، بهره وری انرژی و انرژی های نو، کشاورزی صنعتی، آبزی پروری، صنایع و قطعات خودرو، خرده فروشی زنجیره ای، بانکداری و خدمات مالی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، تجارت الکترونیک، مدیریت آب و پسماند و خدمات آموزشی در کنار همکاری صنایع بزرگ دو کشور، زمینه ها و بسترهای موجود برای توسعه مناسبات بین دو کشور است.

سلطانی، ایران را لنگرگاه ثبات در خاورمیانه و آلمان را بزرگترین اقتصاد اروپا عنوان کرد و گفت: توسعه همکاری های بین دو کشور نه تنها نفع اقتصادی برای هر دو کشور به همراه دارد، بلکه می تواند زمینه ای برای همکاری بیشتر در مدیریت دیگر چالش های منطقه خاورمیانه باشد. امیدوارم که این نشست نتایج خوبی برای هر دو بخش شرکت کنندگان یعنی همکاران من در هیأت ایران و شرکت های آلمانی داشته باشد. ما مشتاقانه پذیرای هیأت های بیشتری از آلمان در ایران هستیم و پیشنهاد می کنیم که با توجه به فرصت های سرمایه گذاری در ایران و نقاط برجسته اقتصاد آلمان هماهنگی برای تبادل هیأت های تخصصی را در سال 2016 آغاز کنیم.

زیگفرید قوسورم عضو هیأت مدیره شرکت بین المللی زیمنس، از به سرانجام رسیدن مذاکرات ایران با غرب و اجرایی شدن برجام ابراز خرسندی کرد و گفت: اکنون فصل جدید برای صنایع و فعالان اقتصادی دو کشور فراهم شده است تا در راستای توسعه مناسبات و ارتباطات تجاری گام بردارند.

قوسورم، همکاری ها در زمینه نفت، و گاز و پتروشیمی با رویکرد تغییر رویه خام فروشی و توسعه زیرساخت ها برای ایجاد ارزش افزوده و صادرات محصولات ثانویه به دنیا با همکاری شرکت های آلمانی را از هدف های ایجاد ارتباط آلمان با اقتصاد ایران عنوان کرد و گفت: نه تنها باید به بالا بردن راندمان تولید بلکه باید با توجه به صرفه جویی در مصرف انرژی، آینده زیست محیطی ایران و دنیا نیز مدنظر قرار گیرد.

وی به همکاری 1000 شرکت آلمانی در اقتصاد ایران قبل از وضع تحریم ها اشاره کرد و گفت: پس از تحریم این رقم به 100 شرکت کاهش یافت و بخش عمده ای از سهم تجاری بین دو کشور از دست رفت. اکنون آلمان باید با رقابت بین دیگر کشورهای مشتاق همکاری با ایران، شرایط جدید مناسبات را با سرمایه گذاری و تولید مشترک ایجاد نماید.

قوسویم، به عنوان نماینده بخش همکاری های شمال آفریقا و خاورمیانه اتاق بازرگانی آلمان، سفر هیأت های تجاری به همراه وزیر اقتصاد و امور خارجه آلمان به ایران را از اقدامات مفید برای دیدار فعالان اقتصادی دو کشور عنوان کرد و گفت: دولت ها باید با حمایت و رفع موانع تجاری و اقتصادی، بسترهای توسعه مناسبات را در شرایط جدید ایران فراهم آورند و از مقامات اتاق بازرگانی و بخش های دولتی خواستار ایجاد چارچوبی برای انجام کارهای پایدار و مستمر بین بخش های خصوصی دو کشور هستیم.

وی از سفر هیأت دیگری متشکل از مقامات سیاسی و اقتصادی آلمان در اردیبهشت سال 95 خبر داد و افزود: ما به ایران فقط به عنوان یک بازار فروش محصول نمی نگریم، بلکه به عنوان سازمان همکاری های خاورمیانه و شمال آفریقا براین باوریم با انتقال تکنولوژی را با هدف فهم متقابل و سود مشترک برای تولید مشترک به انجام برسانیم تا بازارهای منطقه ای را نیز تحت پوشش قرار دهیم.

در ادامه؛ حمید چیت چیان وزیر نیرو، فضای بازار ایران و مورد اعتماد بودن شرکت های آلمانی را عاملی مهم برای توسعه مناسباتی که طی سال های گذشته کاهش یافته بود ارزیابی کرد و گفت: سیاستمداران، بانک ها، تجار و صاحبان صنایع نقش های مجزا و مهمی را در ارتقاء سطح مناسبات اقتصادی ایفا می کنند.

وزیر نیرو با اشاره به مزیت های اقتصادی و منطقه ای ایران و برنامه های دولت در برنامه ششم توسعه، زمینه های همکاری را در رابطه با وزارت نیرو تشریح کرد و افزود: ایران بازاری 80 میلیونی و در حال توسعه است و با دسترسی و نفوذی که در بازار 400 میلیونی منطقه در حوزه صنعت آب و برق دارد، دولت برنامه های ارتقای زیرساخت های شبکه انتقال برق، احداث نیروگاه ها را در دستور کار داده است.

چیت چیان گفت: در برنامه ششم توسعه سالیانه حداقل 8 درصد رشد اقتصادی هدفگذاری گردیده است و در حوزه برق افزایش تولید 26000 مگاوات برنامه ریزی شده است که 5000 مگاوات آن از نیروگاه های مدرن و با استفاده از انرژی های تجدید پذیر خواهد بود که می تواند به عنوان یکی دیگر از بستر های همکاری با آلمان مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: نه تنها در زمینه های مرتبط با وزارت نیرو بلکه در حوزه های مختلفی مانند نفت و گاز، راه آهن، مخابرات، خدمات درمانی و پزشکی، شهرسازی و مخابرات در کنار بسیاری دیگر در برنامه ششم توسعه هدف گذاری شده است که فرصت های کار مشترک را فراهم آورده است.

این مقام مسئول، رتبه پنجم ایران از نظر فارغ التحصیلان سالیانه و نیروی متخصص و جوان در کنار قابلیت های منحصر به فرد صنعتی در خاورمیانه را پتانسیل های همکاری مشترک با ایران عنوان کرد و افزود: شرکت های ایرانی که عموماً توانمند و با تجربه هستند نه فقط در بازارهای ایران بلکه در بازار کشور های دیگر حضور و نفود قابل توجهی دارند و با رفع موانع تجاری منافع هر دو کشور تامین خواهد شد.

در پایان؛ تفاهم نامه افزایش همکاری بین اتاق های بازرگانی ایران و آلمان، توسط پدرام سلطانی و فورلکر ترییر به امضاء رسید و شرکت های ایرانی و آلمانی به مذاکره برای یافتن شرکای اقتصادی پرداختند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها